• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4414 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير

ترامپ اولين نشست رسانه‌هاي اجتماعي را در كاخ سفيد برگزار كرد

مشتاقان مالكيت شيطاني

صدف فاطمي

 

 

پنجشنبه‌اي كه گذشت در كاخ سفيد بزمي به پا بود. دونالد ترامپ تعدادي از ارتش فعال در رسانه‌هاي اجتماعي‌ را براي اولين نشست رسانه‌هاي اجتماعي به كاخ سفيد دعوت كرد. از بخت بد يا شايد هم خوب، توييتر چند ساعت مانده به شروع نشست از كار افتاد. دليل غيرفعال شدن موقتي توييتر را بعضي تغييرات داخلي ناميدند و از اختلالي حرف زدند كه همگاني است. توجيحي نداشت اما. تمام اين حرف‌ها و حديث‌ها حتي اگر منطقي هم بود، از نظر ترامپ يك جاي كار حسابي مي‌لنگيد. او سنگ بناي رياست‌جمهوري‌اش را با كمك توييتر گذاشته بود و حالا در نشست اهالي اين رسانه اجتماعي بيش از هر وقت ديگري به معجزه حضور توييتر نياز داشت. شانس با ترامپ بود اما. پرنده آبي يك بار ديگر خوش‌خدمتي‌اش را به مردي كه بدجوري روي او حساب كرده، ثابت كرد. همزمان با شروع نشست، توييتر دوباره كارش را از سر گرفت و كتي راجرز، خبرنگار كاخ سفيد در روزنامه نيويورك‌تايمز به اين نتيجه رسيد كه هيچ چيزي بهتر از اين رسانه اجتماعي نمي‌تواند مستندات دوستي ميان آقاي ترامپ و فالوئرهاي سفت و سختش را ثبت كند. اين بود كه كتي راجرز تصميم گرفت هر آنچه در اين نشست پيش مي‌رود در قالب توييت‌ در همان رسانه اجتماعي محبوب آقاي رييس‌جمهور ثبت كند. راجزر به عنوان اولين توييت نوشت: «سلام از كاخ سفيد؛ جايي‌كه نشست رسانه‌هاي اجتماعي از سه دقيقه پيش آغاز شده و توييتر برگشته است…»

ترامپ است و يك توييتر!

آن‌طور كه راجرز خبر مي‌دهد، ترامپ در ابتداي نشست، چند دقيقه‌اي درباره تاثير بسيار زياد توييت‌هايش صحبت مي‌كند. مثل هميشه قدرت بالاي توييت‌هايش را در قواره افتخاري كه نصيبش شده فرياد مي‌زند و مي‌گويد كه توييت‌هاي او آنقدر تاثيرگذار هستند كه اينترنت را منفجر مي‌كنند و رسانه‌ها را به واكنش وا مي‌دارند؛ چيزي كه پيش از اين درباره رسانه‌هاي خبري CNN و MSNBC هم پيش آمده و موج خبري شديدي در اين رسانه‌ها راه انداخته است. او همچنين با افتخار مي‌گويد كه افراد كمي معمولا مي‌توانند با موضع‌گيري‌هاي رسمي او در توييتر در بيفتند. در نهايت از حضار سوال مي‌كند كه چرا توييت‌هايش آن‌طور كه بايد و شايد مثل موشك عمل نمي‌كنند؟ اين‌جاست كه خيلي‌ها انگشت تعجب به دهان مي‌برند كه چرا بايد تمام فكر و ذكر يك رييس‌جمهور توييت‌هايش باشد. راجرز مي‌نويسد: « اين رويداد در واقع يك ديدگاه باورنكردني درباره رياست‌جمهوري ترامپ است؛ او چطور توييت مي‌كند؟» باورش سخت است اما مخاطبان اين نشست فعالان رسانه‌هاي اجتماعي معروف مانند توييتر، فيسبوك و گوگل نيستند. در عوض مقصود نظر آقاي رييس‌جمهور افرادي هستند كه اغلب با دان اسكاوينو، مدير رسانه‌هاي اجتماعي كاخ سفيد كار مي‌كنند و صداي‌شان را به طريقي به او مي‌رسانند. او خطاب به حاضران مي‌گويد: «بعضي از شما واقعا فوق‌العاده‌ايد. مزخرفاتي كه در مغز شما مي‌گذرد، واقعا غيرقابل باور است.» روي صحبتش بيشتر چند نفري است كه به طور مستقيم با دن اسكانيو در ارتباط هستند يا به او دسترسي دارند.

پيش‌ به سوي ۲۰۲۰ جنجالي

ترامپ بعد از اينكه تكليفش را روشن مي‌كند و مثل هميشه با جملاتي صريح و البته سخيف موضعش را بيان مي‌كند، درباره استراتژي‌اش براي مقابله با دموكرات‌ها در سال ۲۰۲۰ صحبت مي‌كند. او درباره چيزي كه خودش و هوادارانش در رسانه‌هاي اجتماعي براي مبارزات انتخاباتي سال ۲۰۲۰ بايد بدانند مي‌گويد: «چيزي كه آنها دنبالش هستند سوسياليسم خالص يا حتي بدتر از سوسياليسم است. چيزي است كه از آن با نام كمونيسم هم مي‌توان ياد كرد.» او همچنين با اشاره به مقاله‌اي كه درباره محدودسازي نامحسوس كه سال گذشته در رسانه وايس منتشر و بر مبناي آن شكايتي عليه ترامپ تنظيم شده بود از سوي خود توييتر اتفاق افتاده است. هرچند بعدها معلوم شد كه اين ادعاي ترامپ دروغ بوده اما با اين حال رييس‌جمهور و حاميانش متوجه شدند سركوب مخالفان در دنياي آنلاين يك مشكل واقعي است و به اين سادگي نمي‌توانند از پس آن بر بيايند. دونالد ترامپ بارها در سخنراني‌هايش اين افراد را مخاطب قرار داده بود و آنها را به خاطر رفتارشان توبيخ و در عين حال تشويق كرده بود. راجرز نمونه‌اي از اين رفتار ترامپ را اين‌طور مي‌نويسد: «با اينكه هر كدام از شما حق داريد نظر خودتان را داشته باشيد و اين نشانه بلوغ شماست اما به هر حال بد است.» اين‌جا درست همان نقطه‌اي است كه شايد روان‌شناسان هم هنوز دليل موجهي براي آن پيدا نكرده باشند: اينكه ما با رييس‌جمهوري روبه‌رو هستيم كه ناشران اخبار جعلي را تحسين مي‌كند و طرفدار كاربراني است كه نظريه‌هاي توطئه‌برانگيز را ترويج مي‌دهند. با اين‌حال در اين مورد فعلا اوضاع به نفع ترامپ نيست و دادگاه استيناف امريكا هم چند روز پيش پرونده شكايت‌هاي كاربران بلاك شده از سوي ترامپ را بست و حكم نهايي‌اش را اين‌طور صادر كرد: «دونالد ترامپ حق ندارد كاربران منتقد را در توييتر بلاك كند.» در نهايت هم نوبت به اين رسيد كه رييس‌جمهور به عنوان بخش آخر نشست سوالات حضار را پاسخ دهد. كاخ سفيد به راحتي جلوي انتشار سوال‌ و جواب‌ها را در رسانه‌هاي اجتماعي گرفت و توييتر را دوباره ساكت كرد. راجرز مي‌نويسد: «به محض اينكه سباستين گوركا سوالش را مطرح كرد، كاخ سفيد پوشش خبري در رسانه‌هاي اجتماعي را قطع كرد.»

بزم ترامپ به مرحله پاياني خود رسيد و درست در لحظه‌اي كه باران شروع به باريدن كرد، آقاي ترامپ حاميان توييتري‌اش را با روزنامه‌نگاراني كه براي پوشش خبري اين رويداد در سالن حاضر بودند، تنها گذاشت. سباستين گوركا، هوادار ترامپ و به عبارتي يكي از مقامات دولتي ترامپ خيلي زود خودش را به يكي از خبرنگاران كه مهمانان اين نشست را «مشتاقان مالكيت شيطاني» توصيف مي‌كرد رساند تا با كمك كلمات بازي را به نفع حاضران تغيير دهد.

چند دقيقه‌ بعد دوباره نوبت به پرنده آبي توييتر رسيد كه جيرجير سر دهد و اولين رويداد رسانه‌هاي اجتماعي دونالد ترامپ را آن‌طور كه مي‌خواهد به نتيجه برساند. كتي راجرز با انتشار اين گزارش در روزنامه نيويورك‌تايمز نوشت: «ترامپ از توييتر براي اداره كشور استفاده مي‌كند، من از آن براي پوشش نشست رسانه‌هاي اجتماعي استفاده كردم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون