• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

احزاب و جريان‌هاي سياسي اين روزها تحركات انتخاباتي‌شان را سرعت بخشيده‌اند

آغاز يك ماراتن

ماراتن انتخابات آغاز شده است و جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي تمام قواي خود را به كار بسته‌اند تا اولين نفري باشند كه 8 ماه ديگر از خط پايان عبور مي‌كند. هر چند اين روايت همه انتخابات در طول 4 دهه گذشته است اما آن‌ طور كه از ظواهر امر پيداست، ماجراي انتخابات مجلس يازدهم نسبت به گذشته با پيچيدگي‌هايي همراه باشد. از يك‌ سو نارضايتي‌هاي مردم از شرايط موجود چشم‌هاي نگران احزاب را متوجه پايين آمدن مشاركت سياسي كرده از سوي ديگر پاي اختلافات نظرها در درون اردوگاه‌هاي اصلاح‌طلبي و اصولگرايي موضوعي نيست كه بتوان آن را ناديده گرفت؛ هر چه باشد هم جريان اصولگرايي و هم اصلاح‌طلبان طعم چندصدايي و نتيجه تفرقه را چشيده‌اند و مي‌دانند پايان اين راه چيزي جز بن‌بست واگذار كردن بازي به رقيب نيست.

 

انتخابات؛ مشروط يا بي‌قيد؟

«نبايد با هر شرايطي در انتخابات شركت كرد» يا «دليلي براي شركت كردن وجود ندارد، بايد با هر ظرفيت و در هر شرايطي در انتخابات حضور پيدا كنيم»! اينها نمونه‌هايي از ايده‌ها و نظريه‌هايي است كه از اردوگاه اصلاح‌طلبي به گوش مي‌رسد؛ يكي از شركت در انتخابات بدون قيد و شرط سخن مي‌گويد و ديگري حتي تا پاي تحريم انتخابات هم مي‌رود. اين حكايتي است كه اين روزها دامنگير جريان چپ شده است و براي همين هنوز با وجود آنكه عقربه‌هاي ساعت منتظر تصميم‌گيري اصلاح‌طلبان نمي‌ماند اما همچنان سايه‌ بلاتكليفي بر سر اين جريان سنگيني مي‌كند.

البته آن‌ طور كه از نامه سيدمحمد خاتمي مشخص است او نيز در راس هرم اين جريان چندان از اين وضعيت رضايت ندارد براي همين هم در ديدار با شوراي مركزي حزب پيشرو اصلاحات تلاش مي‌كند تا تلنگري به بازيكنان جريان اصلاحات زده باشد. آن ‌طور كه گفته مي‌شود، خاتمي در اين ديدار علاوه بر آنكه از ايجاد وحدت در جامعه حمايت مي‌كند، انتقاداتي را متوجه ايده تحريم انتخابات مي‌كند. او گفته است، قهر با صندوق راي انحلال مردم است. البته مهم‌ترين نكته آنجاست كه گفته مي‌شود، خاتمي آمدن در انتخابات آن هم تحت هر شرايطي را رد كرده است. در همين راستا، محمدرضا عارف هم در صفحه شخصي‌اش در توييتر مي‌نويسد:«در شرايط فعلي كشور متوليان برگزاري انتخابات بايد در نظر داشته باشند كه حضور حداكثري مردم در انتخابات پيش رو نظام را بيمه مي‌كند. به همين دليل نبايد به گونه‌اي عمل شود كه يك جريان سياسي با محدوديت در ارايه كانديدا به دليل رد صلاحيت روبه‌رو شود.» البته عارف روز پنجشنبه در ديدار با رابطين استان‌هاي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان گفت:«از همه اصلاح‌طلبان در سراسر كشور درخواست مي‌كنم، اجازه ندهند برخي مباحث و اظهارنظرها وحدت و همبستگي درون خانواده اصلاحات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

يك عبور پُر هزينه

«عبور از اصلاح‌طلبي و اصولگرايي» اين همان موضوعي است كه بيشترين نگراني جريان‌هاي سياسي را شامل مي‌شود همان بحثي كه براي اولين ‌بار در شعارهاي اعتراضي آن هم در دي ماه سال 96 از سوي معترضين مطرح شد.

محمدرضا بادامچي، نماينده مردم تهران در اين راستا به اعتمادآنلاين مي‌گويد: شايد مردم عادي چندان توجهي به اصلاح‌طلبي و اصولگرايي نشان ندهند اما طي 4 دهه‌اي كه از انقلاب مي‌گذرد، در ميان آحاد جامعه به‌ ويژه تحصيلكرده‌ها، دانشجويان، انديشمندان و در بدنه متوسط جامعه، دو جريان سياسي اصلاح‌طلبي و اصولگرايي جا افتاده‌ است.» او ادامه مي‌دهد:«اگر جناح‌بندي‌هاي اصلاح‌طلبي و اصولگرايي در جامعه كاركرد نداشته باشد، مردم به اين گستردگي راي نمي‌دهند. بادامچي ادامه داد:«ممكن است در برخي موارد اين ديدگاه وجود داشته باشد كه مردم از اصولگرايان و اصلاح‌طلبان عبور كرده‌اند اما بايد توضيح بيشتري در اين باره داد و به مردم نزديك‌تر شد و بيشتر با آنها گفت‌وگو كرد».


محمود واعظي مطرح كرد

جدا كردن ژنرال‌هاي دولت براي راي‌آوري در مجلس

محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور نيز تلاش‌ براي جدا شدن برخي مهره‌هاي كليدي از دولت و حتي بحث استيضاح تعدادي از وزرا را به موضوع انتخابات پيوند مي‌زند و به ايلنا مي‌گويد:«هميشه در سال آخر مجلس و سال انتخابات اين مسائل به وجود مي‌آيد. عده‌اي براي اينكه خودشان را در افكار عمومي مطرح كنند، دست به چنين كاري مي‌زنند. وظيفه رسانه‌ها در اين برهه اين است كه اين اعمال و رفتارها را روشن كنند. اين افراد بايد بدانند از اين كارهايي كه براي راي‌آوري انجام مي‌دهند بعدا عليه خودشان استفاده مي‌شود».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون