• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4414 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير

خبر ديپلماسي

بيانيه مشترك رهبران سه كشور اروپايي در حمايت از برجام

رييس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزير بريتانيا و صدراعظم آلمان روز يكشنبه در حمايت از برجام بيانيه صادر كردند. به گزارش فارس به نقل از رويترز، در اين بيانيه آمده است كه سه كشور اروپايي بر پايبندي تروييكاي اروپا بر توافق هسته‌اي تاكيد داشته و درباره خطر فروپاشي آن ابراز نگراني كرده‌اند. اين سه كشور اروپايي نگراني شديد خود را از حملاتي كه در خليج‌فارس رخ داد و تشديد اوضاع امنيتي در منطقه ابراز كردند. تروييكاي اروپا در اين بيانيه خواستار ايجاد راهي براي توقف تشديد تنش‌ و از سرگرفته شدن گفت‌وگو شده‌اند. دولت امريكا از نخستين روزهاي اجرايي شدن برجام، كارشكني‌ها در اجراي آن و تلاش براي كاستن از مزاياي اقتصادي ايران از آن را آغاز كرد. با روي كار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رييس‌جمهور امريكا اين كارشكني‌ها شدت گرفت. براساس بيانيه دفتر رييس‌جمهور فرانسه در اين بيانيه مشترك آمده است: «ريسك تنش‌هاي اخير اين ضرورت را ايجاد كرده است كه تمامي بازيگران اقدامات خود را متوقف و عواقب احتمالي اقدامات خود را ارزيابي كنند.» در اين بيانيه آمده است: «ما باور داريم كه زمان اقدامات مسوولانه و جست‌وجو براي يافتن راه‌هاي جلوگيري از تشديد تنش‌ها و از سرگيري مذاكرات فرارسيده است.»

توقف كوتاه و رايزني تلفني ظريف در نروژ

وزير امور خارجه ايران در مسير سفرش به نيويورك در توقفي كوتاه در نروژ، در گفت‌وگويي تلفني با همتاي نروژي در خصوص روابط دوجانبه، برجام و مسائل منطقه‌اي گفت‌وگو كرد. به گزارش فارس، «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي در مسير سفر خود به نيويورك در توقفي كوتاه در نروژ، در گفت‌وگويي تلفني با خانم «اينه اريكسون سورايده» همتاي نروژي خود در خصوص روابط دوجانبه، برجام و مسائل منطقه‌اي گفت‌وگو و تبادل نظر كرد. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران عصر شنبه 22 تير ماه براي شركت در نشست سالانه شوراي اقتصادي - اجتماعي ملل متحد عازم نيويورك شد. نشست سطح بالاي مجمع سياسي توسعه پايدار توسط شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل از سه‌شنبه نهم تا پنجشنبه 18 جولاي (18 تا 30 تير ماه) در نيويورك در حال برگزاري است و نشست سه روزه وزرا هم قرار است از روز سه‌شنبه 16 تا پنجشنبه 18 جولاي (25 تا 27 تيرماه) در نيويورك برگزار شود. وزير خارجه ايران قرار است در اين نشست شركت و آن‌گونه كه خودش پيش از اين عنوان كرده بود در حاشيه اين نشست با مجامع فكري و رسانه‌ها برنامه خواهد داشت.

لودرايان: شرايط خاورميانه جدي و حساس است

ژان ايو لودرايان وزير خارجه فرانسه در اظهاراتي گفت: «كاهش تعهدات برجامي ايران در زمينه غني‌سازي اورانيوم پس از خروج امريكا از توافق هسته‌اي، يك واكنش بد به يك تصميم بد بوده و موجب افزايش بيم و نگراني‌ها نسبت به خطر وقوع جنگ شده است.» به گزارش تسنيم و به نقل از رويترز، وزير خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران درباره خطر احتمال وقوع جنگ در خاورميانه گفت: «شرايط جدي و حساس است، افزايش تنش‌ها مي‌تواند منجر به حوادثي شود.» او افزود: «تصميم ايران براي عقب‌نشيني از برخي تعهدات خود در خصوص اشاعه تسليحات هسته‌اي، يك نگراني بيشتر است. اين يك تصميم بد است، اين يك واكنش بد به يك تصميم بد ديگر است كه امريكا يك سال قبل با خروج از توافق هسته‌اي مرتكب آن شده است.» وزير خارجه فرانسه اظهار داشت: «كسي به دنبال جنگ نيست. نه روحاني رييس‌جمهور ايران نه ترامپ رييس‌جمهور امريكا و نه ساير رهبران خليج‌فارس به دنبال جنگ نيستند. ولي اينجا اجزاي تشديد تنش وجود دارد كه موجب نگراني است.» لودرايان گفت: «ايران با كاهش تعهدات خود در برجام چيزي را به دست نمي‌آورد. اگر ايران به تسليحات هسته‌اي دست پيدا كند، امريكا نيز چيزي را به دست نمي‌آورد، بنابراين اتخاذ تدابيري براي كاهش تنش بسيار مهم است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون