• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4407 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۶ تير

از نكوداشت براي دو مستندساز تا درگذشت فيلمبردار فرانسوي

دفاع رامي مالك از اسلام و مسلمين

گروه فرهنگ و هنر

 

 

شانس رقابت در جوايز اسكار براي پولانسكي، رد بازي در نقش مامور جاسوس توسط رامي مالك، درگذشت فيلمبردار فرانسوي و نكوداشت دو مستندساز در شب كارگردانان سينماي مستند از مهم‌ترين عناوين خبرهاي امروز به شمار مي‌روند.

نكوداشت دو مستندساز در جشن سينماي مستند

نخستين آيين شب كارگردانان سينماي مستند با نكوداشت محمد تهامي‌نژاد و ابراهيم مختاري برگزار مي‌شود.هيات مديره‌ انجمن صنفي كارگردانان سينماي مستند با اين رويكرد كه محمد تهامي‌نژاد و ابراهيم مختاري از پيشروان و بنيان‌گذاران انجمن بودند و اكنون استوار ماندن پايگاهي به نام انجمن وامدار تلاش‌هاي اين دو پيشكسوت بوده، تصميم گرفتند نخستين دوره برگزاري آيين شب كارگردانان را با نكوداشت خالق مشروطيت تا سپنتا و چابك‌سواري كه در جست‌وجوي زينت يك روز به خصوص بوده، آغاز كنند.

«پولانسكي» و رقابت در جوايز اسكار

پس از ايجاد تغييراتي در قوانين كميته اسكار سينماي فرانسه «رومن پولانسكي» نيز اين فرصت را خواهد داشت تا با فيلم جديدش نماينده سينماي فرانسه در اسكار خارجي ۲۰۲۰ باشد. بر اساس قانون جديد سينماي فرانسه، فيلم‌ها حتي با يك دوره اكران محدود نيز مي‌توانند واجد شرايط رقابت در شاخه بهترين فيلم خارجي جوايز سينمايي اسكار به نمايندگي از سينماي اين كشور باشند. از اين رو فيلم «يك افسر و يك جاسوس» جديدترين ساخته «رومن پولانسكي» كه احتمالا در جشنواره ونيز ۲۰۱۹ رونمايي شود با وجود اينكه از تاريخ ديرهنگام ۱۳ نوامبر در سينماهاي فرانسه اكران مي‌شود اما باز هم طبق قوانين جديد مي‌تواند نماينده سينماي فرانسه در جوايز اسكار پيش رو باشد.

رامي مالك و رد نقش مامور جاسوس

رامي مالك بازيگر مصري كه پيشنهاد كار در «جيمز باند» را داشت از پذيرفتن اين نقش خودداري كرد. زيرا معتقد بود نقش او نشان‌دهنده يك تروريست عربي يا يك تبهكار كه از دين به عنوان توجيه جنايات خودش استفاده مي‌كند، قلمداد مي‌شود و اين شخصيت اصلي او نيست و چنين احساسي را به اسلام ندارد. بلكه او يك احساس دروني قلبي و قوي به اسلام و مسلمانان دارد. رامي مالك در گفت‌وگويي با ميرور
(The Mirror) گفت:
«اين نقش يك شخصيت عالي است و من براي بازي در آن بسيار هيجان‌زده هستم. اما يك موضوعي بود كه من درباره آن با سازنده بحث كردم. من به او گفتم: ما نمي‌توانيم اين نقش را با هيچ اقدام تروريستي كه منعكس‌كننده يك ايدئولوژي يا يك دين است، شناسايي كنيم. اين چيزي نيست كه من با آن سرگرم بشوم و آن را دوست داشته باشم.»

فيلمبردار فرانسوي درگذشت

فيلمبردار مشهور فرانسوي كه پشت دوربين فيلم‌هايي چون «كاميل كلودل»، «ارتش سايه‌ها» و «دختر كوچك من» ايستاده بود در ۸۹ سالگي درگذشت. به گزارش مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، پي‌ير لومه فيلمبردار افسانه‌اي فرانسه كه پشت دوربين فيلم‌هايي چون فيلم «ارتش سايه‌ها» ساخته ژان پي‌ير ملويل ايستاده بود در ۸۹ سالگي درگذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون