• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4434 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد

مسدود شدن حساب بانكي فدراسيون‌هاي ورزشي

بحران مالي در آستانه المپيك

هشتم تير ماه سال 98 خبر آمد كه حساب‌هاي مالي فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ، به دليل بدهي مالياتي مسدود شده‌اند. فدراسيون فوتبال بايد مبلغ 64 ميليارد و 800 ميليون تومان ماليات سال‌هاي 88 تا 95 خود را پرداخت مي‌كرد تا اين مشكل حل شود. درنهايت روز هفتم مرداد و يك ماه بعد از بسته شدن حساب‌ها، با مذاكراتي كه بين فدراسيون فوتبال و اداره كل امور مالياتي شميرانات انجام شد، حساب‌هاي مسدود شده باز شدند تا فدراسيون بتواند اولين قسط مارك ويلموتس، مربي بلژيكي خود را پرداخت كند، اما در حد فاصل مسدود شدن حساب‌هاي فدراسيون فوتبال تا امروز به دليل بدهي مالياتي، چندين فدراسيون ديگر درگير همين مشكل شدند و هنوز موفق به بازگشايي حساب‌هاي‌شان نشده‌اند.

بدهي مالياتي فدراسيون‌هايي همچون جودو، كشتي، تكواندو و اخيرا تنيس، باعث شده تا علاوه بر مسدود شدن حساب‌هاي فدراسيون‌ها، روساي اين فدراسيون‌ها و خزانه‌دارها در خطر ممنوع‌الخروجي و توقف اموال قرار بگيرند. حتي شنيده مي‌شود كه تلفن‌هاي فدراسيون‌هاي بدهكار قطع شده و مشكل بسيار جدي است. تمام اينها در حالي است كه تنها يك سال تا المپيك 2020 توكيو فاصله داريم و رقابت جدي براي كسب سهميه المپيك بين كشورها در جريان است. تقريبا تمام مسابقاتي كه امتيازات لازم براي ورود به مسابقات المپيك را مي‌توان دريافت كرد، برون‌مرزي هستند و در چنين شرايطي، فدراسيون‌ها توان تقبل هزينه‌ها را ندارند، چراكه حساب‌هاي‌شان مسدود است و هزينه مسافرت ورزشكاران و كادر فني به خارج از كشور را نمي‌توانند پرداخت كنند. چنين بحراني، روي روحيه ورزشكاران و عملكردشان تاثير منفي خواهد داشت.

البته داستان به همين چند تا فدراسيون ختم نمي‌شود و به گفته ايسنا، حدود 10 فدراسيون كه غير از كشتي، جودو، تكواندو و تنيس مابقي اسم‌شان منتشر نشده، درگير مشكلاتي مشابه هستند و به‌زودي حساب فدراسيون‌هاي بيشتري مسدود خواهد شد. در دو سال گذشته، فدراسيون‌هاي ورزشي مشكلات مالي جدي براي اعزام ورزشكاران به مسابقات بين‌المللي داشته‌اند و در برخي موارد سروصداي زيادي بابت اعزام نشدن ورزشكاران مطرح به پا شده است. فدراسيون‌هايي كه توان اعزام ورزشكاران‌شان را ندارند، حالا بايد چندين ميليارد ماليات معوق خود را پرداخت كنند و سازمان امور مالياتي مصمم است تا به هر طريق ممكن مبلغ بدهكاري فدراسيون‌ها را اخذ كند. گزينه‌هايي مثل فروش اموال و املاك فدراسيون‌ها در صورت پرداخت نشدن ماليات روي ميز است كه مي‌تواند بحران به‌وجود آمده را به منطقه قرمز برساند و ورزش كشور را با يك توفان روبه‌رو كند. در حالي اين مشكل گريبان فدراسيون‌هاي ورزشي را گرفته كه مشخص نيست چرا طي سال‌هاي اخير در جريان برگزاري مجامع ساليانه كه به رياست مسوولان وزارت ورزش و حسابرس مورد تاييد اين وزارتخانه برگزار مي‌شود، به بحث لزوم پرداخت ماليات اشاره جدي نشده و فدراسيون‌ها ملزم به پرداخت ماليات نشده‌اند و چرا بند و تبصره‌اي براي الزام قانوني مسوولان فدراسيون‌ها در اين باره به تاييد اعضاي مجامع نرسيده است. اين درحالي است كه فدراسيون‌ها باوجود اينكه 5 ماه از سال 98 گذشته است، هنوز نمي‌دانند چقدر بودجه قرار است به آنها اختصاص پيدا كند و عدم تفاهم با وزارت ورزش در اين مسير اوضاع را بحراني‌تر از هميشه كرده است.

شايد فدراسيون‌ها بتوانند با همان فرمولي كه فدراسيون فوتبال موفق به بازگشايي حساب‌هايش شد، حساب‌هاي مسدود شده‌شان را به صورت موقت باز كنند. اما بايد توجه داشت كه فدراسيون فوتبال ايران حداقل مبلغ 10 ميليون دلار نزد فيفا موجودي دارد كه شايد با اتكا به همين موضوع موفق شده باشند نظر اداره كل امور مالياتي شميرانات را جلب كنند؛ اما فدراسيون‌هايي مانند كشتي، تكواندو، تنيس و جودو هم مبالغي اينچنيني كه بتواند خيال سازمان امور مالياتي كشور را راحت كند، دارند؟ بعيد به نظر مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون