• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4435 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ مرداد

رييس‌جمهوري در حاشيه جلسه هيات دولت در آستانه روز خبرنگار:

نبايد اخبار و اطلاعات به صورت رانتي در اختيار فرد و جمع خاصي باشد

جلسه هيات دولت، صبح روز چهارشنبه به رياست حسن روحاني و با حضور هيات وزيران تشكيل شد. در اين جلسه بازارچه كيله سردشت در آذربايجان غربي، نقطه مرزي شوشمي، بازارچه مرزي سومار و بازارچه مرزي شيخ صله در كرمانشاه و بازارچه چيلات دهلران در ايلام، به عنوان راه‌هاي مجاز گمركي تعيين شدند. همچنين با تصويب دولت مجوز ايجاد يك شهرك صنعتي در كرمان صادر شد. هيات وزيران در ادامه، ضمن اصلاح اساسنامه شركت‌هاي سهامي آب منطقه‌اي ايلام، كرمانشاه، همدان، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، كرمان، كهگيلويه و بويراحمد و يزد با تغييرات سرمايه شركت‌هاي ياد شده موافقت كرد. همچنين هيات دولت به پيشنهاد معاونت امور مجلس رييس‌جمهور و با توجه به درخواست وزارت جهاد كشاورزي مبني بر ضرورت رفع مسائل بهكده رضوي، تقاضاي اولويت رسيدگي به لايحه «تعيين تكليف اموال بهكده رضوي» را به مجلس ارايه كرد. بعد از اتمام نشست هيات دولت به رسم هر سال در آستانه روز خبرنگار رييس‌جمهوري و اعضاي دولت در حياط پاستور با خبرنگاران دولت ديدار و حسن روحاني در جمع خبرنگاران سخنراني كرد. رييس‌جمهوري در جمع خبرنگاران ضمن تبريك روز خبرنگار و قدرداني از تلاش‌ها و زحمات خبرنگاران در انتقال واقعيات به مردم و جامعه گفت: «خبرنگاران به عنوان طلايه‌داران اطلاع‌رساني، نقش بسيار اساسي و مهمي در انتقال اخبار و اطلاعات دقيق و واقعي به مردم دارند.» به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام روحاني خاطرنشان كرد: «اصولا يكي از نيازهاي مهم مردم، داشتن اطلاعات از جامعه خود و جوامع ديگر است. امروز مردم به دنبال آگاهي از آخرين اخبار در كمترين زمان هستند، بنابراين داشتن اطلاعات و خبر از حوادث جهان، مورد نياز مردم است.» رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه دولت از فعاليت خبرنگاران و روند اطلاع‌رساني صحيح در جامعه حمايت مي‌كند تا مردم از همه اطلاعات و اخبار آگاه شوند، اظهار كرد: «اينكه اطلاعات به عنوان رانت در اختيار فرد و جمع خاصي باشد، كار درستي نيست و اخبار و اطلاعات بايد در اختيار همه مردم باشد.»

دولت از انتقاد دلسوزانه خوشحال مي‌شود

و از آن استقبال مي‌كند

روحاني خبرنگاران را واسطه اصلي بين واقعيات موجود جامعه و گوش و چشم و جان مردم دانست و گفت: «خبرنگاران از طريق ارسال اطلاعات واقعي، نياز مردم را در اين زمينه برآورده مي‌كنند. اگر واقعيت در خبر تغيير يابد، مانع قضاوت صحيح مردم و حتي جامعه ملتهب مي‌شود و اگر اطلاعاتي كه مردم مي‌گيرند با واقعيت جامعه فاصله داشته باشد، مردم گمراه مي‌شوند.»رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنانش به عنوان رييس‌ دولت از خبرنگاران خواست دقت در بيان و انتقال واقعيت و مطالب مورد نياز جامعه را افزايش داده و افزود: «دولت از اين موضوع حمايت مي‌كند ضمن اينكه دولت خبرنگاران را واسطه خوبي بين خود و مردم مي‌داند. خبرنگاران مي‌توانند نظرات و پيشنهادات مردم را به دولت و در مقابل اقدامات و فعاليت‌هاي دولت را به اطلاع مردم برسانند. ضمن اينكه اگر نقصي هم در كار ما مشاهده‌ كردند آن‌ را بدون لكنت زبان به ما و جامعه گوشزد كنند. دولت نه تنها از انتقاد دلسوزانه خوشحال مي‌شود و از آن استقبال مي‌كند، بلكه آن را عمل درستي براي جامعه آزاد و نظام جمهوري اسلامي ايران مي‌داند و علاقه‌مند هستيم اگر نقص ما را تذكر مي‌دهيد در مقابل راه‌حل نيز پيشنهاد دهيد. انتقاد بايد دلسوزانه و واقعي باشد. واقعيت‌ها را انتقال داده و در كنارش راهكار وجود داشته ‌باشد به نحوي كه نتيجه اين‌گونه انتقادات، ارايه خدمات بهتر بوده و مردم نيز آسوده‌تر باشند.»

تحريم‌ها تروريسم اقتصادي است

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنراني خود با اشاره به شرايط كنوني جهان و اينكه امروز در شرايط تحريم ظالمانه قرار داريم، گفت: «از ارديبهشت پارسال تاكنون به واسطه تحريم‌هاي ظالمانه، مردم در فشار هستند و در واقع اين تحريم‌ها به تعبير دقيق‌تر، همان تروريسم اقتصادي است كه در اعمال آن هيچ كس استثنا نشده و حتي بيماران نيز مستثني نشدند و اين كار در حقيقت جنايت عليه بشريت است. ملت ايران در مقابل تحريم‌ها، به خوبي ايستادگي و مقاومت كرده‌اند.» روحاني در ادامه با اشاره به اينكه فضاي مجازي كار اطلاع‌رساني را آسان كرده است، گفت: «امروز با يك وسيله سبك و كوچك مي‌توان در كمترين زمان و به راحتي اخبار و تصوير را منتقل كرد و در اين راستا از مهندس جهرمي، خواستم تا شرايط ويژه‌اي به منظور برخورداري از اينترنت پرسرعت براي خبرنگاران در نظر بگيرد. دولت همچنين به عنوان هديه روز خبرنگار در نظر دارد استفاده از خدمات اينترنت براي يك‌سال به خبرنگاران رايگان باشد و اين هديه كوچكي از طرف دولت به خبرنگاران است.»

توضيحات وزير ارتباطات درباره اينترنت رايگان

در حاشيه جلسه هيات دولت محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات در مورد اين هديه دولت به خبرنگاران توضيح داد: «براي حمايت از خبرنگاران دولت در گذشته مصوباتي داشتيم، امروز هم ما پيشنهاد داديم خبرنگاراني كه در جامعه خبري كشور فعاليت مي‌كنند و ابزار اصلي كارشان فضاي مجازي است، اينترنت رايگان داده شود، آقاي رييس‌جمهور نيز موافقت كردند. ظرف يكي، دو روز آينده سايت ثبت‌نام باز خواهد شد و خبرنگاراني كه در جامعه خبري كشور فعاليت مي‌كنند، مي‌توانند ثبت‌نام كنند. با وزارت ارشاد بايد هماهنگي لازم صورت گيرد و ليست خبرنگاران مشخص شود.»

توان دولت محدود اما بزرگي و صبر ملت

نامحدود است

همچنين روز گذشته رييس‌جمهوري در آيين بزرگداشت سي‌ونهمين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي حضور يافت و سخنراني كرد. در اين مراسم همچنين از 5 دستاورد كلان ملي جهاد دانشگاهي رونمايي شد. او ضمن گراميداشت تاسيس جهاد دانشگاهي و با اشاره به اينكه مردم به واسطه تحريم‌هاي ظالمانه امريكا در حال حاضر در شرايط سختي زندگي مي‌كنند، با تقدير از مقاومت و صبر مردم در اين عرصه گفت: «دولت همه تلاش خود را براي بهبود زندگي و معيشت مردم به كار گرفته‌ است؛ توان دولت محدود اما بزرگي و صبر ملت نامحدود است.» روحاني در بخش ديگري از سخنانش گفت: «قرار گرفتن نام مقدس «جهاد» بر اين نهاد نشان از اهميت وظيفه آن است و خوشبختانه با تلاش‌هاي انجام شده، امروز در سي‌ونهمين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي، گستره فعاليت آن كل كشور را فرا گرفته است.» رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز در شرايطي هستيم كه تلاش بيشتر جوانان، فرهيختگان، دانشمندان، متخصصان و همه اقشار و گروه‌هاي كشور بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود، گفت: «شرايط امروز به دليل فشارها و تحريم‌هاي بي‌سابقه دشمنان عليه ملت ايران، بسيار دشوار است. خوشبختانه با تدابير انديشيده شده و مقاومت ملت اهداف مدنظر دشمنان از اعمال اين تحريم‌هاي سخت و بي‌سابقه محقق نشده ‌است.» رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: «از همه پيام‌هايي كه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم دريافت مي‌كنيم و حركت‌هاي سياسي كه در منطقه و جهان شاهد آن هستيم اين‌گونه برداشت مي‌شود كه امريكا از اينكه بتواند آرمان بلند و استقلال ملت ايران را بشكند يا تغييري در اراده ملت ما ايجاد كند، به‌طور كامل مايوس شده است.» او با بيان اينكه مردم ما با اعمال تحريم‌هاي ظالمانه و تحميل شرايط جنگ اقتصادي از سوي امريكا، سال گذشته و امسال شرايط بسيار سختي را پشت سرگذاشته‌اند، افزود: «ملت مقاوم ايران به دشمنان خود نشان دادند كه صبر و مقاومت بالايي در برابر مشكلات دارند و با قدرت و ايمان به خدا اين صبر نامحدود است.»روحاني با بيان اينكه آمار و ارقام نشان مي‌دهد در 4 ماه گذشته شرايط نسبت به گذشته بهتر شده و آرامش مردم بيشتر شده‌است، گفت: «خوشبختانه كارآفرينان، امروز با آرامش بيشتري كار مي‌كنند و عمده نيازهاي كشور به دست صنعتگران و متخصصان داخلي تامين مي‌شود.» روحاني در همين زمينه به هدف قرار گرفتن پهپاد پيشرفته امريكايي با موشك ساخت داخل اشاره كرد و افزود: «اينكه پهپاد پيشرفته امريكايي با رادار داخلي رديابي شده و با موشك توليد خودمان سرنگون مي‌شود، هنر متخصصان ايراني بوده و لذتبخش است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون