• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4426 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد

رييس هيات مديره توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري اعلام كرد

ارز بازار آزاد تاثيري بر قيمت لوازم خانگي ندارد

عليرضا موسوي‌مجد، رييس هيات مديره توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري كشور گفت: اكنون تقاضا به سمت واقعي شدن رفته و سطح عرضه و تقاضا يكديگر را پيدا كرده‌اند ضمن آنكه با توجه به نزديك شدن ماه‌هاي محرم و صفر تقاضا كاهش پيدا مي‌كند و همين امر سبب از بين رفتن حباب قيمتي در بازار مي‌شود.

عليرضا موسوي‌مجد، رييس هيات مديره توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري كشور در خصوص قيمت لوازم خانگي و عدم كاهش آن با توجه به قيمت ارز گفت: در خصوص مبناي محاسبه قيمت تمام شده كالاهاي توليدي، ارز نيمايي ملاك قرار مي‌گيرد و فعالان اقتصادي در ماه‌هاي گذشته با شكل‌گيري سامانه نيما، طبق قوانين مصوب، ارز مورد نياز خود را از اين سامانه تهيه مي‌كنند و بر همين اساس ملاك براي قيمت‌گذاري كالاها قيمتي است كه در آن سامانه ذكر شده است. بنابراين هر گونه نوسان در قيمت ارز بازار آزاد تاثيري روي كالاهاي توليدي در صنعت لوازم خانگي ندارد.

موسوي‌مجد در پاسخ به اين موضوع كه مردم گلايه‌مند هستند و چرا با بالا رفتن قيمت ارز، قيمت لوازم خانگي در بازار افزايش چشمگيري پيدا كرد اما هنگام كاهش شاهد اين تغيير نبوده‌ايم، گفت: دو نكته مهم در اين زمينه وجود دارد كه متاسفانه براي افكار عمومي تشريح نشده است؛ نخست آنكه قيمت كالاهايي كه توليدكنندگان به بازار يعني عاملان توزيع عرضه مي‌كنند، در هر دوره با محاسبه دقيق قيمت تمام شده با هماهنگي سازمان حمايت و درج در سامانه 124صورت مي‌گيرد. از سوي ديگر لوازم خانگي كه امروز در بازار موجود است توليد سه ماه قبل بوده اين يعني بر اساس قيمت ارز سه ماه پيش كه در سامانه نيما به ما داده شده محاسبه و قيمت‌گذاري صورت گرفته است.

موسوي‌مجد در خصوص اثرگذاري قيمت ارز بر بازار لوازم خانگي ادامه داد: با پايين آمدن قيمت ارز، قاچاق دوباره توجيه اقتصادي پيدا كرده است زيرا قاچاقچيان و فروشندگان كالاهاي قاچاق بدون پرداخت عوارض قانوني و ماليات ارزش افزوده بيشترين سود را مي‌برند و بالطبع قيمت اين محصولات از كالاهاي رسمي موجود در بازار پايين‌تر مي‌شود. متاسفانه در ماه‌هاي اخير دوباره مسير قاچاق از مبادي بانه و بنادر جنوبي به شكلي كاملا علني و با تبليغات گسترده در رسانه‌هاي رسمي و شبكه‌هاي اجتماعي فعال شده است و اگر كنترل و برخورد جدي با اين موضوع صورت نگيرد، ترديدي وجود ندارد كه مثل توده سرطاني پخش مي‌شود و تمام توليد كشور را درگير مي‌كند.

او در خصوص داخلي‌سازي قطعات لوازم خانگي گفت: با توجه به ورود كالاهاي خارجي باكيفيت كه ذائقه و سليقه مخاطب داخلي را بالا برده و از سوي ديگر تجربه شرايط تحريم، فعالان اين حوزه براي ارتقاي توان رقابتي خود به فكر بومي‌سازي قطعات با استفاده از قراردادهاي انتقال تكنولوژي و مهندسي معكوس افتاده‌اند تا به مرور زمان ميزان وابستگي به مواد و قطعات اصلي را به حداقل لازم برسانند، در اين خصوص اتفاق‌هاي خوب و اميدواركننده‌اي افتاده است كه وابستگي ما را كاهش خواهد داد.

او در خصوص وضعيت بازار گفت: در ماه‌هاي قبل به دليل تحريم و برخي شيطنت‌ها تقاضاي كاذب در بازار به وجود آمد و همين امر باعث شد كه قيمت‌ها بالا رود و برخي افراد سودجو از اين وضعيت سوءاستفاده كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون