• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4414 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير

نخستين تجربه نويسندگي كارگردان «صورت زخمي» منتشر مي‌شود

دي‌ پالماي رمان‌نويس

بهار سرلك

 

 

برايان دي پالما تازه‌ترين اثرش «دومينو» را دو ماه پيش روي پرده برد و منتقدان را بيش از پيش مأيوس كرد. حالا او با همراهي نامزدش سوزان لمان نخستين رمانش را با عنوان «نيازي به مارها هست؟» مارس 2020 راهي كتابفروشي‌ها خواهد كرد. او سال گذشته نسخه فرانسه اين كتاب را در فرانسه منتشر كرده بود. اين كتاب را «طنز انتقادي سياسي» كه مي‌توان آن را تريلر انتقامي زنانه هم درنظر گرفت، توصيف كرده‌اند. داستان هم زندگي سناتور عياشي را دنبال مي‌كند كه به همسرش كه به بيماري پاركينسون مبتلاست، خيانت مي‌كند. وقتي همه ‌چيز به‌هم مي‌ريزد و عواقب مرگبار اقدامات سناتور از واشنگتن تا پاريس جان او را تهديد مي‌كنند، سناتور با دستيارش تماس مي‌گيرد تا اوضاع را سر و سامان بدهد.

عنوان رمان برگرفته از صحنه‌اي از رمان كلاسيك «بانو ايو» نوشته پرستون استرجز است كه در آن هنري فوندا در حال خواندن كتابي به نام «نيازي به مارها هست؟» است. همچنين اين رمان شامل اشاراتي به برخي از مشهورترين تجربيات سينمايي دي پالما از جمله ملاقات عوامل فيلمي در فرانسه كه مشغول بازسازي فيلم «سرگيجه» آلفرد هيچكاك بودند، دارد.

او درباره اين رمان گفته است: «من و نامزدم سوزان لمن، با همديگر رماني نوشته‌ايم، مي‌دانيد؟ تريلري سياسي براساس تصوراتي كه من براي يك سناريو داشتم. در طراحي پيرنگ و ديالوگ‌ها خيلي خوب عمل مي‌كنم، شخصيت‌ها كه دردسر دارند و بقيه چيزها را با همديگر نوشته‌ايم. كتاب را براي يكي از نمايندگانم فرستادم و او نمي‌دانست با آن چه كار بايد بكند. فكر كردم اثري تجاري است و از آنجايي كه در فرانسه هستم، فكر مي‌كردم شايد روزي بتوانم آن را در فرانسه ويرايش كنم. نسخه را براي دوستي در پاريس فرستادم كه ويراستاري را در فرانسه معرفي كرده بود. با بالا رفتن سن، هميشه ايده‌ها و تصوراتي داريد اما وقتي همسن و سال من باشيد به سرانجام رساندنش دشوارتر از قبل مي‌شود، بنابراين رمان نوشتن كار راحت‌تري است.» او درباره شباهت اين رمان با آثار سينمايي‌اش و شخصيت‌هاي اين رمان گفته است: «خيلي شبيه به «انفجار» است. چند ايده‌اي را كه داشتم با هم تركيب كردم. شخصيت اصلي سناتوري است كه راهش به انتخابات رياست‌جمهوري ختم مي‌شود. همچنين رييس كمپين تبليغاتي هم هست كه شخصيتي كثيف دارد و عكاسي كه براي عكاسي از صحنه‌هاي فيلمي كه نسخه فرانسوي «سرگيجه» است، استخدام مي‌شود! خودتان مي‌دانيد كه «سرگيجه» از رماني فرانسوي نوشته بوالو و نارسژاك الهام گرفته شده بود. تمام اين مسائل در كتاب است و حين نوشتن كتاب لذت بردم.»

دي پالما را براي كارگرداني فيلم‌هاي «صورت زخمي» و «كري» و «ماموريت غيرممكن» مي‌شناسيم. اغلب از او با عنوان عضو پيشروي نسل هاليوود نو نام مي‌برند. اما آخرين ساخته اين كارگردان، «دومينو»، منتقدان را دلسرد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون