• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4433 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد

فرماندهان نظامي از پيشرفت در ارتش و سپاه گفتند

زير چتر امنيت

چهار دهه از فعاليت‌هاي ارتش و سپاه مي‌گذرد و در اين سال‌ها اندوخته اين دو نهاد نظامي چه به لحاظ اطلاعاتي و چه به لحاظ جنگ‌افزار با آنچه در زمان جنگ با عراق در اختيارشان بود، قابل مقايسه نيست. در جريان سقوط پهپاد امريكايي يا توقيف نفتكش انگليسي و... آنچه باعث شد يك قدرت‌نمايي تمام عيار از سوي ايران شكل بگيرد، توسل به همين دستاورد‌هايي است كه در اين سال‌ها در اختيار نيروهاي مسلح قرار گرفته است.

ديروز اما فرماندهان و مسوولان نظامي كشور وقتي داشتند از تلاش‌هاي اين سال‌ها صحبت مي‌كردند از پررنگ‌تر شدن طراحي‌ها براي خلق جنگ‌افزار‌هاي جديدتر و البته با قابليت‌هاي بيشتر سخن گفتند كه مي‌توان به صحبت‌هاي امير سرتيپ خلبان نصيرزاده فرمانده نيروي هوايي و همين‌طور دريادار خانزادي فرمانده نيروي دريايي ارتش اشاره كرد. البته امروزه ديگر بخش عمده‌اي از بار جنگ‌ها بر دوش رسانه‌هاست و حتي گاهي جنگ رسانه‌اي مقدم‌تر از جنگ نظامي مطرح مي‌شود. بر همين اساس است كه سردار فدوي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از ارتقاي سطح رسانه‌اي و آماده شدن براي مقابله با جنگ رسانه‌اي سخن گفت.

 

تقابل در جنگ رسانه‌اي

سردار دريادار پاسدار علي فدوي، جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ديروز در جمع مسئولان روابط عمومي سپاه سخنراني كرد و از اهميت و لزوم ارتقاي سطح رسانه در عرصه بازتاب موفقيت‌هاي نظامي گفت. آن‌طور كه روابط‌ عمومي سپاه گزارش كرده است؛ جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران با اشاره به اهميت و حساسيت جايگاه، نقش و ماموريت روابط عمومي سپاه در خنثي‌سازي جنگ رسانه‌اي و عمليات رواني همه‌جانبه امپراتوري رسانه‌اي سلطه عليه ملت ايران گفته: «آرايش رسانه‌اي پيچيده، متنوع، متكثر، كارآمد، فني و پيشرفته دشمن ضد ملت ايران تمركز ويژه‌اي را معطوف به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و كاركردهاي اقتدارآفرين و امنيت‌ساز آن براي كشور كرده كه نيازمند شناخت عميق، دقيق و واقعي است.» او در ادامه به قدرت و دستاوردهاي دفاعي كشور اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «موضوع كليدي امروز ما تحول قدرت دفاعي و دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي و گفتمان مقاومت‌محور و استكبارستيز آن است كه ايران اسلامي را از مرحله بازدارندگي عبور داده و دشمن را منفعلانه به تلاش جدي و در عين حال هراسناك براي ايجاد بازدارندگي برابر اين اقتدار واداشته است.»

سردار فدوي در زمينه ارتقاي رسانه‌ معتقد است، نياز به مقدمه‌اي وجود دارد تا اين امر بتواند به بهترين نحو آن اتفاق بيفتد. او در اين ميان مساله آموزش و تربيت نيروهاي متخصص را يكي از الزامات رسيدن به اين غايت مي‌داند. او خطاب به روابط عمومي سپاه مي‌گويد: «توجيه و تربيت متخصصان رسانه‌اي مورد نياز ماموريت سپاه در صحنه هماوردي با رسانه‌هاي دشمن امري مهم و اولويت‌دار براي روابط عمومي سپاه است.» فدوي ادامه مي‌دهد: «جوانگرايي و اهتمام به ارتقاي سواد رسانه‌اي در سازمان براي آگاهي بهتر كاركنان و مديران و نيز توليدات رسانه‌اي متنوع در حوزه‌هاي نوشتاري، شنيداري، ديداري و مجازي و به كارگيري روش‌هاي جديد در كارآمد ساختن ارتباطات و تعاملات با اصحاب رسانه به ويژه رسانه ملي و ظرفيت‌سازي‌هاي نوين رسانه‌اي و درخور براي ارايه تصوير دقيق، درست و جامع از رويكردها و كاركردهاي سپاه و پايگاه مردمي آن در داخل و خارج از كشور بايد بيش از گذشته مورد همت قرار گيرد.»

جانشين فرمانده كل سپاه در پايان با اشاره به سابقه‌اي از رويارويي نيروي دريايي سپاه با امريكايي‌ها در خليج‌فارس و استيصال و درماندگي آنها طي چهل سال گذشته برابر ملت ايران مي‌گويد: «خداي بزرگ را شاكريم كه امريكايي‌ها در صحنه‌هاي رويارويي با فرزندان مومن، انقلابي، جهادي، غيور و ولايت‌مدار ملت ايران در نيروي دريايي سپاه، مغلوب محض و بازنده تمام عيار بوده‌اند كه به ويژه مي‌توان رخدادهاي ۲۵ فروردين ماه سال ۶۷ و ۲۲ دي‌ماه سال ۹۴ و همچنين انهدام پهپاد متجاوز آنان در ماه گذشته را به آنها يادآوري كرد.»

پيش‌بيني براي تجهيز ناوشكن به موشك عمودپرتاب

«بازدارندگي» اين مهم‌ترين اصل در عرصه نظامي و دفاعي است؛ اصلي كه حداقل تجربه 8 سال جنگ با عراق اهميتش را براي نيروهاي مسلح مسجل كرده است و امروز هر گامي كه در زمينه ساخت سلاح و تجهيزات نظامي برداشته مي‌شود، بيشتر از آنكه انگيزه دفاعي يا تهاجمي داشته باشد با انگيزه بازدارندگي پا به عرصه مي‌گذارد. طبيعي است هر چه قدرت‌نمايي در اين ميدان بيشتر باشد، ابتكار عمل براي هر نوع تحركات نظامي از دشمن سلب مي‌شود و حالا با افزايش التهابات در خليج‌فارس دريادار حسين خانزادي، فرمانده نيروي دريايي ارتش نيز در مراسم افتتاح مسابقات غواصي بين‌المللي نظامي 2019 كه در جزيره كيش برگزار شد، از الحاق ناو‌شكن دماوند به ناوگان نداجا خبر مي‌دهد. او مي‌گويد: «ما امسال الحاق ناوشكن دماوند در ناوگان شمال نيروي دريايي را خواهيم داشت. اين ناوشكن به‌طور كامل احيا شده و اين كار در مدت 18 ماه انجام شده است. تمامي ايراداتي كه در نمونه‌هاي قبلي اين ناوشكن وجود داشته در ناوشكن دماوند برطرف شده است. اين ناوشكن به سامانه‌هاي راداري پيشرفته‌اي مجهز شده كه دستيابي به اهداف دوردست را براي آن ميسر مي‌كند.» فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه مي‌دهد: «اين ناوشكن به تسليحات جديدي مجهز شده و در حال پيش‌بيني براي تجهيز ناوشكن دماوند به پرتابگر عمودي موشك هستيم.» دريادار خانزادي همچنين مي‌گويد: «اين روند در ناوگان جنوب نداجا هم در حال انجام است. ما امسال در ناوگان جنوب نداجا الحاق ناوشكن دنا و يك فروند ناو موشك‌انداز را خواهيم داشت، به انضمام يك فروند ناو «مين شكار» جديد كه به تجهيزات نوين براي شكار مين‌ها در سطح و زير سطح دريا مجهز است. علاوه بر اين يك هاوركرافت را هم به صورت كاملا بومي ساخته‌ايم كه اميدواريم در هفتم آذرماه شاهد الحاق اين هاوركرافت باشيم.»

 

تجهيزات بدون سرنشين در كنار هواپيماهاي با سرنشين

امير خلبان عزيز نصير‌زاده فرمانده نيروي هوايي ارتش نيز ديروز در مراسم اختتاميه جشنواره مالك اشتر اين نيرو با بيان اينكه هدف از اشراف تسلط فرمانده بر يگان براي طراحي نقشه راه است، مي‌گويد: «طي ۱۱ ماه گذشته تلاش كرديم در مسيري حركت كنيم تا بر اساس تاكيدات فرمانده معظم كل قوا به تربيت نيروي انساني با كيفيت ويژه‌ بپردازيم، چراكه نيروي انساني با كيفيت مي‌تواند خلأ كمبود تجهيزاتي و اعتباري را پر كند.» او ادامه مي‌دهد: «در جنگ خليج‌فارس كه همه مي‌گفتند امريكا بر آسمان عراق مسلط شده است، ۲۰۰ جنگنده عراقي پرواز كردند و در جاي ديگري فرود آمدند؛ اگر تنها 20 فروند از اين هواپيماها، خلبانان ولايي داشتند، مي‌توانستند ضربه محكمي به امريكايي‌ها بزنند؛ اينجا اهميت نيروي انساني مشخص مي‌شود.»

فرمانده نيروي هوايي ارتش گفت: «در اين راستا در بخش گزينش نيرو تغييراتي انجام داديم و صرف فراخوان عمومي را كنار گذاشتيم و براي گزينش از تركيبي از فراخوان عمومي و عضويابي را در دستور كار قرار داده‌ايم.» امير نصيرزاده شناسايي استعدادها و رشد آنها با تشكيل گروهي از نيروهاي جوان، ولايتمداري و انقلابي (نجوا) را از ديگر اقدامات نهاجا طي ۱۱ ماه اخير برشمرد و گفت: «مهارت‌افزايي، چند‌مهارتي و خلاقيت و نوآوري نيروي انساني از جمله اقداماتي است كه طي ماه‌هاي اخير در نيروي هوايي ارتش مورد توجه و تاكيد قرار گرفته است. همچنين يك مدرسه مديريت جهادي در دانشگاه شهيد ستاري ايجاد كرده‌ايم تا كساني كه مي‌خواهند درجه سرتيپي بگيرند، اين دوره را بگذرانند.» او با اشاره به برنامه‌ نيروهاي هوايي ارتش براي ارتقاي توان رزمي خود خاطرنشان كرد: در راستاي ارتقاي توان نهاجا، دو هدف به ‌كارگيري سامانه‌هاي هوشمند در همه سطوح به‌ويژه مهمات و توسعه و به ‌كارگيري همزمان تجهيزات بدون سرنشين‌ها (پهپاد) در كنار هواپيماهاي با سرنشين را پيگيري مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون