• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4435 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ مرداد

اسحاق جهانگيري:

با وجود اختلافات كارشناسي رابطه خوبي با رييس‌جمهور دارم

اسحاق جهانگيري در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به اين پرسش كه آيا از جايگاه و اختيارات خود در دولت راضي است، گفت: خوب است و من راضي هستم. معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: وضعيت دولت خوب است، ولي ممكن است اختلافات كارشناسي به وجود آيد؛ ولي من رابطه خوبي با رييس‌جمهور دارم. معاون اول رييس‌جمهور كه درحاشيه جلسه هفتگي هيات دولت و به‌ مناسبت «روز خبرنگار» در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در حالي از جايگاه و اختيارات خود در دولت ابراز رضايت كرد كه پس از آغاز به كار دولت دوازدهم، برخي منابع خبري از بروز اختلافات ميان او و رييس‌جمهوري خبر دادند. اخباري كه در مقاطعي رنگ و بويي جدي‌تر نيز به‌خود گرفت و كار به آنجا رسيد كه لااقل در يك برهه زماني، در نخستين روز تيرماه امسال برخي از همين منابع رسانه‌اي از بالا گرفتن آن اختلافات سخن گفته و اين ‌طور نوشتند كه رييس‌جمهور و معاون اولش در بخشي از جلسه دولت در آن روز با يكديگر مشاجره كرده و درنهايت، جهانگيري با كدورت جلسه را ترك كرده است. هرچند كمي بعد، درپي انتشار ويديويي كه در آن روحاني و جهانگيري مشغول خوش و بش بودند، موضوع فيصله يافت. موضوعي كه حالا به انگيزه‌اي تبديل شد كه ازقضا خبرنگار روزنامه ايران - ارگان رسانه‌اي دولت - همراه با ديگر خبرنگاران در روزي كه به‌نام‌شان سند خورده، از اوضاع و احوال آقاي معاون اول در دولت دوازدهم بپرسند.

همه جريان‌ها بايد كانديدا داشته باشند

فارغ از اين موضوع اما خبرنگاران، پرسش‌هاي بيشتري از جهانگيري داشتند، ازجمله اينكه برنامه و رويكرد دولت براي افزايش مشاركت شهروندان در انتخابات اسفندماه پيش‌رو چيست، جهانگيري در اين رابطه توضيح داد: يكي از مهم‌ترين راهبردهاي دولت در بخش سياست داخلي برگزاري انتخابات پرشور و با حضور گسترده مردم است، البته بايد زمينه رقابت همه جريان‌ها به وجود ‌آيد و همه جريان‌ها در انتخابات كانديدا داشته باشند؛ ما تلاش مي‌كنيم چنين شرايطي را فراهم كنيم. جهانگيري در ادامه به اين پرسش كه دولت براي ورود زنان به ورزشگاه چه اقداماتي داشته نيز پاسخ گفت و تاكيد كرد: دولت دغدغه علما را در اين زمينه در نظر گرفته است و از وزارت ورزش، كشور و نيروي انتظامي خواسته است براي بانوان محل‌هاي مناسبي در ورزشگاه‌ها در نظر بگيرند تا اين دغدغه مردم متدين حل شود و زنان هم بتوانند در ورزشگاه حضور يابند. او همچنين درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه گفت: اصلاح ساختار بودجه حرف دقيقي است ما گيرهاي جدي در بودجه داريم و در زمينه منابع و مصارف بايد اصلاحات جدي صورت گيرد. گفته مي‌شود هزار هزار ميليارد تومان يارانه بودجه وجود دارد كه مي‌شود با اصلاح ساختار بودجه كسري بودجه را با منابع كشور برطرف كرد اما اين تصميمات ساده نيست و با زندگي مردم سر و كار دارد و با يكي دو جلسه حل نمي‌شود بلكه زمانبر بوده ولي در دستور كار است.او همچنين با بيان اينكه كسري بودجه يك واقعيت است، يادآور شد: امسال با توجه به شرايط كشور منابع و مصارف بودجه سازگار نيست و منابع كاهش يافته است، سال گذشته در شوراي عالي سران سه قوه تصميمي گرفته شد كه حدود 5 ميليارد دلار كه در سال 96 وصول شد، در صندوق توسعه ملي نگهداري شود كه اگر امسال شرايط كشور سخت شد از آن استفاده كنيم كه البته دولت هنوز در اين زمينه اقدامي نكرده است.

حساسيت‌ها نمي‌گذارد شرايط را براي مردم توضيح دهيم

جهانگيري در پاسخ به نقد عملكردهاي دولت خاطرنشان كرد: هر موضوعي را به توجه به شرايط كشور بايد بررسي كنيم، گاهي مسائل به گونه‌اي تحليل مي‌شود كه شرايط كشور گويي عادي است. گاهي صحبت‌هاي من را در سال 95 و 96 مطرح مي‌كنند كه تورم را تك‌رقمي كرديم، البته ما اين كار را در آن مقطع انجام داديم اما شرايط ديگري براي كشور رقم خورد كه به دليل حساسيت‌ها نمي‌توانيم خيلي براي مردم شرايط را توضيح دهيم با اين وجود اقدامات دولت خوب بود و دولت مي‌تواند با برنامه‌ريزي‌هايي كه دارد، شرايط اقتصادي و سياسي كشور را بهتر كند. او درباره اقدام امريكا براي تحريم وزير امور خارجه گفت: امريكا كار عجيب و غريبي انجام داد كه دور از عقلانيت و منطق است؛ ظريف شخصيت بسيار فعال و دانشمند و تاثيرگذار در شرايط بين‌المللي است. حتي ترامپ گفت كه مسوولان‌شان در مذاكرات حريف ظريف نمي‌شوند. از سويي مسير گفت‌وگو با ايران، وزارت خارجه است. امريكايي‌ها براي ورود ظريف به سازمان ملل مجبور هستند موافقت‌هاي لازم را انجام دهند. البته اميدوارم اخلالي در كار اعزام هيات‌هاي ما مخصوصا وزير خارجه به سازمان ملل رخ ندهد. خبرنگاران در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، از مشكلات خود گفتند و جهانگيري نيز با تبريك روز خبرنگار گفت: تلاش ما اين بود كه فشار مشكلات بر دوش مطبوعات را به حداقل برسانيم. با وجود آنكه برخي كارشناسان به ارز 4200 توماني انتقاد دارند، ما براي كاغذ ارز 4200 توماني در نظر گرفتيم و كاغذ را در رديف كالاهاي اساسي قرار داديم. من چندين جلسه در ماه‌هاي اخير براي حل مشكلات مطبوعات داشتم و ان‌شاءالله برخي از مشكلات حل مي‌شود. تصور اينكه خبرنگار در جامعه نباشد غيرممكن است. ما قدر برخي از مشاغل ازجمله خبرنگاران را نمي‌دانيم. معاون اول رييس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش كه آيا در گفت‌وگوي روساي جمهور ايران و فرانسه - پيشنهاد ديدار مستقيم دو طرف مطرح شده است، گفت: رييس‌جمهور گفت‌وگوهاي متعددي با مكرون درباره تامين امنيت خليج فارس داشته است. ما محوري‌ترين مسووليت خود را تامين امنيت خليج فارس مي‌دانيم و معتقديم حضور ديگران در اين منطقه ناامني ايجاد مي‌كند. برجام بخش ديگري از اين گفت‌وگوها است كه براي ما مهم است و مذاكرات حول اين مسائل مطرح مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون