• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

وزارت اطلاعات از دستگيري 17 جاسوس مرتبط با «سيا» در ايران خبر داد

كاخ سفيد وسنگ «سيا»

«سيا» براي انتقال ابزار ارتباطي جاسوسي از ناقل‌هايي عمدتا به ‌شكل «سنگ» استفاده كرده و جاسوس‌ها آنها را از نقاط مختلف شهر برمي‌داشتند

مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات صبح دوشنبه از شناسايي و دستگيري ۱۷ جاسوس تربيت ‌يافته سازمان اطلاعاتي امريكا (سيا) در كشور خبر داد، آن هم درحالي كه قرار است شامگاه دوشنبه مستندي با عنوان «شكار جاسوس‌ها» از شبكه يك سيما پخش شود. هر چند اين مستند پيش از پخش تلويزيوني نيز توسط مسوولان وزارت اطلاعات در اختيار اصحاب رسانه قرار گرفته و متعاقبا در برخي خبرگزاري‌هاي رسمي كشور منتشر شده است.

حجت‌الاسلام سيدمحمود علوي در اين رابطه صحبت كرده و گفته بود:«جزييات شناسايي و دستگيري اين جاسوسان امريكايي روز دوشنبه در قالب مستندي كه تهيه شده به اطلاع مردم مي‌رسد.» وزير اطلاعات همچنين تاكيد كرده است:«سربازان گمنام امام عصر(عج) هميشه در حال حماسه‌آفريني هستند و مجاهدت خاموش آنان به كشف يك سلسله توطئه‌ها در زمينه‌هاي جاسوسي در حوزه‌هاي ضد تروريسم، ضد مفاسد اقتصادي و ساير زمينه‌ها منتهي مي‌شود كه بسياري از آنها زمان گفتنش فرا نرسيده اما در زمينه ضربه به جاسوسان سيا زمانش فرا رسيده است».

از ديگر سو در شرايطي كه بنابر اعلام مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، احكام قضايي اين جاسوس‌هاي بازداشت‌ شده از سوي قوه قضاييه صادر شده، نقل‌قولي از غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي دستگاه قضا كه مربوط به بخشي از مستند «شكار جاسوس‌ها» است در خبرگزاري‌ها بازنشر شده كه در آن، اين مقام قضايي توضيحاتي در اين رابطه ارايه مي‌دهد. اسماعيلي گفته است: «براساس مستندات ارايه شده، دادسرا نوع اتهامات آنها را جاسوسي منتهي در حد افساد في‌الارض تشخيص داده و به عنوان مفسد في‌الارض از دادگاه براي آنها تقاضاي مجازات اعدام شده است و براي تعدادي از اين متهمان در دادگاه بدوي، حكم حبس طويل‌المدت به اتهام جاسوسي براي سرويس جاسوسي امريكا صادر شده است».فارغ از اين مسائل اما مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات صبح ديروز در يك نشست خبري گفت: معاونت ضدجاسوسي وزارت اطلاعات در تاريخ ۲۸ خرداد سال جاري موفق به انهدام يك شبكه جاسوسي مرتبط با سازمان اطلاعاتي امريكا شد. وي از شناسايي و دستگيري ۱۷ جاسوس تربيت‌يافته سازمان اطلاعاتي امريكا(سيا) در داخل كشور خبر داد و گفت: احكام اين جاسوسان صادر شده و برخي به عنوان مفسد في‌الارض اعدام مي‌شوند. مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات همچنين خاطرنشان كرد: جاسوس‌هاي شناسايي شده شامل شاغلان مراكز حساس و حياتي همچنين بخش خصوصي مرتبط با اين مراكز هستند كه به عنوان پيمانكار يا مشاور در حال فعاليت بوده‌اند. مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات با بيان اينكه ۱۷ جاسوس دستگير شده در مراكزي شامل حوزه‌هاي اقتصادي، هسته‌اي، زيرساختي، نظامي و سايبري كشور فعاليت مي‌كردند، خاطرنشان كرد: تعداد كل جاسوس‌هاي شناسايي شده ۱۷ نفر است كه اين افراد به صورت سلولي در ايران فعاليت مي‌كردند و هيچ كدام از آنها با ديگري ارتباطي نداشتند و هر كدام با يك افسر اطلاعاتي سيا در ارتباط بودند. او در ادامه به بيان توضيحاتي درباره چگونگي برقراري ارتباط ميان سازمان اطلاعاتي امريكا و جاسوسان ايراني پرداخت و گفت: برخي از اين افراد به واسطه سوءاستفاده سيا از تقاضاي ويزاي امريكا در دام ويزا گرفتار شدند و در ازاي اعطاي ويزا به آنها پيشنهاد جاسوسي ارايه شده است. برخي ديگر نيز به ‌واسطه حفظ يا تمديد انواع ويزاي امريكا از طرف سيا مورد فريب واقع شدند.

 

وعده سيا به جاسوسان: ويزا، اقامت و تامين امنيت

مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات ادامه داد: سازمان اطلاعاتي امريكا همچنين با تاسيس شركت‌هاي جعلي و به بهانه استخدام متخصصان ايراني در اين شركت‌ها يا تامين تجهيزات از خارج از كشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتي به اتباع ايراني كرده‌اند. او مراجعات مستقيم افسران سيا تحت عنوان ديپلماتيك به شهروندان ايراني در حاشيه كنفرانس‌هاي علمي در كشورهاي اروپايي، آفريقايي و آسيايي را از ديگر روش‌هاي برقراري ارتباط ميان افسران اطلاعاتي با اتباع ايراني برشمرد و گفت: در برخي موارد نيز مشاهده شده است كه افسران سيا با معرفي خود به عنوان يك مامور اطلاعاتي امريكايي همچنين با ارسال ايميل يا پيام از طريق شبكه‌هاي اجتماعي از اعضاي شبكه تشكيل شده دعوت به همكاري اطلاعاتي كرده‌اند. او خاطرنشان كرد: افسران اطلاعاتي سرويس جاسوسي امريكا براي موفقيت در پروسه جلب و استمرار همكاري شبكه جاسوسي خود در ايران متوسل به وعده‌هاي فريبنده‌اي ازجمله اعطاي ويزا و مجوز اقامت دايم در ايالات متحده همچنين پول شده‌اند. مهم‌ترين وعده‌اي كه به شبكه جاسوسان ايراني داده شد، وعده تامين امنيت آنها در ايران و خارج از كشور بود.مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات تاكيد كرد: تحقيقا در مورد همه ۱۷ جاسوس شناسايي و دستگير شده، هيچ‌كدام از وعده‌هاي سيا محقق نشده است و همه اين جاسوسان به واسطه خيانتي كه به كشور كرده‌اند، گرفتار شده‌اند.

 

ماموريت جاسوسان: جمع‌آوري اطلاعات
و انجام عمليات فني- اطلاعاتي

او جمع‌آوري اطلاعات داراي طبقه‌بندي از مراكز مهم همچنين انجام عمليات‌هاي فني- اطلاعاتي را از ماموريت‌هاي محول شده به اين شبكه جاسوسي عنوان كرد. مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات خاطرنشان كرد: تمامي افراد اين شبكه جاسوسي دوره‌هاي پيچيده برقراري ارتباطات امن از داخل كشور با خارج را به وسيله ابزارهاي مخصوص جاسوسي از سوي افسران سيا
فرا گرفته بودند همچنين تجهيزات فني پيچيده‌اي براي جاسوسي در اختيار اين افراد قرار گرفته بود.

انتقال ابزار اطلاعاتي از طريق «سنگ»

اين مقام ارشد اطلاعاتي در تشريح روش‌هاي سيا براي انتقال ابزار اطلاعاتي به داخل كشور و قرار دادن اين ابزار در اختيار جاسوسان آموزش ‌ديده خود در ايران گفت: سيا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهيزات فوق پيشرفته جاسوسي براي شبكه خود در ايران از ناقل اطلاعاتي استفاده كرده است؛ ناقل‌ها عمدتا به شكل سنگ تهيه شده‌اند كه وسايل مورد نياز جاسوسان در آنها جاسازي مي‌شود و جاسوس‌ها با روش‌هايي پيچيده ماموريت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهري از جمله مناطق پاركي و نواحي كوهستاني را عهده‌دار مي‌شدند.او با اشاره به اقدام سيا به جعل دولتي، اوراق هويتي شبكه جاسوسي خود در ايران افزود: سازمان اطلاعاتي امريكا همچنين اقدام به ارسال مدارك هويتي جعلي براي جاسوس‌هاي خود در ايران براي عمليات‌هاي خاص از طريق ناقل‌ها كرده‌اند. بررسي‌هاي سرويس ضدجاسوسي وزارت اطلاعات حاكي از آن است كه مدارك جعلي به صورت ناشيانه‌اي توسط سيا انجام شده كه اين اقدام جعل دولتي محسوب مي‌شود. در پي كشف موضوع توسط ضدجاسوسي وزارت اطلاعات، دستور امحاي همه مدارك موجود از سوي افسران سيا براي جاسوس‌ها صادر شده است.

 

ملاقات جاسوسان با ماموران واجا به‌ جاي سيا

مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات با اشاره به پيش‌بيني خط خروج اضطراري براي جاسوسان
از سوي سازمان اطلاعاتي امريكا خاطرنشان كرد: با وجود وعده تامين امنيت جاسوسان، سيا با پيش‌بيني احتمال شناسايي شبكه جاسوسي خود همچون سال ۹۲ اقدام به طراحي خط خروج اضطراري از كشور براي مواقع بحراني و خطر كرده بود. بر اين اساس جاسوس‌ها آموزش ديده بودند كه با احساس خطر طي هماهنگي با سيا و رساندن خود به نقطه‌اي از پيش تعيين شده در شهرهاي مرزي، منتظر حضور رابط اطلاعاتي سيا در صحنه شوند و با هدايت وي از كشور خارج گردند كه البته در اين زمينه جاسوس‌هايي كه قصد فرار اضطراري از كشور را داشتند با اشراف اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان(عج) به‌ جاي ملاقات با رابط سيا در مرز با رابط ضدجاسوسي وزارت اطلاعات ملاقات كردند و نهايتا دستگير شدند. او اضافه كرد: آموزش ويژه ضد بازجويي به جاسوس‌ها از ديگر تدابير اتخاذ شده براي مواقع دستگيري بود كه با مشاهده اشراف اطلاعاتي وزارت، توسط جواسيس، كارساز نشد و تمامي اعضاي اين شبكه جاسوسي به ارتباط خود با سيا اعتراف كردند.

 

جاسوس‌ها به بهشت نمي‌روند!

مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات در ادامه به سرنوشت جاسوس‌هاي دستگير شده توسط دستگاه اطلاعاتي كشور اشاره كرد و گفت: افرادي كه آگاهانه و عامدانه به كشور خود خيانت كردند و حاضر به جبران مافات نشدند را به دستگاه قضايي تحويل داديم و چند روز پيش نيز سخنگوي قوه قضاييه از صدور احكامي براي اين جاسوسان خبر داد كه برخي از آنها به عنوان مفسد في‌الارض معرفي و برخي ديگر نيز به حبس‌هاي درازمدت محكوم شدند. همچنين آن دسته از كساني كه با صداقت كامل با دستگاه اطلاعاتي كشور تعامل كردند و ندامت‌شان نيز ثابت شد عليه امريكايي‌ها مورد مديريت اطلاعاتي قرار گرفتند.

وي در ادامه با اشاره به همكاري سرويس اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران با سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورهاي متحد در اين پرونده اظهار كرد: تجربه موفق تبادل با متحدان اطلاعاتي در سال ۹۲ باعث شد تا سرنخ‌هاي اطلاعاتي پرونده اخير اعم از افسران سيا و روش‌هاي مورد استفاده در اين شبكه در اختيار ساير سرويس‌هاي اطلاعاتي قرار گيرد تا شكست جهاني مجددي براي سيا اتفاق بيفتد.

 

نقش غيرامريكايي‌ها در عمليات سيا

مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات همچنين به همكاري سرويس‌هاي اطلاعاتي برخي كشورهاي آسيايي و اروپايي با سازمان اطلاعات امريكا در اين زمينه اشاره و خاطرنشان كرد: با توجه به بهره‌برداري سيا از برخي كشورهاي اروپايي و آسيايي جهت برقراري ارتباط با منابع خود و با عنايت به اطلاع قبلي سرويس‌هاي اطلاعاتي اين كشورها از موضوع قطعا مسووليت امر بر عهده اين كشورها خواهد بود. وي تصريح كرد: با توجه به زمين‌گير شدن سيا در اثر اين شكست، طبيعي است كه اين سرويس اطلاعاتي مبادرت به ترميم و بازسازي خود كند كه البته در اين خصوص جامعه اطلاعاتي كشور نيز هوشيار و بيدار خواهد بود. مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا فعاليت‌هاي اين شبكه جاسوسي به نتيجه‌اي رسيده و خرابكاري از سوي آنها در مراكز مهم كشور انجام شده است با بيان اينكه زمان شروع همكاري اين جاسوس‌ها با سيا متفاوت بوده است، تصريح كرد: به دليل اقدام عاجل سربازان گمنام امام زمان(عج)، اين شبكه جاسوسي موفق به انجام خرابكاري يا اختلال در فعاليت‌هاي كشور نشد.

 

17 جاسوس ايراني از مقامات محسوب نمي‌شوند

او همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا تاكنون پيشنهادي از سوي ايالات متحده امريكا درخصوص تبادل اين جاسوس‌ها انجام شده است، خاطرنشان كرد: افراد دستگير شده همه از اتباع ايراني هستند و به هيچ‌ وجه بحث تبادل براي آنها مطرح نيست. مديركل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات در پاسخ به اين پرسش كه آيا در ميان ۱۷ جاسوس دستگير شده از مقامات و مسوولان بلندپايه كشور نيز حضور دارند، تاكيد كرد: اين افراد از متخصصان و كارشناسان كشور هستند و از مقامات محسوب نمي‌شوند. او در پاسخ به اين پرسش كه اين شبكه جاسوسي ارتباطي با شبكه جاسوسي دستگير شده در سال ۹۲ دارد، نيز گفت: بررسي اين پرونده مربوط به سال ۹۷ بوده و كاملا با پرونده سال ۹۲ بي‌ارتباط است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون