• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4424 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ مرداد

احمد مسجدجامعي تاكيد كرد:

آينده اميدوار‌كننده شوراياري‌ها

گروه اجتماعي|در انتخابات پنجمين دوره شوراياري‌ها براي نخستين‌بار از روش الكترونيكي براي راي‌گيري در شعب اخذ راي استفاده شده بود. با اين روش عملا شيوه سنتي برگزاري انتخابات كنار رفت و به گفته اكثر مديران شهري و برگزار‌كنندگان‌ فرآيند برگزاري انتخابات را هم بهبود داد. از اين گذشته انتخابات شوراياري‌هاي روز گذشته ويژگي‌هاي ديگري هم داشت. احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران و رييس ستاد شوراياري‌ها درباره مختصات پنجمين دوره انتخابات شوراياري‌ها به پرسش‌هاي «اعتماد» پاسخ گفته است.

 

آقاي مسجدجامعي، يكي از موضوعاتي كه در دوره‌هاي قبلي باعث ايجاد حاشيه‌هاي بسياري شد، تخلفاتي بود كه در انتخابات شوراياري‌ها و در شعب راي‌گيري رخ ‌داد. در اين دوره به نظر مي‌رسد با توجه به الكترونيكي شدن انتخابات، اين تخلفات كمتر شده باشد. درست است؟

بله، دقيقا همين‌طور است. جز يك مورد كه در خارج از محل راي‌گيري بوده و نمي‌تواند اختلالي در راي‌گيري به وجود آورد تاكنون مورد خاصي به ما گزارش نشده است. مهم‌ترين دليل كاهش حاشيه‌ها الكترونيكي شدن فرآيند انتخابات است. همان‌طور كه مي‌دانيد اين اولين‌بار بود كه انتخاباتي به صورت الكترونيكي برگزار مي‌شد كه اتفاقا نتيجه بسيار خوبي هم از آن گرفتيم و فراتر از انتظار ما بود. شايد بزرگ‌ترين دستاورد آن هم اين باشد كه تخلفات تقريبا از بين رفت و خطاي انساني هم به حداقل رسيد. با تمام اين تفاصيل اگر كانديدايي پس از اعلام راي، از تعداد آراي خود گلايه و شكايتي داشته باشد، مي‌تواند در زمان مقرر آن را به ستاد برگزاري انتخابات اعلام كند تا رسيدگي شود.

جز الكترونيكي شدن انتخابات، اين دوره چه ويژگي ديگري داشت؟

به نظر مي‌رسد اين دوره با توجه به اصلاح آيين‌نامه اجرايي بسيار واقع‌گرايانه‌تر و تخصصي‌تر برگزار شد. مثلا از جمله نكات مهم و مثبتي كه در اين دوره اجرا شده، موضوع كاهش شرايط سني بود كه امكان مشاركت شهروندان در سنين پايين‌تر و مشاركت در اداره محله زندگي‌شان را فراهم مي‌كرد. همچنين از ديگر شاخصه‌هاي انتخابات ديروز مي‌توان به حضور پر رنگ زنان در عرصه ثبت‌نام براي كانديداتوري و در پاي صندوق‌هاي راي براي راي دادن اشاره كرد كه به هيچ عنوان قابل قياس با دوره قبل نيست.

قرار بود راي‌گيري در ساعت 8 آغاز شود ولي در برخي صندوق‌ها ديرتر شروع شد. دليل تاخير در برخي شعب چه بود؟

مشكل خاصي نبود. فكر مي‌كنم با توجه به اينكه براي نخستين‌بار بود كه انتخابات به صورت الكترونيكي برگزار مي‌شد، كمي ناهماهنگي در ابتداي كار طبيعي بود. ولي در هر صورت ساعت 9 همه شعب فعال شده بودند و تا آخرين دقايق هم بدون مشكل از مردم راي‌گيري مي‌كردند.

پس در مجموع از برگزاري انتخابات به صورت الكترونيك راضي هستيد؟

بله، راستش را بخواهيد ما خودمان را براي مشكلات بيشتري آماده كرده بوديم. حتي پيش‌بيني اين را هم كرده بوديم كه اگر به هر دليلي برگزاري انتخابات به صورت الكترونيكي به مشكل برخورد، از روش‌هاي سنتي استفاده كنيم و راي‌گيري را به پايان برسانيم كه خوشبختانه چنين نشد.

همكاري نهادهاي بالادستي با شما چطور بود؟

خيلي خوب بود. علاوه بر نهادهاي بالادستي مثل استانداري و فرمانداري و... نهادهاي ديگر مثل ثبت احوال و به خصوص آموزش و پرورش هم همكاري بسيار خوبي با ما در جريان برگزاري اين انتخابات داشتند كه جا دارد از آنها در همين‌جا از سوي خودم و همكارانم تشكر كنم.

با توجه به اصلاحاتي كه اشاره كرديد، آينده فعاليت شوراياري‌ها را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

من به آينده شوراياري‌ها اميدوارم. البته نواقصي هست كه بايد رفع شود. مثلا حضور شوراياران در صحن شوراي اسلامي شهر تهران يكي از دستاوردهاي مهم شوراي سوم است كه بسيار موثر بود اما بعدا اين فرآيند متوقف شد كه اميدواريم در اين دوره هم اين حضور دوباره تكرار شود، چرا كه ارايه گزارش از سوي شوراياران در صحن شورا تاثير بسياري داشت. به‌طور معمول به مسوولان گزارش‌هاي رسمي ارايه مي‌شود، ولي در آن دوره نماينده يك محله مشكلات را از ديد خود در صحن مطرح مي‌كرد، چرا كه شوراياران مديران محلي ما هستند و با توجه به اينكه در صف اول مسائل محلات هستند، مي‌توانند حلقه رابط موثري بين شهروندان و مديران شهري باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون