• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4419 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير

تهديد «بانكرينگ» جهان پس از ناآرامي در تنگه هرمز

رويترز در گزارشي عنوان كرده كه به نظر مي‌رسد پس از رخدادهاي اخير در خصوص نفتكش‌ها، بندر فجيره در حال از دست دادن بخشي از بازار خود در صنعت بانكرينگ است. بانكرينگ همان سوخت‌رساني به كشتي‌ها و ساير شناورها در دريا است. از بين 200 بندر دنيا كه قابليت سوخت‌رساني دريايي را دارند، بنادر سنگاپور، فجيره، هوستون و رتردام چهار هاب بانكرينگ جهان شناخته مي‌شوند. اين بندر كه يكي از بنادر شيخ نشين امارات است، فعاليت خود در بخش بانكرينگ را از سال 1997 آغاز كرد و در حال حاضر دومين پايانه سوخت‌رساني جهان و اولين پايانه سوخت‌رساني در منطقه خليج فارس و درياي عمان است.

رويترز در گزارش خود عنوان كرده با وجود رخدادهاي اخير در خصوص نفتكش‌ها، به نظر مي‌رسد اين بندر بخشي از بازار خود را از دست داده است. به دليل افزايش هزينه‌هاي بيمه كشتي‌هاي در حال عبور و مرور در نزديكي تنگه هرمز و تلاش مالكان كشتي‌ها براي به حداقل رساندن زمان توقف در اين منطقه، خريد سوخت دريايي از پايانه نفتي فجيره امارات كاهش يافته است. در واقع مالكان كشتي‌ها به جاي بندر فجيره ترجيح مي‌دهند در بندر سنگاپور توقف كرده و سوخت بخرند. هر چند كه برخي كشتي‌ها نيز به پايانه‌هاي كوچك سوخت‌رساني همچون هند و سريلانكا روي آورده‌اند. در ادامه گزارش رويترز به نقل از سه منبع، عنوان شده كه قيمت سوخت‌ها در بندر فجيره به دليل كاهش تردد كشتي‌ها، ارزان‌تر از ساير پايانه‌هاي سوخت‌رساني شده است. به طور مثال قيمت يك تن نفت كوره با گوگرد بالا (اچ‌اس‌اف‌او) در بندر فجيره كه در گذشته پنج تا 10 دلار گران‌تر از قيمت اين سوخت در سنگاپور بود، در دو هفته اخير 30 تا 70 دلار ارزان‌تر از سنگاپور شده است.

يكي از دارندگان كشتي در گفت‌وگو با رويترز عنوان كرد كه هزينه‌هاي بيمه‌اي براي يك سفر يك هفته‌اي حدود 100 هزار دلار افزايش يافت. اين مالك در ادامه از افزايش حق بيمه جنگي سالانه نيز خبر داد كه به صورت جداگانه با توجه به ارزش كشتي و يا بدنه براي يك دوره هفت‌روزه محاسبه مي‌شود.

از سوي ديگر به دليل اينكه تقاضا براي پهلو گرفتن كشتي‌ها در بندرهاي ديگري مانند سنگاپور افزايش داشته، بازار نفت آسيا در هفته گذشته بالاترين ميزان تقاضا براي سوخت را ثبت كرد. اين امر باعث شد كه اين بندر از ديگر شهرها براي تامين سوخت مورد نياز كشتي‌ها تقاضاي سوخت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون