• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4433 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد

بهزاد نبوي ضمن حمايت از تداوم ائتلاف جريان اصلاحات و اعتدال مطرح كرد

تندروي ميانه‌روي؛ الگوي جديد آرايش سياسي

از بازخواني اظهارنظرهاي چهره‌ها و نيروي جريان‌هاي سياسي مي‌شود دريافت كه مشاركت سياسي از مسير صندوق راي با چه مسائل و مصايبي روبه‌رو است. يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي فعالان سياسي جهت شركت در انتخابات نوع رويكرد شوراي نگهبان به مساله انتخابات و صلاحيت كانديداهاست. از جمله افرادي كه در روزهاي اخير در اين خصوص به اظهارنظر پرداخته، بهزاد نبوي است؛ «چريك پيري» كه اگرچه خود را نه چريك مي‌داند، نه پيرمرد، اما به هر حال از چهره‌هاي برجسته جريان اصلاحات بوده كه ‌جز حضور در كابينه ميرحسين موسوي، نايب‌رييسي مجلس ششم را نيز در كارنامه خود دارد. بهزاد نبوي كه همواره بر لزوم شركت در انتخابات و مشاركت از طريق صندوق راي تاكيد داشته و اخيرا نيز جزو 15 نفري بود كه در جريان نشست اصلاح‌طلبان با وزارت كشور شركت كرد، پيش‌تر نيز در مصاحبه‌هايي، خواستار استقبال شوراي نگهبان از حضور نيروهاي اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس يازدهم شده بود. آن‌ هم در حالي كه پيش از اين عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان تاكيد كرده بود كه اين شورا بنا ندارد، براي هيچ جريان سياسي، به‌ويژه اصلاح‌طلبان «فرش قرمز» پهن كند تا وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شوند، نبوي گفته بود كه اتفاقا اين شورا بايد چنين كند تا با توجه به شرايط خاص كشور در مناسبات منطقه‌اي و جهاني، مشاركت حداكثري در انتخابات پيش‌رو محقق شود. جالب آنكه همين ديروز كدخدايي بار ديگر به اين موضوع واكنش نشان داده و در توييتي گفته براي آنها كه واجد شرايط قانوني نامزدي در انتخابات هستند، «فرش قرمز قانون» پهن است. تاكيدي كه از قضا، همواره مورد اشاره اصلاح‌طلبان نيز بوده و اساسا آنچه در بحث احراز صلاحيت‌ها، مورد تاكيد قرار مي‌دهند، لزوم پايبندي تمامي نهادهاي برگزاركننده و ناظر بر انتخابات بر «مر قانون» است. نبوي اما در گفت‌وگوي اخير خود با «خبرآنلاين»، علاوه بر اين مسائل، به ابعاد ديگر اين كارزار انتخاباتي پرداخته و از الگوي ائتلاف نيروهاي اصلاح‌طلب و معتدل كه پيش‌تر در انتخابات 94 تجربه شد، دفاع كرده است. به گفته نبوي، اين آرايش سياسي خاص در تاريخ 40 سال گذشته برقرار بوده و اين تقابل همچنان برقرار است. چنانكه اوايل انقلاب در قالب دوگانه ليبرال-خط امامي مطرح مي‌شد كه بعد از عزل بني‌صدر، به دوگانه چپ-راست تبديل شد و بعدها در قالب
اصولگرا- اصلاح‌طلب به كار خود ادامه داد.

اما نبوي، باتوجه به وقايع سال 88 معتقد است كه اين آرايش قوا در كشور بار ديگر تغيير كرده و اصطلاح فتنه‌گران و ساكتين فتنه نيز بر آن افزوده شده است. او مي‌گويد: «من تندروي و ميانه‌روي را يك پوشش فراتر از اصلاح‌طلبي و اصولگرايي مي‌بينم.» به‌ گفته نبوي اين الگوي تندرو-ميانه‌رو در مجلس دهم نيز برقرار بوده، هرچند كه تندروها پيروز و ميانه‌روها به دليل عدم ائتلاف، در تعيين هيات رييسه شكست خوردند.

نبوي در خصوص تحريم، شركت يا شركت مشروط در انتخابات گفته است: «در هيچ انتخاباتي نه‌تنها آقاي خاتمي، بلكه اصلاح‌طلب‌ها هم انتخابات را تحريم نكرده‌اند. من پيش‌تر گفته‌ام در هر شرايطي بايد در انتخابات شركت كنيم.» نايب‌رييس مجلس ششم البته تاكيد مي‌كند كه موضوع ردصلاحيت‌ها همواره بوده و هست و نبايد شركت در انتخابات را صرفا به اين مساله گره زد. او گفته است: «مساله من بالاتر از اين حرف‌هاست. مي‌گويم اگر در كشور انتخابات پرشور برگزار نشود، امنيت ملي به خطر مي‌افتد. البته براي اينكه انتخابات پرشور برگزار شود، بخش مهمي از كار برعهده حاكميت است.» به نظر مي‌رسد مقصود نبوي از حاكميت در اينجا شوراي نگهبان و بيش‌تر از شوراي نگهبان است. چنانكه تاكيد كرده تصميم‌گيري در رابطه با اين مهم، لزوما با نظر شوراي نگهبان محقق نخواهد شد، بلكه تصميمي است از جانب «حاكميت» و به ‌منظور «حفظ نظام، كشور و امنيت ملي».

نبوي در نهايت، گريزي به نتيجه ائتلاف سال 92 و 96 نيروهاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا و در نتيجه آن، انتخاب روحاني به عنوان رييس‌جمهوري رسمي كشور نيز زده و در پاسخ به برخي افراد كه وضعيت وخيم اقتصاد و معيشت مردم را به گردن نيروهاي اصلاح‌طلب مي‌اندازند، به وجود نيروها و مراكز تصميم‌گيري اقتصادي موازي با دولت اشاره مي‌كند. او گفته است: «متاسفانه در حال حاضر كنترل اقتصاد هم در دست دولت نيست. 60درصد ثروت ملي كشور در دست چند نهاد است كه آنها مي‌توانند حتي با نرخ ارز بازي كنند و دولت در آن نقش چنداني ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون