• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4414 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير

كيوسك

ترامپ، لجبازي با اوباما و شكست نقشه‌هايش درباره ايران: سي‌ان‌ان معتقد است ترامپ درباره ايران اشتباه محاسباتي داشته و نقشه‌اي كه براي ايران كشيده است، به‌هيچ‌وجه موفقيت‌آميز نيست. بهانه اين تحليل اطلاعاتي است كه از وزير مستعفي انگليس افشا شده و اينكه ترامپ از سر لجبازي با اوباما، از برجام خارج شده است. جيمز بويز، تحليلگر سياسي اين شبكه مي‌گويد: «ترامپ در دوره رياست‌جمهوري خود نشان داده كه بسيار راحت از توافق‌هاي بين‌المللي خارج مي‌شود اما توافق جديد را از كجا مي‌آورد. بله ما مي‌توانيم از يك قرارداد و توافق خارج شويم اما گام بعدي و طرح بعدي چيست و اين قصور و ناكامي است كه از اين دولت شاهد هستيم. اكنون شاهد اشتباه محاسباتي ترامپ هستيم زيرا هيچ نشانه‌اي از تسليم شدن ايران ديده نمي‌شود. ترامپ مي‌گويد روش او در قبال كره شمالي و تجارت با چين جواب داده است».

چه كسي جانشين مركل مي‌شود؟ لرزش‌هاي آنگلا مركل در مراسم‌هاي رسمي يكي از مهم‌ترين سوژه‌هاي خبري اين روزهاست و اينكه با اين وضعيت سرنوشت رهبري آلمان چه مي‌شود. «پوليتيكو» در گزارشي با اشاره به اينكه هيچ سياستمداري براي جانشيني آنگلا مركل صدراعظم اين كشور وارد ميدان نشده است، مي‌نويسد: «مركل رقيب رهبراني مانند ترامپ و پوتين نيست و مردم آلمان بايد در مقطعي با واقعيت جديد روبه‌رو شوند. براي درك مسير دشوار پيش روي جانشين بالقوه مركل نگاهي به مارتين شولتس بيندازيد. اين سياستمدار سوسيال دموكرات دو سال پيش به عنوان جانشين مركل مطرح شد. آلماني‌هاي خارج از حزب هم او را دوست داشتند و نرخ محبوبيت او بالا بود. «ماركوس فلدنكريشن» خبرنگار اشپيگل در ماه‌هاي منتهي به انتخابات به دقت شولتس را دنبال مي‌كرد و شاهد بود كه شولتس چگونه از توش و توان افتاد و چگونه در برابر ترديدها و بي‌تصميمي تسليم شد و حتي نتوانست درباره يك راهبرد تصميم بگيرد كه آيا خونسردي خود را حفظ كند يا وارد مبارزه شود».

انتظار خنده‌دار و مضحك امريكا از ايران : «اشپيگل» مي‌نويسد: «ترامپ در حالي از ايران مي‌خواهد به برجام پايبند بماند كه خودش از اين عهدنامه خارج شده. در پي اين اقدام امريكا و پس از يك سال بي‌عملي طرف‌هاي اروپايي، ايران با دادن دو اولتيماتوم ۶۰ روزه، اقدام به افزايش ميزان اورانيوم غني‌شده خود به بيش از ۳۰۰ كيلوگرم و نيز افزايش سطح غني‌سازي به بيش از ۳.۶۷ درصد كرد. ايران اعلام كرده كه اگر خواسته‌هايش از سوي طرف‌هاي باقيمانده در برجام برآورده نشود، هر ۶۰ روز يك‌بار اولتيماتوم جديدي داده و گام ديگري در راستاي كاهش تعهدات برجامي خود برمي‌دارد. ايران تهديد كرده است كه در پايان اولتيماتوم سوم كه اوايل سپتامبر به پايان مي‌رسد، اقدام به افزايش شمار سانتريفيوژ‌ها يا افزايش سطح غني‌سازي تا ۲۰ درصد مي‌كند. واكنش‌هاي ايران، خشم امريكا را به دنبال داشته و مقامات واشنگتن با تاكيد بر لزوم پايبندي تهران به برجام، از اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه اين كشور خبر داده‌اند كه اين واكنش به دليل خروج ترامپ از برجام، خنده‌دار و مضحك است».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون