• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4426 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

حفاري چاهي به اندازه قله اورست در چين براي دسترسي به نفت خام

يك شركت چيني ۸۸۸۲ متر سطح زمين را حفاري كرده تا عميق‌ترين چاه نفت جهان را در آسيا ايجاد كند. به گزارش راشاتودي، پتروچاينا، اين پروژه را انجام داده و ركورد قبلي متعلق به يك شركت نفت چيني ديگر بود. رسانه‌هاي چين گزارش دادند؛ حفاري چاه لونتان وان در ميدان نفتي ‌تريم استان شين جيانگ در شمال غربي چين، روز پنجشنبه پايان يافت. با توجه به پيچيدگي ساختار زمين‌شناسي اين منطقه و دماي بالاي هوا، بيش از يك سال طول كشيد تا پتروچاينا حفاري اين چاه راه به پايان برساند. براي تصور عمق اين چاه تازه حفاري شده، مي‌توانيد آن را با بلندترين قله دنيا، قله اورست مقايسه كنيد. ارتفاع اورست 8848 متر است. پتروچاينا اعلام كرد؛ آنها اساسا اورست را در زير زمين حفاري كرده‌اند. اين چاه جديد از ركورد قبلي اين منطقه عميق‌تر است. اين ركورد در دست شركت سينوپك بود كه در فوريه به پايان رسيد و در همين ميدان نفتي قرار دارد و حالا دومين چاه عميق آسيا با عمق 8588 متر در زيرزمين است.

توليد گاز آرژانتين به بالاترين رقم طي ۱۱ سال گذشته رسيد

به گزارش رويترز، توليد گاز آرژانتين به 140 ميليون مترمكعب در روز در ماه ژوئن رسيد كه بالاترين حد در 11 سال گذشته است. اين مقدار 5.8 درصد رشد را در مقايسه با همين دوره در سال گذشته نشان مي‌دهد. وزارت خزانه‌داري آرژانتين دليل اين رشد را افزايش توليد در حوزه شيل واكا مورتا مي‌داند. وسعت اين حوزه به اندازه بلژيك است و مي‌تواند يكي از بزرگ‌ترين ذخاير نفت و گاز شيل در جهان باشد. توليد نفت آرژانتين هم در ماه ژوئن به 497 هزار بشكه در روز رسيد كه 2.5 درصد نسبت به همين ماه در سال قبل بيشتر بود. به اين ترتيب توليد نفت آرژانتين براي شانزدهمين ماه پياپي رشد داشت. دولت آرژانتين اعلام كرد: اين رشد توليد نفت مي‌تواند صادرات اين كشور را تقويت كند. آرژانتين در ماه ژوئن توانست روزانه بين 4.33 و 6.3 ميليون مترمكعب گاز به شيلي صادر كند. كسري تجارت انرژي آرژانتين در نيمه اول سال جاري تا 126 ميليون دلار كاهش يافت. كسري تجاري آرژانتين در نيمه اول 2018 بيش از يك ميليارد دلار بود. مائوريسيو ماكري، رييس‌جمهور آرژانتين كه به دنبال انتخاب دوباره در ماه اكتبر است، روي حوزه واكامورتا حساب كرده تا واردات انرژي را كاهش دهد و اين كشور را تبديل به صادركننده صرف هيدروكربن كند و به اين ترتيب يك منبع جديد درآمد خارجي به دست آورد.

كشتي‌هاي ايراني در برزيل به سمت ايران راه مي‌افتند

دو كشتي ايراني كه هفته‌ها در بندر برزيل سرگردان بودند، مي‌توانند پس از سوخت‌گيري به مسير خود ادامه دهند. به گزارش رويترز، دادگاه عالي برزيل شركت نفت دولتي پتروليوم برزيليرو را موظف كرد به اين كشتي‌ها سوخت‌رساني كند. اين كشتي‌ها پس از اينكه شركت نفت دولتي برزيل كه به آن پتروبراس هم مي‌گويند، به خاطر تحريم‌هاي امريكا از فروش سوخت به آنها خودداري كرد، در سواحل برزيل سرگردان بودند. سوخت‌گيري يكي از اين كشتي‌ها با نام باوند حدود 5 صبح به وقت محلي آغاز شده و انتظار مي‌رود با بار ذرت به سمت ايران حركت كند. به گفته سخنگوي اتحاديه بنادر برزيل، سوخت‌گيري كشتي ديگر با نام ترمه آغاز شده و اين كشتي به سمت بندر اينبيتوبا حركت مي‌كند. قرار است در اين بندر غلات براي صادرات بارگيري كند. روبرتو كاستلو برانكو، مديركل پتروبراس گفت: اين شركت از دستور يك دادگاه عالي در برزيل براي سوخت‌رساني به كشتي‌هاي حاوي غلات ايران اطاعت مي‌كند. سوخت‌رساني به اين كشتي‌ها پايان تنش‌هاي طولاني‌مدتي بود كه خودداري پتروبراس از سوخت‌رساني به وجود آورده بود. اين كشتي‌هاي ايراني براي بيش از 50 روز در بندر پاراناگواس سرگردان بودند و در آخر همين هفته با حدود 100 هزار تن غلات به ارزش 26.5 ميليون دلار به ايران باز مي‌گردند.

تضعيف اقتصاد امريكا در نيمه دوم سال

رويترز اعلام كرد: رشد اقتصادي امريكا در نيمه دوم سال كاهش مي‌يابد و سرمايه‌گذاري در اين كشور به مرز هشدار مي‌رسد. به گزارش رويترز، رشد اقتصادي امريكا در نيمه دوم امسال آهنگ كندتري خواهد داشت؛ اگرچه اين كاهش كمتر از ميزاني است كه قبلا پيش‌بيني‌ شده بود. كاهش رشد اقتصادي امريكا به دليل افزايش هزينه‌هاي مصرف‌كننده و كاهش صادرات و كندي بخش مسكن است كه مي‌تواند هم‌پيمانان امريكا را درباره سلامت اقتصادي اين كشور بيشتر نگران كند. گزارش روز جمعه وزارت بازرگاني امريكا داراي هشدارهايي براي توسعه اقتصادي 10 سال امريكا بود كه اين ركورد بيشترين زمان طولاني براي اقتصاد اين كشور است. سرمايه‌گذاري تجاري در اين كشور براي نخستين بار در سه سال گذشته كاهش يافته و ركورد بخش مسكن براي ششمين سه ماهه سال است كه ادامه مي‌يابد. جرومي پاول رييس فدرال رزرو امريكا اوايل اين ماه دو بخش اقتصادي اين كشور را به عنوان بخش‌هاي تضعيف شده اعلام كرد و در تلاش است تا با كاهش نرخ بهره كه براي نخستين بار در يك دهه گذشته اتفاق خواهد افتاد، سرپوشي براي اين كاهش رشد اقتصادي بگذارد. البته چشم‌انداز اقتصاد اين كشور را جنگ تجاري بين امريكا و چين تلخ‌تر كرده كه به كاهش رشد اقتصادي جهاني نيز مي‌انجامد. در اين ميان «سانگ وون سون» استاد اقتصاد دانشگاه «لويولا مريلند» با بيان اينكه نشانه خوبي براي اقتصاد امريكا وجود ندارد، چرا كه منجر به كاهش اشتغال و مصرف خواهد شد، گفت: تنها راهكار رشد اقتصادي در آينده سرمايه‌گذاري روي بخش تجارت است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون