• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4428 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۹ مرداد

حكم پرونده هادي رضوي صادر شد

حميدرضا خالدي| پرونده متهمان بانك سرمايه با اعلام حكم اوليه آن موقتا بسته شد. پرونده‌اي جنجالي كه به دليل موقعيت متهم اصلي اين پرونده يعني «هادي رضوي» كه قرابتي هم با وزيرتعاون داشت، از ارديبهشت ماه سال جاري در دستور كار قوه قضاييه قرار گرفت. او به همراه متهم رديف دوم اين پرونده يعني احسان دلاويز و حدود30 متهم ديگر به اتهام پرداخت رشوه به مديران بانك سرمايه و با هدف خارج كردن حدود ۱۰۷ ميليارد تومان از اين بانك آن هم بدون توديع وثيقه و تحصيل مال نامشروع بارها در دادگاه حاضر شدند تا از خود دفاع كنند. قهرماني، نماينده دادستان در يكي از جلسات اين دادگاه در حالي كه از او به عنوان يكي از متهمان كلان اقتصادي كشور ياد مي‌كرد، گفته بود: او كسي است كه ۱۰۷ ميليارد تومان از بانك سرمايه تسهيلات گرفته و ۱۰۴ ميليارد تومان نيز از بانك‌هاي دي، اقتصادنوين، مسكن و تجارت دريافت كرده است. كسي كه در همه كارها سرك كشيده و بنا بر گزارش دادگاه اختلاف رقم‌هاي مالي او در همه جا مشهود است. از خريد ملك و خودروهاي لوكس گرفته تا ۵۰ كشوري كه او به آنها رفت‌وآمد داشته؛ تركيه، ايتاليا، آلمان، اتريش، امارات و اوكراين. سفرهايي كه در بعضي از آنها منشي شركتش هم همراه او بوده و البته به قول خودش در كنار منشي خانواده خودش هم بوده‌اند!

اما اينها تنها اتهامات متهم جوان اين پرونده بزرگ اقتصادي نبود؛ دامنه فعاليت‌هاي رضوي كه تا پيش از اين دادگاه مردم با عنوان سرمايه‌گذار فيلم و سريال شهرزاد از او ياد مي‌كردند، چنان گسترده بود كه حتي قهرماني، نماينده دادستان تهران هم در يكي از جلسات دادگاه خطاب به رضوي گفت: «تسهيلات شما سرمايه در گردش نبوده و سرمايه براي گردش بوده است! شما استوديوسازي مي‌كرديد، گوشت منجمد مي‌فروختيد، تهيه‌كنندگي مي‌كرديد، به ما بگوييد كار شما چيست؟»

با اين حال او در تمامي جلسات دادگاه تلاش داشت تا فعاليت‌هاي خود را قانوني جلوه دهد. رضوي در همان جلسات ابتدايي دادگاهش با بيان اينكه حوزه فعاليتش توليد، بازرگاني تمام كالاهاي مجاز و ساخت سيستم‌هاي سالن‌ها و مراكز رسانه‌اي و همايشي است، گفت: بنابراين از مجموع تسهيلاتي كه به من داده شده 27 ميليارد تومان ضمانتنامه بانكي پرداخت نشده و 80 ميليارد هم تسهيلات بانكي است كه 22 ميليارد پول نقد پرداخت شده و املاك مختلف در رهن بانك گذاشته و تمام تسهيلات غير از يك فقره مستقيم واريز شده است.

 

دردسرهاي داماد بودن

اما گذشته از حجم كلان اتهامات مالي كه به متهم رديف اول اين پرونده وارد بود شايد يكي از مواردي كه باعث شد تا افكار عمومي توجهي خاص به پيگيري اين پرونده داشته باشد، ارتباط او با وزير تعاون بود. موضوعي كه رضوي تلاش كرد تا با گفتن اين جمله در يكي از جلسات دادگاه تا حدودي آن را عادي جلوه دهد: خيلي دوست داشتم بگويم داماد متهم شريعتمداري (وزير رفاه) هستم در حالي كه ايرادي ندارد زيرا داماد نتانياهو كه نيستم. متاسفانه فضاي رسانه‌اي كه ايجاد مي‌شود يك مقدار ظالمانه است. مي‌خواهم فارغ از داماد فلاني، بررسي شوم.

 

واكنش پدرزن

جنجال‌هايي كه به سبب ارتباط فاميلي رضوي با وزير كار مطرح شده بود، بالاخره آقاي وزير را وادار به واكنش كرد. محمد شريعتمداري وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در واكنش خود به اتهامات سيدهادي رضوي داماد خود در پرونده بانك سرمايه گفت: دچار بحران اجتماعي هستيم و عده‌اي حيات خود را در تخريب ديگران جست‌وجو مي‌كنند، البته نمي‌خواهم همه را به توهم توطئه متهم كنم. او ادامه داد: بنده 4 فرزند دارم كه هيچ‌ يك قراردادي با هيچ جاي دولت ندارند، داماد من هم همين‌طور، در اين مدت كه من مسوول بوده‌ام دامادم هيچ وقت نه براي ارتباطي از من درخواست كرده و نه من براي او انجام داده‌ام.

وزير با ذكر اينكه اگر دامادم خطايي كرده بايد با او برخورد كنند، گفت: اگر من هم مداخله‌اي كرده‌ام بايد مورد اعتراض قرار بگيرم؛ اما نكرده‌ام. شريعتمداري با انتقاد از تندروي‌هايي كه عليه او در مورد اين پرونده شده بود، گفت: نبايد حيثيت من مورد تعرض قرار بگيرد. اگر كساني فكر مي‌كنند كه حتي بچه من را در جلوي چشمم ذبح كنند، من باج مي‌دهم، بدانند كه من به كسي باج نخواهم داد.

زندگي لاكچري

در كنار تمامي اتهامات كلان اقتصادي كه در مورد رضوي و 30 متهم ديگر اين پرونده مطرح بود، اين پرونده زواياي جالب ديگري هم داشت. مثل خريد ماشين و خانه‌هاي لاكچري براي منشي هادي رضوي. قهرماني نماينده دادستان در يكي از جلسات دادگاهي اين پرونده با اشاره به پاره‌اي بريز و بپاش‌هاي خارج از حد رضوي گفت: رضوي به همراه آقايان دلاويز و امامي، ملكي در نوشهر بالغ بر ۷۸ هزار متر (سه ويلاي لوكس) مي‌خرند، ملكي ۴۵۶ متري در خيابان آفريقا و در خيابان احمد قصير ۵ طبقه كه هر طبقه آن ۶۰ متر است به نام خودش خريداري مي‌كند. رضوي همچنين به نام منشي خود ملكي را رهن مي‌كند و ماشين BMWX ۴ را نيز براي منشي خود خريداري مي‌كند. همچنين ملكي در خيابان فرشته از آقاي امامي مي‌خرد. قهرماني در ادامه اين افشاگري‌ها افزود: رضوي با پول معلمان و به اسم سرمايه‌گذاري خودرو‌هايي از قبيل: سواري مازراتي، بنز S. ۵۰۰، ماشين سوزوكي، تويوتا لافور، موتوسيكلت ان‌وي اگوستا كه قيمت آن به اندازه ده پرايد از مدل ۵۰ ميليون توماني است، خريداري مي‌كند. خبر‌هايي هست كه او با تشريفاتي به خيابان مي‌آمده است.

نماينده دادستان همچنين خطاب به متهم رضوي گفت: رضوي به ۵۰ كشور خروج داشته است كه اين كشور‌ها شامل تركيه، ايتاليا، آلمان، اتريش، امارات و اوكراين بوده و در مواردي نيز شريف كاظمي همراهش بوده است.

اين توضيحات اما با پاسخ نصفه و نيمه‌اي از سوي رضوي همراه بود. پاسخي كه در آن رضوي طبق معمول تلاش مي‌كرد تا تمامي موارد را جزو موضوعات كاري و رويه‌اي عادي قلمداد كند. او در توضيح اتهاماتي كه از سوي نماينده دادستان مطرح شده بود، گفت: آقاي قهرماني گفتند كه من با منشي خودم اروپاگردي كرده و به ۵۰ كشور رفته‌ام. در صورتي كه اولا اين منشي ۱۵ سال است كه با من كار مي‌كند. ثانيا در آن سفر خانواده‌ام همراه من بودند و ۵۰ كشور هم نبوده، بلكه ۵ كشور بوده است. ضمن آنكه از آن ۱۰۰ مورد ورود و خروج ۵۰ موردش فقط مربوط به عراق بوده و من فقط ۷ بار به امارات رفتم، ۵ بار آلمان و ۴ بار هم اتريش و اروپاگردي در كار نبوده است.

 

20 سال قبل

بالاخره بعد از چند ماه بررسي فشرده اين پرونده كه به عنوان پرونده بانك سرمايه مشهور شده بود، ديروز غلامحسين اسماعيلي سخنگوي قوه قضاييه خبر از صدور حكم اوليه براي متهمان آن داد. او در مورد راي پرونده سيد محمدهادي رضوي و احسان دلاويز (متهمان اصلي پرونده بانك سرمايه) گفت: در پرونده مهمي كه در تهران مطرح بود، هادي رضوي به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادي به ۲۰ سال حبس، رد مال و ۷۴ ضربه شلاق و محروميت از خدمات دولتي محكوم شده است.

سخنگوي قوه قضاييه افزود: متهم ديگر اين پرونده احسان دلاويز به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادي به ۱۰ سال حبس محكوم شده است.

اما به نظر مي‌رسد اين پايان حاشيه‌هاي اين پرونده بزرگ اقتصادي كشور نباشد، چراكه هنوز فرصت براي تجديدنظرخواهي از سوي متهمان وجود دارد كه در اين صورت احتمالا بايد منتظر مطرح شدن ابعاد جديدي از اين پرونده قطور قضايي باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون