• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4428 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۹ مرداد

هفت فيلم زندگينامه‌اي شخصيت‌هاي سياسي

از جواني لينكلن تا ترور گاندي

گروه هنر و ادبيات

از زماني كه سينما پايه‌گذاري شد، يكي از محبوب‌ترين سوژه‌هاي فيلمسازان پرداختن به زندگينامه‌هاي سياسي معرفي شد. نخستين فيلم‌هاي سياسي در حقيقت ماشين‌هاي پروپاگانداي قدرتمند بودند اما به تدريج و با بسط و توسعه تكنيك‌هاي هنري، المان‌هاي مختلفي به ساختار آنها اضافه شد.

در ادامه با هفت فيلمي كه بر پايه زندگي شخصيتي سياسي ساخته شده است، آشنا مي‌شويد.

 

آقاي لينكلن جوان- 1939

فيلم «آقاي لينكلن جوان» را
جان فورد در سال 1939 روي پرده برد. در اين فيلم هنري فوندا در نقش لينكلن جوان به ايفاي نقش مي‌پردازد. در اوايل قرن نوزدهم آبراهام لينكلن، مغازه‌داري جوان، پس از مرگ دختري كه به او علاقه‌مند است، تصميم مي‌گيرد در رشته حقوق تحصيل كند. پس از پايان تحصيلاتش در شهر اسپرينگ‌فيلد، كار وكالت را آغاز مي‌كند و در نخستين پرونده‌اي كه به او ارجاع مي‌شود، دو برادر متهم به قتل را [كه حتي مادرشان به قاتل بودن يكي از آنان ظنين است] تبرئه مي‌كند. حالا لينكلن جوان به سوي آينده‌اي روشن گام برمي‌دارد...

لينكلن- 2012

استيون اسپيلبرگ در فيلم درام تاريخي «لينكلن»، دانيل دي لوئيس را در نقش آبراهام لينكلن و سالي فيلد را در نقش ماري تاد لينكلن، همسر لينكلن نشاند تا يكي از ماندگارترين فيلم‌هاي تاريخي كه حول زندگي شخصيتي سياستمدار مي‌چرخد را جلوي دوربين ببرد.. فيلم بر وقايع ۴ ماه پاياني زندگي لينكلن متمركز است و تلاش‌هاي او، براي به تصويب رساندن سيزدهمين اصلاحيه قانون اساسي ايالات متحده امريكا توسط مجلس نمايندگان را به تصوير مي‌كشد. پس از تصويب اين اصلاحيه بود كه برده‌داري در امريكا ممنوع اعلام شد.

ملكه- 2006

فيلم، شرح دراماتيزه وقايعي است كه در فاصله يك هفته پس از مرگ پرنسس دايانا (آگوست 1997) اتفاق افتاد و ماجراها از ديدگاه اعضاي مختلف خانواده دربار انگلستان و توني بلر، نخست‌وزير وقت - كه تازه انتخاب شده بود - روايت شده است. اين فيلم به كارگرداني استفن فريرز، فيلمساز سرشناس انگليسي با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد و دليل اين استقبال چيزي جز جسارت فيلم در نزديك شدن به بالاترين مقامات بريتانيا در آن دوره و روايت بخشي از وقايع بعد از مرگ پرنسس دايانا، همسر سابق وليعهد اين كشور در سال 1997 نبود. هلن ميرن براي ايفاي نقش ملكه اليزابت دوم جايزه بهترين بازيگر زن نقش اول اسكار را به خانه برد.

سخنراني پادشاه- 2010

فيلم درام تاريخي «سخنراني پادشاه» به كارگرداني تام هوپر بر پايه فيلمنامه ديويد سايدلر ساخته شده است. اين فيلم درباره بخشي از زندگي جرج ششم، پادشاه بريتانيا و پدر اليزابت دوم ملكه اين كشور است كه دچار لكنت زبان بود. كالين فرث در اين فيلم شخصيت جورج ششم را ايفا مي‌كند كه مبتلا به لكنت زبان است و به همين علت گفتاردرماني (با بازي جفري راش) مشغول درمان اوست. پس از اينكه برادر جورج ششم تاج‌وتخت را رها مي‌كند، شاه جديد براي ارايه نخستين سخنراني‌اش در راديو به درمانگرش تكيه مي‌كند ...

سقوط- ۲۰۰۴

فيلم «سقوط» با نام كامل «سقوط آخرين روزهاي رايش سوم» فيلمي در ژانر درام جنگي، ساخته اليور هرشبيگل است. هرشبيگل اين فيلم را بر اساس كتاب‌هاي «پناهگاه» نوشته هيتلر تراودل يونگه، «تا آخرين ساعت» مليسا مولر، «هيتلر» اثر يوآخيم فست و خاطرات آلبرت اشپر و ارنست-گونتر باده روايت كرده است. در حقيقت داستان از زاويه ديد تراودل يونگه، آخرين منشي و ماشين‌نويس آدولف هيتلر روايت مي‌شود. «سقوط» دوازده روز آخر زندگي آدولف هيتلر يعني از ۱۷ تا اواخر آوريل سال ۱۹۴۵ ميلادي را در سنگر زيرزميني فرماندهي او به تصوير كشيده است. فيلم از فرو ريختن ماشين نظامي و دستگاه سياسي عظيم رژيم نازي آلمان آن پرده برمي‌دارد.

گاندي- 1982

گاندي فيلمي درباره زندگي ماهاتما گاندي، رهبر جنبش مقاومت بدون خشونت هند در زمان استعمار توسط بريتانيا در نيمه اول قرن بيستم است. در اين فيلم بن كينگزلي در نقش ماهاتما گاندي جلوي دوربين ريچارد اتنبرا نقش‌آفريني كرده است. اين فيلم زندگي گاندي را از سال 1893، زماني كه از قطار آفريقاي جنوبي اخراج شد، چراكه سوار واگن سفيدپوست‌ها شده بود تا ترور و مراسم خاكسپاري‌اش در سال 1948 دربرمي‌گيرد.

خاطرات موتورسيكلت- 2004

«خاطرات موتورسيكلت» فيلم زندگينامه‌اي به كارگرداني والتر سالس است. اين فيلم درباره مسافرت و خاطره‌نويسي ارنستو گوآرا جوان ۲۳ ساله است كه به زندگي او سال‌ها پيش از رسيدن به شهرت جهاني‌اش به عنوان اسطوره انقلابي ماركسيست مي‌پردازد. اين فيلم روايتگر سير و سفري در سال ۱۹۵۲ است كه گوآرا و دوستش آلبرتو گرانادو با موتورسيكلت آغاز كردند و نقاط مختلف امريكاي جنوبي را پيمودند. ماجرا از لذت‌جويي جواني آغاز و بسط داده مي‌شود. گوآرا به واسطه مشاهده زندگي رعاياي بومي كه فقر به آنها تحميل شده، تحت ‌تاثير قرار مي‌گيرد و دچار تحول مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون