• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4424 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ مرداد

خاتمي در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران:

از خلوت شدن نماز جمعه خوشحال نباشيد

با قرار گرفتن در آستانه 40 سالگي برگزاري اولين نماز جمعه پس از پيروزي انقلاب، بسياري از ائمه جمعه اشاره‌اي به اين روز داشتند اما آنچه بيشتر از همه محور خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته قرار گرفت مساله انتخابات و توقيف نفتكش انگليسي بود. البته نا گفته نماند انتقاداتي هم به صدا و سيما از اين تريبون مطرح شد. حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمي خطيب نماز جمعه تهران روز گذشته با اشاره به اينكه ۵ مرداد سالروز اقامه نخستين نماز جمعه تهران به امامت عالم مجاهد مرحوم آيت‌الله طالقاني است، گفت: «نماز جمعه تريبون ولايت است. فراجناحي، غيرحزبي و غيرباندي است و بايد رهنمودهاي ولايت را در آن تبيين كرد.» به گزارش مهر، او ادامه داد: «رسانه‌هاي شنيداري و مكتوب و مجازي به نماز جمعه كمك كنند و خوشحال نباشند نماز جمعه خلوت شده است. تخريب براي چه است ؟ تخريب نماز جمعه سرمايه‌سوزي است. مسوولان كشور به خصوص در تهران توجه داشته باشند كه نماز جمعه نشان از جلوه‌هاي مردمي آنها است و چه بسا حضور آنان باعث گره گشايي بيشتر مسائل مردم خواهد بود.» خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينكه دزدي دريايي انگليسي‌ها يادآور جنايت‌هاي اين روباه پير و استعمارگر است، گفت: «جنايات اين دولت استعمارگر عليه ما ۳۷ بند شده است. اين كشور در تكه پاره كردن و تجزيه ايران، غارت كشور، در ايجاد فرقه بابيت و بهاييت، آوردن مواد مخدر در دوره صفويه، توطئه عليه ايران پس از همكاري با امريكا براي تحريم‌ها، حمايت بي‌پرده و مستمر از اشخاص و فتنه‌هاي در خط مقدم قرار دارد.» احمد خاتمي با اشاره به كاهش تعهدات برجامي ايران بيان كرد: «كاهش تعهدات برجامي از اقدامات ستودني است كه آفرين دارد. ۱۱ پيمان را امريكايي‌ها و اروپايي‌ها زير پا گذاشتند كه با وقاحت مي‌گويند برخورد نداشته باشيد اما عقل و منطق مي‌گويد برخورد داشته باشيد كه مسوولان انجام دادند و خواست ملت اين است كه اين راه ادامه پيدا كند.» او ادامه داد: «كار بعدي اقدام انقلابي برخورد با بي‌حجابي است. بي‌حجابي در نظام جمهوري اسلامي جرم مشهود است و وظيفه نيروي انتظامي برخورد با اين مساله است كه به خوبي صورت گرفت.» خاتمي خاطرنشان كرد: «مي‌گويند براي اين كار بايد اقدام فرهنگي انجام داد، من به عنوان كارشناس ديني مي‌گويم بايد كار فرهنگي و اجرايي صورت گيرد. با اظهارات نسنجيده دل متدينان را خون نكنيد. اين متدينان انقلاب و نظام را حفظ كرده‌اند. اينجا صحبت از تقابل نيست، صحبت از امنيت اخلاقي و رواني جامعه است.»

 

مركز اسلام از حجاز سلب و در ايران قرار مي‌گيرد

حجت‌الاسلام سيداحمد علم‌الهدي، خطيب نمازجمعه مشهد نيز در خطبه دوم نماز جمعه حرم رضوي ديروز گفت: «ائمه نسبت به آينده اسلام پيش‌بيني داشتند كه مركز اسلام از حجاز سلب مي‌شود و مركزيت اسلام و قبله الاسلام در ايران و در سايه انقلاب اسلامي قرار مي‌گيرد. مشهد به فرموده امام بزرگوار مركز ايران است و نقطه ثقل و اتكاي انقلاب به امام رضا (ع) و مورد توجه همه مسلمانان جهان است.» به گزارش ايلنا، نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي گفت: «يكي از مديران شهري آمد پيش من گفت اين شهر جوان دارد و اين جوانان بايد مطالبات‌شان تامين شود و شادي و نشاط مي‌خواهند و ما بايد آزادي آنها را اجرا كنيم. اين برادر خودش برادر شهيد و جانباز بود و گفتم برو خانه از مادرت كه مادر شهيد و جانباز است بپرس تو شهروند مشهد هستي يا مجاور امام رضا؛ همان طور كه مادرت جواب داد همان طور عمل كن. مطالبه اين شهر از امام رضا مقدم است. بنده شفاف بگويم برخي جريان‌هاي قدرت و ثروت براي سودجويي به شهر ما آمدند و فكر كردند شهري كه ۴ ميليون مسافر خارجي دارد بهترين جا براي تفريح و عياشي است.» او گفت: «شما به فكر شادي جوان هستيد؟! اگر اين گونه است دست اين آقا پسر ۲۲ساله و دخترخانم ۱۸ ساله را در دست هم بگذاريد تا زندگي آرامش‌بخشي را آغاز كنند كه نشاطش از كنسرت بيشتر مي‌شود. اميدوارم مسوولان شهري ما كه افراد با هويت و جبهه رفته هستند، به هويت اين شهر توجه داشته باشند كه مردم نمي‌گذارند هويت شهر تغيير كند.»

 

نمايندگان بايد عصاره فضائل ملت باشند

حجت‌الاسلام سيد مهدي قريشي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته اروميه گفت: «در سال انتخابات قرار داريم، مجلس جايگاه رفيعي در كشور دارد و نمايندگان با قدرت و امكانات موجود بايد نسبت به قانونگذاري و هدايت مناسب امورات در دولت اقدام كنند.» آن طور كه خبرگزاري مهر نقل كرده، قريشي گفته است: «مجلس چراغ هدايت دولت است. بايد تصويب قوانين با تعصب ملي و دقت كافي تصويب و نظارت نيز با دقت و احساس وظيفه همراه باشد.» او ادامه داد: «مجلس و نمايندگان بايد عصاره فضائل ملت باشند. اين اصلي مهم براي مجلس است كه بايد مدنظر تمام نمايندگان و كانديداها باشد.» خطيب نمازجمعه اروميه گفت: «قابليت و ظرفيت عظيمي براي نمايندگي لازم است كه اين نيازمند دقت مردم به مباني انتخاب نماينده و اهميت انتخاب فرد شايسته است.» قريشي خاطرنشان كرد: «البته اين به مفهوم آغاز دوران انتخابات نيست بلكه بايد از هم‌اكنون آمادگي و دقت نظر كافي به انتخاب و معيارها شود.» او گفت: «اهميت مجلس را با انتخاب شايسته‌ترين و اعلم‌ترين نمايندگان اثبات كنيم. اين وظيفه تك به تك دارندگان حق راي است»

 

صداوسيما براي سرگرمي نيست

آيت‌الله عبدالكريم عابديني نيز در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه قزوين به روز صداوسيما اشاره كرد و گفت: «صدا و سيما براي سرگرمي نيست و ما انتظار داريم كه اين نهاد صداي عدالت مردم باشد و در همه برنامه‌ها با تضعيف كردن ظلم به حمايت از مظلومان بپردازد.» بنابر گزارش ايرنا، او گفته است: «جامعه هرگز به سعادت نمي‌رسد تا زماني كه مظلوم براي گرفتن حق خود لكنت زبان نگيرد و امروز ايجاد فضاي حق طلبي و عدالت محوري بر عهده صدا و سيما است.» امام جمعه استان قزوين با انتقاد از صداوسيما گفت: «نشان دادن روابط گرم بين زنان و مردان كه هيچ نسبت محرميت با يكديگر ندارند اصلا برازنده نظام و انقلاب اسلامي نيست و اين نهاد ضمن نشان دادن الگوي اسلامي بايد با هرگونه زمينه انحراف و خرافه مبارزه كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون