• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4434 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد

از جشنواره مروجان كتابخواني در ايران تا چاپ آثار مارسل پروست

هزار صدا با محمد نوري

گروه هنر و ادبيات

فراخوان يك رويدا فرهنگي، حرف‌هاي يك نويسنده درباره وضعيت ادبيات فولكور، موزه‌اي براي اسكار، تازه‌ترين پروژه يك جشنواره موسيقي و كتاب‌هاي تازه يك نويسنده بزرگ خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

فراخوان ششمين جشنواره تقدير از مروجان كتاب‌خواني

به گزارش ستاد اطلاع‌رساني رويداد‌هاي ترويج كتابخواني، علاقه‌مندان و فعالان ترويج كتابخواني مي‌توانند گزارش‌ها و مستندات فعاليت‌هاي‌شان در زمينه ترويج كتابخواني را به همراه تكميل فرم‌ها تا پايان وقت اداري ۱۵ شهريور به دبيرخانه «ششمين جشنواره تقدير از مروجان كتابخواني» ارسال كنند. علاقه‌مندان براي كسب اطلاع بيشتر و همچنين دسترسي به فرم‌هاي ثبت‌نام مي‌توانند به وب‌سايت‌هاي شبكه ترويج كتابخواني و تقدير از مروجان كتابخواني به اين نشاني‌ها مراجعه كنند.
www.bookprmotion.ir

هشدار نسبت به وضعيت قرمز ادبيات فولكلور كشور

هلن اوليايي‌نيا، نويسنده و پژوهشگر ادبي گفته كه ادبيات فولكلور به معني ادبيات مردم است و طبيعتا ادبيات عامه هر كشوري با كشور ديگر فرق مي‌كند، اما ادبيات فولكلور ايران نسبت به ساير كشورهاي جهان از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است كه تنوع اقوام مختلف از جمله آنهاست. زماني سعي داشتم قصه‌هاي رايج اين اقوام را در قالب كتابي جمع‌آوري كنم اما متاسفانه نتوانستم به اين داستان‌ها دسترسي پيدا كنم. كاري كه سيما بينا درخصوص لالايي اقوام ايران انجام داده، كار بسيار ارزشمندي است و متاسفانه در ساير حوزه‌هاي ادبيات فولكلور يا عامه تحقيق و جمع‌بندي جامعي صورت نگرفته است و اين حوزه‌ها همچون داستان، شعر، موسيقي و... در مواجهه با جهاني ‌شدن در حال فراموشي هستند كه بايد برايش فكري بكنيم.

ساخت موزه آكادمي اسكار

مراحل ساخت موزه فيلم آكادمي اسكار رو به اتمام است، اما مدير اجرايي اين پروژه كري براور در حال ترك آن است. اين پروژه تا به حال به مجموعه‌اي از مشكلات بر خورده كه از جمله آنها مي‌توان به رفتن فراتر از بودجه اوليه تعيين‌شده و به تعويق افتادن چندباره تاريخ افتتاح آن اشاره كرد. دبورا هورويتز معاون اصلي براور هم در ماه آوريل از پروژه خارج شد. حالا نزديك به اتمام پروژه براور ۶۶ ساله هم تصميم به ترك آن گرفته است.

يادي از محمد نوري در هزار صدا

تازه‌ترين پروژه «هزار صدا» در حوزه موسيقي پاپ روز دوشنبه بيست و يكم مرداد سال ۱۳۹۸ با داوري تعدادي از هنرمندان صاحبنام اين عرصه در فرهنگسراي ارسباران تهران برگزار مي‌شود. تازه‌ترين پروژه «هزار صدا» در حوزه موسيقي پاپ ساعت ۱۷ روز دوشنبه بيست و يكم مرداد سال ۱۳۹۸ با داوري تعدادي از هنرمندان صاحبنام اين عرصه در فرهنگسراي ارسباران تهران برگزار مي‌شود. در اين برنامه از زنده‌ياد محمد نوري خواننده پيشگام موسيقي پاپ ايران تقدير خواهد شد.

پروست و كتاب‌هاي تازه

طرفداران «مارسل پروست»، نويسنده مشهور فرانسوي، به زودي ۹ رمان كوتاه از آثار اوليه اين نويسنده را كه تاكنون چاپ نشده بود، مطالعه خواهند كرد. اين ۹ رمان كوتاه از نويسنده‌
«در جست‌وجوي زمان از‌دست ‌رفته» قرار بود بخشي از كتاب «خوشي‌ها و روزها» اولين اثر «مارسل پروست» باشد، اما «پروست» بعدها از انجام اين كار منصرف شد. «خوشي‌ها و روزها» مجموعه‌اي از شعرها و داستان‌هاي كوتاه است كه در سال ۱۸۹۶ به چاپ رسيد. اين ۹ متن توسط برنار دو فالوا، كارشناس خبره آثار «پروست» و بنيانگذار انتشارات فالوا كه سال گذشته درگذشت، كشف شده است. اين مجموعه در اكتبر سال جاري و با عنوان «نويسنده مرموز و چندين رمان كوتاه چاپ ‌نشده» به همراه نقد به چاپ خواهد رسيد. برنار دو فالوا پيش‌تر يك رمان چاپ ‌نشده و يك متن ناتمام از «پروست» را كشف كرده بود كه هر دوي آنها در دهه ۵۰ ميلادي به چاپ رسيدند. «مارسل پروست» در سال ۱۹۸۲ وارد عرصه فعاليت‌هاي ادبي جدي شد و همكاري‌اش را با نشريه‌ «Banqunet» آغاز كرد. در سال ۱۸۹۶ در ۲۵سالگي اولين اثر خود را به ‌نام «خوشي‌ها و روزها» منتشر كرد. اولين شاهكار «پروست»، «طرف خانه‌ سوان» بود كه اولين قسمت از اثر هفت‌گانه‌ «در جست‌وجوي زمان ازدست ‌رفته» را تشكيل مي‌داد و در دسامبر ۱۹۱۳ منتشر شد. «در جست‌وجوي زمان از‌دست ‌رفته» مشهورترين اثر او بود كه بين سال‌هاي ۱۹۱۳ و ۱۹۲۷ در هفت جلد منتشر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون