• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4414 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير

استعدادهاي ژاپني به رئال و بارسا پيوستند

«فوتباليست‌ها» در يك‌ قدمي ال‌ كلاسيكو

علي كربلايي

 

 

در چند روز گذشته، دو استعداد ناب فوتبال ژاپن به دو غول فوتبال اروپا پيوسته‌اند. هيروكي آبه 19ساله از كاشيما آنتلرز به بارسلونا رفته و تاكه‌فوسا كوبه 18 ساله كه سابقه حضور در آكادمي بارسا را داشته از اف‌سي توكيو به جمع كهكشاني‌هاي مادريد پيوسته است. جذب همزمان اين بازيكن‌ جوان توسط بزرگ‌ترين باشگاه‌هاي فوتبال اروپا، فوتبال ژاپن را زير ذره‌بين رسانه‌هاي اروپايي برده است. با توجه به شناختي كه از فرهنگ ژاپن و شيوه برنامه‌ريزي آنها وجود دارد، كارشناسان فوتبال و ناظران معتقدند، مي‌توان از اين پروژه بزرگ ستاره‌سازي ژاپني‌ها استعدادهاي بيشتري صيد كرد. در چند سال اخير تيم‌هاي چهار ستاره فوتبال مثل اينترميلان، دورتموند، آث ميلان و لسترسيتي از استعدادهاي ژاپني بهره برده‌اند و امروز استعدادهاي اين كشور راه‌شان را به تيم‌هاي پنج‌ستاره پيدا كرده‌اند. تركيب تيم ملي ژاپن بر اساس چشم‌اندازهاي بلندمدت تعيين مي‌شود. در حال حاضر مشخص است كه اين تيم برنامه‌اي براي حضور در مراحل پاياني جام‌هاي جهاني 2022 و 2026 دارد و ميانگين سني اين تيم حدود 23 سال است و به جز چند بازيكن با تجربه و بزرگ اغلب بازيكنان زير 22 سال سن دارند.

هيروكي آبه چهره‌اي نام‌آشنا براي فوتبال‌دوستان ايراني است. او در دو ديدار رفت و برگشت فينال ليگ قهرمانان آسيا در تركيب ثابت كاشيما مقابل پرسپوليس حضور داشت و از بازيكنان اثرگذار تيمش به‌ شمار مي‌رفت. او به خاطر برخي مسائل حاشيه‌اي توجه رسانه‌اي زيادي جلب كرده است. خبر پيوستن او از كاشيما به بارسلونا از آن اخبار شگفت‌انگيزي بود كه كمتر كسي توقعش را داشت. آبه قرار است مدتي براي تيم دوم بارسا به ميدان برود و در صورت اثبات توانمندي‌هايش راهي تيم اصلي شود. هاجيمه مورياسو، سرمربي تيم ملي ژاپن خرداد امسال براي اولين ‌بار اين ستاره جوان را به جمع سامورايي‌ها دعوت كرد. آبه در اولين بازي ملي‌اش در دقيقه 66 ديدار مقابل شيلي در جريان كوپا آمه‌ريكا به جاي شويا ناكاجيما 24 ساله وارد ميدان شد. هيروكي از سال 2017 تا امروز در 79 بازي رسمي براي كاشيما به ميدان رفته و 10 بار موفق به گلزني شده است. اين آمار نشان‌دهنده تمام توانايي‌هاي او نيست. اثرگذاري او در فينال ليگ قهرمانان آسيا با آمار قابل اندازه‌گيري نيست. آبه در سطح آسيا فراتر از انتظارات ظاهر شده و بايد ديد در فوتبال كارش به كجا مي‌رسد.

داستان تاكه‌فوسا كوبو از هيروكي آبه جذاب‌تر است. او به تازگي 18 ساله شده و اين موضوع بسيار مهم است. چراكه تاكه‌فوسا پيش‌تر عضو تيم آكادمي بارسلونا بود و چون اين استعداد ژاپني هنوز به سن قانوني نرسيده بود، باشگاه بارسلونا متحمل جريمه سنگين محروميت از دو پنجره نقل‌وانتقالاتي شد. بارسا مجبور شد، قرارداد كوبه را فسخ كند و او را به سرزمين مادري‌اش بازگرداند. زماني كه او به 18 سالگي رسيد، رئال مادريد در اقدامي زيركانه و با استفاده از تعلل بارسا «مسي ژاپني» را از چنگ آبي‌اناري‌ها ربود. بارسا تصور مي‌كرد براي به ‌خدمت‌گيري اين بازيكن در اين تابستان بايد يك ميليون يورو به اف‌سي توكيو بپردازد اما چنين موضوعي صحت نداشت و رئال مادريد با او به عنوان بازيكن آزاد قرارداد امضا كرد. كوبه هم مانند آبه قرار نيست در تيم اصلي به ميدان برود. او به تيم رئال مادريد كاستيا پيوسته و بايد خودش را بين استعدادهاي بي‌شماري كه به تازگي به اين تيم پيوسته‌اند، نشان بدهد. كوبه همراه با آبه به تيم ملي دعوت شد و اولين حضورش در پيراهن تيم ملي در جريان ديدار دوستانه سامورايي‌ها با ال‌سالوادور رقم خورد. او در اين ديدار در دقيقه 67 به ميدان رفت. پس از اين ديدار، او در 3 بازي كوپا آمه‌ريكا هم براي تيم ملي فوتبال كشورش به ميدان رفت تا تجربه‌اي گرانبها در يك تورنمنت معتبر به دست بياورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون