• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4428 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۹ مرداد

پاسخ فدراسيون فوتبال امريكا به ادعاي تيم زنان اين كشور:

به زنان بيش از مردان پول داده‌ايم

در گير و‌ دار جام جهاني فوتبال زنان در فرانسه كه با قهرماني امريكا به پايان رسيد، فريادهاي اعتراض تيم ملي امريكا به دستمزد نابرابر تيم زنان نسبت به تيم مردان بسيار حاشيه‌ساز بود. چند ماه پيش از آغاز جام جهاني بسياري از بازيكنان تيم زنان شكايتي عليه فدراسيون فوتبال اين كشور مطرح كردند. در اين شكايت به دستمزد، پاداش، امكانات پزشكي و وضعيت بازنشستگي نابرابر بين تيم‌هاي مردان و زنان اعتراض شد. روز گذشته فدراسيون فوتبال امريكا در بيانيه‌اي از خودش در برابر افكار عمومي دفاع كرد و اعلام كرد: در حد فاصل سال‌هاي 2010 تا 2018 براي تيم ملي زنان اين كشور بيش از تيم مردان هزينه شده است.

كارلوسو كورديرو، رييس فدراسيون فوتبال امريكا اعلام كرده بازيكنان تيم‌هاي ملي زنان كشورش در سال‌هاي 2010 تا 2018 در مجموع 34.1 ميليون دلار حقوق و پاداش گرفته‌اند؛ در حالي كه اين رقم براي تيم مردان 26 ميليون و 400هزار دلار بوده. فدراسيون همچنين ادعا كرده علاوه بر دستمزد و پاداش بيشتر، در طول ساليان اخير خدمات سلامت و بازنشستگي كاملا مشابه مردان به بازيكنان تيم‌هاي ملي زنان اعطا كرده و هيچ تبعيضي در اين مورد وجود نداشته است. فدراسيون فوتبال امريكا اعلام كرده اين موضوع كه فيفا پاداش‌هاي بيشتري براي فوتبال مردان نسبت به فوتبال زنان در نظر مي‌گيرد به آنها مربوط نيست و تا جايي كه به اين فدراسيون مربوط مي‌شود، بدون نگاه جنسيتي به تيم‌هاي ملي زيرنظرشان نگاه مي‌كنند.

كورديرو همچنين گفته همين نگاه برابر در امريكا باعث شده تا تيم ملي زنان اين كشور اين قدر پيشرفت كند و به راحتي به عنوان قهرماني جام جهاني زنان برسد و از عنوانش دفاع كند. اما منتقدان فدراسيون و حاميان تيم زنان اين كشور معتقدند كه زيرساخت‌ها و مسير پيشرفت براي مردان و زنان همچنان برابر نيست. هر چند كه طرح اين مدعاي تازه، نوعي عقب‌نشيني از اصل شكايت تيم ملي زنان امريكاست؛ شكايتي كه در آن به صراحت به مواردي مثل حقوق و پاداش نابرابر اشاره شده بود. با وجود جوابيه محكم فدراسيون فوتبال امريكا، بازيكنان تيم زنان امريكا همچنان مي‌گويند پاداش‌هايي كه به ازاي هر بازي و براي هر پيروزي به تيم مردان و زنان پرداخت مي‌شود، برابر نيست و اينكه در مجموع آنها پاداش بيشتري گرفته‌اند نشانه برابري نيست؛ بلكه به خاطر دستاوردهاي بسيار متفاوت‌شان به نسبت تيم مردان است. دادگاه فدرال امريكا در حال رسيدگي به شكايت بازيكنان تيم فوتبال زنان امريكاست و در آينده نزديك معلوم مي‌شود حق با كدام يك از طرفين اين دعوا بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون