• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4428 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۹ مرداد

گفت‌وگوي تلفني روحاني و مكرون:

عادي‌سازي روابط نفتي و بانكي گام اول اجراي تعهدات اروپا است

حسن روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايران، روز سه‌شنبه در پاسخ به تماس تلفني امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه، نتايج سفر نماينده ويژه خود به فرانسه را مثبت ارزيابي كرد و بر ادامه گفت‌وگوها در مسير اجراي كامل تعهدات طرفين در برجام تاكيد كرد. روحاني با اشاره به اينكه اروپا فرصت زيادي را براي عمل به تعهدات و همكاري با ايران از دست داده، تاكيد كرد: عادي‌سازي روابط نفتي و بانكي، گام اول از تعهدات مورد انتظار ايران از اروپا خواهد بود.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه هدف برجام عادي‌سازي روابط اقتصادي ايران با ديگر كشورها بوده است، افزود: متاسفانه با وجود پايبندي كامل ايران به تعهدات، تنها بخشي اندك از منافع اقتصادي ايران تامين شد و پس از خروج امريكا از برجام نه تنها شاهد اقدام جدي از سوي اروپا در اين زمينه نبوديم، بلكه برخي شركت‌هاي اروپايي نيز در پيروي از تحريم يكجانبه امريكا، از ايران خارج شدند. روحاني با بيان اينكه تروريسم اقتصادي امريكا اقدامي ضد انساني از جمله در زمينه تامين نيازها و كالاهاي اساسي مردم بوده، گفت: پايبندي كامل به تعهدات برجام از سوي ايران در شرايطي كه طرف مقابل به حداقل تعهدات خود عمل نمي‌كند، براي ملت ايران پذيرفتني نيست. رييس‌جمهور ادامه سياست‌هاي تنش‌آفرين امريكا در منطقه را
در بردارنده آثار منفي در امنيت و ثبات روابط فرامنطقه‌اي و بين‌المللي خواند و تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره اصلي‌ترين تامين‌كننده امنيت و آزادي كشتيراني در منطقه خليج‌فارس، تنگه هرمز و درياي عمان بوده و خواهد بود. روحاني جديت اروپا در عادي‌سازي روابط نفتي و بانكي ايران با ديگر كشورها را گام اول از تعهدات مورد انتظار ايران خواند و اظهارداشت: اختصاص خط اعتباري از سوي اروپا در اين زمينه مي‌تواند به عنوان مقدمه حائز اهميت باشد. رييس‌جمهور با بيان اينكه متاسفانه اروپا در يك‌سال اخير فرصت‌هاي زيادي را براي ايفاي تعهدات و همكاري با ايران از دست داده است، ادامه داد: هرچه زمان بگذرد و گام‌‌هاي بعدي توسط ايران به انجام برسد، بازگشت به نقطه اول براي دو طرف سخت‌تر خواهد شد. روحاني گفت: همان‌گونه كه بارها تاكيد كرديم اقدامات ايران در كاهش تعهدات برجامي تا اين مرحله به گونه‌اي است كه در صورت تامين منافع اقتصادي ايران از سوي اروپا به سرعت قابل بازگشت به نقطه قبلي خواهد بود. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه امريكا از اقدامات خصمانه خود عليه ايران هيچ سودي نخواهد برد و ادامه اين روند شرايط باخت-باخت براي همگان است، افزود: ايران آغازكننده هيچ تنشي در منطقه نبوده و نخواهد بود اما در مقابل هرگونه تنش‌آفريني با قدرت از منافع خود دفاع مي‌كند. روحاني با استقبال و قدرداني از تلاش‌هاي رييس‌جمهور فرانسه در راستاي حل و فصل مسائل و مشكلات، تاكيد كرد: ايران همواره از هرگونه ابتكار در جهت دستيابي به راه‌حل‌هاي عادلانه و گفت‌وگوهاي سازنده استقبال مي‌كند. امانوئل مكرون نيز در اين تماس تلفني، سفر نماينده ويژه رييس‌جمهور كشورمان به فرانسه را مثبت ارزيابي كرد و گفت: فرانسه همه تلاش خود را در راستاي تامين منافع ايران در برجام و عادي‌سازي روابط اقتصادي تهران با ديگر كشورها به كار خواهد گرفت. رييس‌جمهور فرانسه با بيان اينكه اروپا با وجود تحريم‌هاي امريكا، به دنبال راهكارهايي براي برقراري روابط اقتصادي با ايران از جمله در زمينه ايجاد خط اعتباري است، افزود: روابط ايران و فرانسه همواره همراه با اعتماد متقابل بوده و معتقديم امروز بايد تلاش كنيم تا بتوانيم از اين شرايط عبور كنيم. مكرون تحريم‌هاي امريكا عليه ايران را يكجانبه و غيرقابل قبول دانست و تصريح كرد: بايد براي كاهش تنش‌ها در منطقه و رسيدن به نتيجه مثبت، همكاري و شتاب بيشتري در مسير انتخاب راه‌حل مناسب و عادلانه داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون