• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4434 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد

امريكا اموال دولت ونزوئلا در اين كشور را بلوكه كرد

سياست تكراري تحريم

ميثم سليماني

 

 

در حال حاضر خطرناك‌ترين محل براي سرمايه‌گذاري در جهان ايالات متحده است. به خصوص براي كشورها چراكه هر لحظه ممكن است با بر هم خوردن روابط‌شان با شخص دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده اموال‌شان در امريكا مصادره شود. حتي اگر اين اتفاق براي عربستان سعودي نيز در دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ رخ داد نبايد تعجب كرد چراكه ممكن است روزي روابط شخصي ميان عربستان و امريكا با مشكل روبه‌رو شود و اموال سعودي‌ها در امريكا نيز بلوكه شود. اكنون اين اتفاق براي ونزوئلا رخ داده است. ايالات متحده اعلام كرده كه تحريم‌هاي همه ‌جانبه‌اي را عليه ونزوئلا اعمال مي‌كند كه در آن قصد دارد، كل اموال دولت ونزوئلا در خاك امريكا را بلوكه كند. بسياري اين اقدامات جديد را نشانه تشديد فشار امريكا عليه مادورو همچنين كشورهايي از جمله چين و روسيه مي‌دانند كه همچنان از او حمايت مي‌كنند.

يك مقام ارشد دولت امريكا به وال‌استريت‌ژورنال گفت: دولت ترامپ تحريم‌هاي اقتصادي كاملي را عليه دولت ونزوئلا اعلام و قطعا فشار قابل توجهي را به دولت نيكولاس مادورو وارد خواهد كرد. ترامپ در ساعات پاياني روز دوشنبه فرمان اجرايي را صادر كرد كه طي آن تمام دارايي‌هاي دولت ونزوئلا را بلوكه همچنين معاملات با اين كشور را نيز ممنوع مي‌كند، مگر اينكه معافيت‌هاي خاص براي كشور صادر شود. اين اولين اقدام امريكا در اين سطح عليه يك دولت در نيمكره غربي طي بيش از 30 سال گذشته است. اين اقدام ونزوئلا را با كره شمالي، ايران، سوريه و كوبا هم تراز مي‌كند و اينها تنها كشورهايي هستند كه تحت چنين تحريم‌هاي شديدي قرار دارند. از زمان آغاز بحران سياسي ونزوئلا در سال جاري ميلادي ايالات متحده بيش از 100 شخص و شركت اين كشور را مورد تحريم قرار داده است. از جمله آن مي‌توان به شركت ملي نفت ونزوئلا، بانك مركزي، همچنين بانك توسعه اين كشور كه تحت تحريم قرار گرفته‌اند، اشاره كرد.اين مقام آگاه عنوان كرد كه اين فرمان اجرايي تقريبا هر شركت يا فرد خارجي يا امريكايي كه قصد معامله و روابط تجاري با ونزوئلا را داشته باشد مورد مجازات قرار مي‌دهد. اين تحريم شامل ارتباط با افراد وابسته به دولت مادورو كه از دولت اين كشور حمايت مي‌كنند نيز مي‌شود.

ايالات متحده داراي ده‌ها قانون مجازات، مقررات و دستورالعمل‌هاي اجرايي است كه توسط دستگاه‌هاي مختلف دولتي بر اجراي آن نظارت مي‌شود. برخي مجازات‌ها شايد تنها بحث جريمه را شامل شود اما برخي ديگر مي‌تواند حتي تجارت فرد يا شركت را با امريكا تحت تاثير قرار دهد. مجموعه اين قوانين را مي‌توان دقيق‌ترين و جامع‌ترين برنامه‌هاي تحريمي دانست كه سخت‌ترين آنها اكنون روي ايران اعمال مي‌شود. گفته مي‌شود، اقدام عليه ونزوئلا مدتي است كه در كاخ سفيد موضوع بحث است. هفته گذشته يك خبرنگار در سوالي از ترامپ عنوان كرده بود كه آيا با توجه به ادامه حمايت ايران و چين از آقاي مادورو قصد دارد، اقدامي را عليه ونزوئلا در نظر بگيرد؟ و او در پاسخ گفت: بله. دونالد ترامپ همچنين در نامه‌اي كه روز دوشنبه به كنگره ارسال كرده است، گفت: تصميم دارد تحريم‌هاي گسترده‌اي عليه ونزوئلا اعمال كند. دونالد ترامپ مدعي است كه نيكولاس مادورو به شكل نامشروع قدرت را غصب كرده همچنين به نقض حقوق بشر مي‌پردازد و به دستگيري و بازداشت خودسرانه شهروندان ونزوئلايي ادامه مي‌دهد. او همچنين در تلاش براي آزادي مطبوعات و تضعيف خوان گوايدو، رييس‌جمهور مورد تاييد امريكاست.

دولت ترامپ از ماه‌ها قبل تلاش كرده است تا كشورهايي را در سراسر جهان جمع كند تا عليه مادورو دست به اقدامي هدفمند بزنند و او را منزوي كنند. اما شماري از كشورها از جمله روسيه، چين، ايران و تركيه كماكان از دولت مستقر در ونزوئلا حمايت مي‌كنند و همين موضوع باعث تضعيف موقعيت امريكا در بحث انزواي ونزوئلا شده است. حتي اتحاديه اروپا نيز به صورت رسمي با امريكا همراهي نكرده و برخي كشورها به صورت مستقل با امريكا در بحث ونزوئلا همراه شدند.

در ژانويه گذشته ايالات متحده خوان گوايدو، رييس پارلمان ونزوئلا را به عنوان تنها رهبر قانوني ونزوئلا به رسميت شناخت. چراكه امريكا انتخاباتي كه مادورو اواخر سال 2018 برگزار كرده بود را به رسميت نشناخت. تاكنون 54 كشور از اين رويكرد امريكا حمايت كرده‌اند.

جان بولتون، مشاور امنيت‌ملي دونالد ترامپ روز دوشنبه به ليما، پايتخت پرو رفت تا در روز سه‌شنبه در كنفرانس بين‌المللي دموكراسي در ونزوئلا سخنراني كند. بولتون در سخنراني خود حمايت روسيه و چين از مادورو را غيرقابل تحمل دانست. هر چند تا زمان تنظيم اين گزارش سخنراني بولتون انجام نشده اما در نسخه‌اي كه وال استريت ژورنال از سخنراني بولتون به دست آورده، آمده است كه بولتون بنا دارد روي موفقيت‌تحريم‌هاي اقتصادي امريكا در نيمكره غربي تاكيد كند. او در متن سخنراني خود آورده است كه سياست تحريم در نيمكره غربي از جمله در پاناما و نيكاراگوئه كار كرده و در ونزوئلا و كوبا نيز كار خواهد كرد.

اما گرچه بولتون در خصوص موفقيت تحريم در نيمكره غربي سخن مي‌گويد اما واقعيت آن است كه سياست‌هاي امريكا طي ماه‌هاي اخير در خصوص ونزوئلا همگي به شكست انجاميده و هيچ استراتژي مدون و مشخصي در خصوص اين كشور وجود نداشته و بولتون بازنده بزرگ در ونزوئلا بوده است. امريكا سعي كرد هر چيزي كه در توان دارد براي حمايت از گوايدو بگذارد اما به حدي امريكايي‌ها بي‌برنامه عمل كردند كه حتي نتوانستند به خوبي از گوايدو حمايت كنند و نظاميان ونزوئلايي را به سمت خود براي حمايت از او جذب كنند. ونزوئلا پرونده سنگيني نبود اما شكست پر هزينه و سختي را به امريكايي‌ها تحميل كرد. حالا نيز امريكا با تحريم‌هاي همه‌‌جانبه به دنبال تغيير حكومت در ونزوئلاست.

زماني كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا شد يكي از شعارهاي او بر اين مبنا بود كه دوره انتقال دموكراسي به زور تفنگ و ارتش به پايان رسيده است. بسياري خوشحال از اين اتفاق بودند كه دونالد ترامپ با شعار امريكا اول قصد دارد روي مسائل داخلي امريكا تمركز كند. اما واقعيت چيز ديگري بود. آنها حداقل در ظاهر هم بنا ندارند، دموكراسي را به كشورها منتقل كنند بلكه مي‌خواهند آنگونه كه خود مي‌خواهند، تركيب سياسي حاكم در كشورها را چيدمان كنند. حتي دولت كنوني امريكا ظاهر‌سازي خوبي نيز در اين زمينه انجام نداده و فردي مانند بولتون راحت و بدون هيچ گونه پرده‌پوشي سخن از سرنگوني حكومت‌ها مي‌زند. حال بايد ديد كه امريكا تا چه زماني مي‌تواند تمركز خود را روي فشار حداكثري بر كشورها براي تسليم در برابر خود حفظ كند. چند ماه يا چند سال نياز است كه امريكايي‌ها درك كنند اين سياست‌ها پايان خوشي نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون