• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4424 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ مرداد

كره‌شمالي با آزمايش موشكي نسبت به برگزاري رزمايش كره‌جنوبي و امريكا واكنش نشان داد

پيمان‌هاي شكسته

شهاب شهسواري

 

 

روز پنجشنبه كره‌شمالي خبر داد كه در واكنش به واردات سلاح‌هاي تهاجمي مدرن از سوي كره‌جنوبي و احتمال برگزاري رزمايش نظامي مشترك اين كشور با امريكا، دو موشك كوتاه‌برد جديد خود را آزمايش كرد. 13 ماه بعد از برگزاري نشست «تاريخي» رييس‌جمهور امريكا و رهبر كره‌شمالي، وعده‌هاي دوطرف به يكديگر يك به يك شكسته‌ مي‌شود. پيونگ‌يانگ تهديد كرده بعد از آنكه كره‌جنوبي و ايالات‌متحده اعلام كردند قصد دارند رزمايش‌هاي مشترك خود را ازسر بگيرند، كره‌شمالي تهديد كرده در صورت برگزاري اين رزمايش، آزمايش‌هاي هسته‌اي و موشك‌هاي قاره‌پيماي خود را ازسر خواهد گرفت. براساس گزارش خبرگزاري مركزي كره‌شمالي، اقدام به شليك دو موشك كوتاه‌برد اين كشور از سوي كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي «يك هشدار صرف براي جنگ‌طلبان جنوبي» عنوان شده است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا بعد از ديدارش با كيم جونگ اون، وعده داده ‌بود كه رزمايش‌هاي بزرگ نظامي ميان كره‌جنوبي و امريكا به دليل هزينه‌هاي زياد براي امريكا متوقف شوند، اما هفته گذشته مقام‌هاي سئول خبر از برگزاري يك رزمايش جديد ميان امريكا و كره‌جنوبي دادند؛ رزمايشي كه با واكنش تند پيونگ‌يانگ و خلاف توافق‌هاي پيشين عنوان شده است. كره‌شمالي معتقد است كه رزمايش‌هاي نظامي امريكا و كره جنوبي با هدف تمرين حمله به كره‌شمالي و با نيت تهاجمي طراحي شده‌اند. سئول ادعا كرده كه رزمايش برنامه‌ريزي شده ماه آينده ميان كره‌جنوبي و امريكا نقض تعهدات امريكا نيست و قرار نيست تعداد زيادي نيروي نظامي در آن مشاركت داشته ‌باشند، بلكه بيشتر به صورت «شبيه‌سازي رايانه‌اي» خواهد بود. براساس گزارش‌هاي منتشر شده، دو موشك آزمايش شده توسط كره‌شمالي تا 600 كيلومتر به مسير خود ادامه داده‌اند. واشنگتن و سئول تاييد كرده‌اند كه اين موشك‌ها سلاح‌هايي جديد هستند.

اسفند ماه سال گذشته، كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در ويتنام با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند اما اين ديدار بدون نتيجه خاتمه يافت و رييس‌جمهور امريكا ادعا كرد كه نشست را بعد از نرسيدن به نتيجه ترك كرده است. از آن زمان تاكنون گفت‌وگوهاي مستقيم ميان امريكا و كره‌شمالي متوقف شده و هر چند ماه گذشته دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در سفرش به كره‌جنوبي در اقدامي نمادين به نوار غيرنظامي ميان دو كره رفت و در آنجا ضمن عبور از مرز در برابر دوربين‌ها، با رهبر كره‌شمالي گفت‌وگوي خصوصي داشت. در گزارشي كه از «آزمايش دو سلاح تاكتيكي هوشمند كوتاه‌برد» تحت نظارت كيم جونگ اون توسط خبرگزاري رسمي كره‌شمالي منتشر شده است. در بيانيه‌اي كه از سوي خبرگزاري رسمي كره‌شمالي منتشر شده است، باوجود انتقادهاي تند از كره‌جنوبي، برخلاف بيانيه‌هاي مشابه پيشين، اظهارات تندي در مورد ايالات‌متحده امريكا وجود ندارد. به نوشته آسوشيتدپرس، عدم اشاره به امريكا از سوي خبرگزاري رسمي كره‌شمالي، مي‌تواند به معناي اميدواري پيونگ‌يانگ در مورد احتمال ادامه مذاكرات با ايالات‌متحده امريكا باشد.

در بيانيه دولت كره‌شمالي از «تب تند جنوب براي خريد سلاح‌هاي تهاجمي بسيار مدرن» انتقاد شده و با اشاره به سخنان رهبر كره‌شمالي آمده است: «موشك جديد كره‌شمالي به‌دليل پرواز در ارتفاع پايين و شعاع قابل هدايت حركت آن، به سختي قابل شناسايي است.» به گفته كيم «داشتن چنين سامانه موشكي مدرني در زرادخانه كره‌شمالي، اثر بلامنازعي» در توانايي اين كشور خواهد داشت. هر چند ارتش كره‌جنوبي تاكيد كرده كه در مورد نوع سلاح آزمايش شده، بايد ارزيابي‌هاي دقيقي انجام شود، اما رسانه‌ها و كارشناسان از تشابه اين سلاح با موشكي كه قبل از اين در ماه مه توسط كره‌شمالي آزمايش شد و همچنين شباهت آن با موشك كوتاه‌برد اسكندر روسيه خبر مي‌دهند. به نوشته رسانه‌ها اين موشك كه قابليت پرواز در ارتفاع 40 كيلومتري از سطح دريا دارد، مي‌تواند كلاهك هسته‌اي حمل كند و همچنين با قابليت كنترل ارتفاع در حال پرواز، مي‌تواند مسير خود را تغيير دهد. آسوشيتدپرس مي‌نويسد كه موشك مذكور با هدف دور زدن توانايي‌هاي سامانه‌هاي ضدموشكي تاد امريكايي طراحي شده است كه اكنون در خاك كره‌جنوبي نگهداري مي‌شوند.

كره‌جنوبي در عين حال 40 فروند جنگنده مدرن اف‌35 امريكايي هم خريداري كرده است؛ جنگنده‌هايي كه اولين نمونه‌هاي آن اوايل سال جاري به كره‌جنوبي منتقل شد و قرار است تا دو سال ديگر به صورت كامل تحويل كره‌جنوبي شوند. كره‌شمالي در طول ماه‌هاي اخير هشدار داده سلاح‌هايي توليد خواهد كرد كه توانايي مقابله با جنگنده‌هاي پنهانكار جديد كره‌جنوبي داشته ‌باشند. كيم جونگ اون بعد از آزمايش موشك‌هاي جديد كره‌شمالي، به مون جائه اين، رييس‌جمهور كره‌جنوبي هشدار داده كه «مراقب جنگ‌طلبان تندروي اطراف خود باشد.» وزارت اتحاد كره‌جنوبي روز جمعه در واكنش به آزمايش موشكي كره‌شمالي آن را «اقدام تحريك‌آميز» توصيف و تاكيد كرد: «چنين اقداماتي براي كاهش تنش در شبه‌جزيره كره مفيد نيست.» سخنگوي وزارت خارجه امريكا، با وجود آزمايش‌هاي اخير موشكي ادعا كرده كه امريكا همچنان آماده استمرار گفت‌وگوها با كره‌شمالي است و گفته است: «ما به فشار و اميد براي ادامه گفت‌وگوهاي كاري ميان دو طرف، ادامه مي‌دهيم.» مايك پمپئو، وزير خارجه ايالات‌متحده امريكا كه ديدارهايش از كره‌شمالي در زمان رياست سازمان سيا، پايه‌گذار گفت‌وگوهاي رييس‌جمهور امريكا با رهبر كره‌شمالي بود، در گفت‌وگو با بلومبرگ اقدام كره‌شمالي را «چنگ و دندان نشان دادن در آستانه مذاكرات براي گرفتن امتيازات بيشتر» توصيف كرده است.

كره‌شمالي تهديد كرده در صورت برگزاري يك رزمايش جديد ميان امريكا با ژاپن يا كره‌جنوبي، محدوديت
20 ماهه خودخواسته بر آزمايش‌هاي موشك‌هاي قاره‌پيما و آزمايش‌هاي هسته‌اي را لغو خواهد كرد. كره‌شمالي در اعتراض به احتمال برگزاري رزمايش ماه آينده چهارشنبه هفته گذشته حاضر به پذيرش محموله‌اي 50 هزار تني از كمك‌هاي بين‌المللي كه قرار بود از خاك كره‌جنوبي به اين كشور برود، نشد. رسانه‌هاي كره‌جنوبي گزارش مي‌دهند كه افزايش تحريم‌ها عليه كره‌شمالي در كنار خشكسالي در اين كشور به‌شدت اقتصاد اين كشور را تحت فشار قرار داده است. براساس گزارش بانك كره در كره‌جنوبي، حجم اقتصاد كره‌شمالي بر اثر ركود در دو سال گذشته به كمترين ميزان خود از 22 سال پيش تاكنون رسيده است.

چين به عنوان اصلي‌ترين متحد كره‌شمالي، ضمن اظهار نگراني در مورد وضعيت شبه‌جزيره كره، خواهان ادامه مذاكرات هسته‌اي ميان امريكا و كره‌شمالي شده است. نخست‌وزير ژاپن، آبه شينزو، تاكيد كرده است كه موشك‌هاي جديد كره‌شمالي تهديدي مستقيم براي ژاپن نيستند، اما اين كشور به تماس‌هايش با امريكا و كره‌جنوبي براي حفظ امنيت منطقه ادامه خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون