• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4423 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ مرداد

ظلم به صنعت خدمات هواپيمايي

نيوشا طبيبي

۱- ظالمانه‌ترين بخش تحريم‌ها، ايجاد مانع بر سر خريد دارو و تجهيزات پزشكي و هواپيماهاي مسافربري و قطعات و تجهيزات مربوط به آن است. باعث افتخار است كه دستگاه‌هاي مربوطه و كاركنان فني شركت‌هاي بزرگ و قديمي مانند هما (ايران اير) و ماهان با دانش فني به‌روز و تلاش فراوان و غيرت و تعصب وطن‌خواهانه، توانسته‌اند پرنده‌ها را در بهترين حالت عملياتي نگاه دارند. اين وضعيت براي بسياري از كشورهاي جهان قابل تحمل نيست و اعمال بخشي از اين تحريم‌ها مي‌تواند، صنعت هواپيمايي آنها را به كل زمينگير و ناكارآمد كند. كار اعمال تحريم‌ها بر صنعت هواپيمايي غيرنظامي ايران به جايي كشيده كه روز سه‌شنبه - دو روز پيش- دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي خزانه‌داري آمريكا براي چندمين بار به كشورها درباره هر گونه تعامل با شركت‌هاي هواپيمايي ايراني كه در فهرست تحريم‌ها قرار گرفته‌اند، هشدار داده است.

۲- متاسفانه آداب سفر با هواپيما راه و رسم آن گاه از سوي هموطنان ما مورد غفلت قرار مي‌گيرد. اعتراض به تاخيرهاي ناشي از احتياط‌هاي ايمني، انتظار ارايه خدمات نامعمول و فوق‌العاده از مهمانداران و رفتارهاي خشن و زشت با مهمانداران مواردي هستند كه در بسياري از پروازها ديده مي‌شوند. بعضي از مسافران تصور مي‌كنند كه مهمانداران فقط نيروي خدماتي و مسوول نظافت و پذيرايي هستند و نمي‌دانند كه اين كاركنان محترم دوره‌هاي آموزشي ويژه‌اي براي هر تايپ هواپيما و چگونگي كنترل شرايط مختلف و كمك‌رساني به مسافرين را طي مي‌كنند تا در كادر پروازي قرار بگيرند. نقش آنها بسيار حياتي و فراتر از غذا و نوشيدني دادن به مسافرين است.

۳- تا هواپيما آماده سفري بي‌خطر شود، زنجيره‌اي از نيروهاي متخصص در بخش‌هاي مختلف فني و نگهداري و نظارت و كنترل و خدمات فرودگاهي و كادر پروازي و نيروهاي زحمتكش امنيت پرواز از ساعت‌ها قبل مشغول به كار هستند. تاخير در پرواز معمولا دليل فني دارد و به علت ايمني پرنده و سرنشينان آن اعمال مي‌شود. اصرار و اعتراض مسافرين براي پرواز هنگام بروز نا آرامي‌هاي جوي، عجيب و غيرمعمول و البته غيرمنطقي است.

۴- نيروهاي امنيت پرواز، افرادي زحمتكش و مظلوم هستند كه نقش آنها در برقراري پروازي ايمن كمتر ديده مي‌شود. اين نيرو كه مجموعه‌اي كم‌نظير در جهان است، توانسته بالاترين ضريب امنيت فيزيكي را براي پروازهاي ايراني تامين كند. در زمانه‌اي كه دشمنان از هر سو و با تمام توان از هر فرصتي براي ضربه زدن به كشورمان استفاده مي‌كنند، پروازهاي ايراني بدون كوچك‌ترين مشكل امنيتي به مقاصدشان مي‌رسند. اگر تاريخ دزدي‌هاي هواپيمايي توسط سازمان‌هاي تروريستي در اوايل انقلاب را ملاحظه فرماييد، خواهيد ديد كه كار اين مجموعه تا چه اندازه مهم و ستودني است. قبل از تشكيل اين نيرو، سازمان‌هاي تروريستي و افراد مختلف بارها اقدام به ربودن هواپيماهاي مسافربري كردند و جان صدها نفر را به خطر انداختند و حتي بارها در اين حوادث افراد بي‌گناه كشته شدند.

۵- پروازهاي ايراني به مقاصد اروپايي به دليل تحريم سوخت‌رساني ناگزير هستند در آخرين نقطه مرز هوايي ايران- اروميه- و بار ديگر در كشور تركيه سوخت‌گيري كنند. در اين چند روز افرادي با افتخار تصاويري از اعتراض و هو كردن كاركنان يكي از اين پروازها را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كرده و با افتخار ماوقع را شرح داده‌اند. مسافران، مهمانداران و خلبانان پرواز را به دليل توقف و سوخت‌گيري در اروميه و آنكارا به‌شدت مورد اعتراض قرار داده و «هو» كرده‌اند! گويي تصميم براي فرود و سوختگيري، تصميم شخصي خلبان بوده و او مي‌توانسته مستقيم به راه خود تا مقصد ادامه دهد! اين نوع رفتار حقيقتا باعث شرمندگي و سرافكندگي است. هر فرود و برخاستن هزينه‌هاي مضاعف و سنگيني را براي شركت هواپيمايي به همراه دارد و قطعا آنها هم تمايل دارند كه مستقيم تا مقصد به راه خود ادامه دهند.

۶- در اين زمان لزوم درك شرايط كشور بيش از پيش احساس مي‌شود. بايد بدانيم كه ما درگير تروريسم اقتصادي و اعمال مضايق غيرانساني شده‌ايم و بايد با احساس مسووليت شهروندي و نگاهي وطن‌خواهانه با مشكلات مواجه شويم، تحريم‌ها در واقع گسستن رشته همبستگي ملي و حس وطن‌خواهي و پيوند بين ايرانيان را هدف گرفته‌اند كه البته موفق نخواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون