• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4435 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ مرداد

ظريف: امريكا خيال كرد ايران مي‌گويد چشم

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان گفت: ما هيچ‌وقت امنيت نمي‌خريم و هيچ‌وقت امنيت نمي‌فروشيم زيرا امنيت، پيشرفت و مشروعيت خود را از مردم مي‌گيريم. محمدجواد ظريف در همايش بزرگداشت روز جهاني حقوق بشر اسلامي و كرامت انساني كه در مركز همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد، اظهار كرد: گروهي از كشورها آينده و امنيت خود را در گروي وابستگي مي‌بينند و امنيت را قابل خريداري تصور و فكر مي‌كنند با پرداخت پول و خريد اسلحه مي‌توانند امنيت خود را حفظ كنند و از تاريخ نيز درس نمي‌گيرند، هم آنكه دوست خود را تبديل به دشمن و او را محكوم، تحريم و متهم به نقض حقوق بشر كرده و هم آن طرف كه ديد، پول برايش امنيت نمي‌آورد. به گزارش تسنيم، وزير امور خارجه اضافه كرد: قدرت جمهوري اسلامي در اين است كه گفتمان ديگري را به جهان معرفي كرده است، گفتماني كه مبناي قدرت، مشروعيت، امنيت، پيشرفت و استقلال خود را مردمش مي‌داند نه يك قدرت خارجي. ما هيچ‌وقت امنيت نمي‌خريم و هيچ‌وقت امنيت نمي‌فروشيم زيرا امنيت، پيشرفت و مشروعيت خود را از مردم مي‌گيريم. آنها (غربي‌ها) ما را تحريم مي‌كنند؛ البته تحريم لغت غلطي است و نبايد از آن استفاده كنيم زيرا تحريم در لغت به ‌معناي ابزار اجراي قانون است. آنچه آنها انجام مي‌دهند، تروريسم است و هدف تحريم‌ها مردم و انسان‌ها هستند. وزير امور خارجه كشورمان ابراز كرد: تعريف رسمي تروريسم مي‌گويد، استفاده از ابزار زورمدارانه براي تحميل روش‌هاي سياسي مورد نظر. پمپئو مي‌گويد «ما آنقدر بر مردم ايران فشار وارد مي‌كنيم و اميدواريم خودشان دولت‌شان را تغيير دهند.» اگر اين تروريسم نيست پس چيست؟ تروريسمي كه 82 ميليون انسان را هدف قرار داده و قرار است با فشار اقتصادي مردم ايران را از منابع و امكانات خود محروم كند. اين سياستي است كه گفتمانش بر مبناي تحميل، حذف، كشورگشايي و قانون‌گريزي است. وزير امور خارجه افزود: يك راكتور هسته‌اي براي ايران در دهه 50 ميلادي بر اساس طرح آيزنهاور ساختند. در آن زمان براي اين راكتور سوخت 90 درصد در نظر گرفتند. بعد از انقلاب به 20 درصد تبديل كردند و در سال 90 ميلادي به ما گفتند «نمي‌توانيد از ما اورانيوم غني‌سازي 20 درصد بخريد.» خواستيم از يك كشور ديگر بخريم، مانع شدند، خيال كردند ما چشم مي‌گوييم چون عادت به اين گفتمان دارند. علت اينكه از ما دلخور هستند اين است كه اين گفتمان را نپذيرفتيم، خيال كردند ايران هم چشم مي‌گويد، اگر چشم مي‌گفتيم كه الان اينجا نبوديم.

انتشار شايعه و تكذيب دعوت ماكرون از روحاني

منابعي در دولت فرانسه اخبار مربوط به دعوت رييس‌جمهور اين كشور از همتاي ايراني براي شركت در نشست سران «گروه 7» به عنوان عضو مهمان را تكذيب كردند. پايگاه خبري الشرق‌الاوسط به نقل از منابعي در دفتر رياست‌جمهوري فرانسه دعوت رييس‌جمهور اين كشور از حسن روحاني براي شركت در نشست جي 7 را رد كرد. يك ديپلمات فرانسوي گفته است كه امانول ماكرون در گفت‌وگوي تلفني اخير خود با حسن روحاني رييس‌جمهور ايران پيشنهادي براي حضور او در نشست گروه 7 نداشته است. برخي منابع سه‌شنبه شب مدعي شده بودند كه ماكرون از روحاني براي حضور در اين نشست دعوت كرده كه با مخالفت رييس‌جمهور ايران مواجه شده است. المانيتور ادعا كرده ‌بود، هدف ماكرون از اين دعوت تسهيل ديدار و گفت‌وگوي رييس‌جمهور ايران با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در حاشيه نشست سران گروه 7 است كه در ماه جاري قرار است در فرانسه برگزار شود.

كاهش سطح روابط پاكستان و هند در پي تنش‌ها در كشمير

دولت اسلام‌آباد اعلام كرد در پي اقدام اخير دولت هندوستان براي لغو وضعيت ويژه خودمختاري ايالت مسلمان‌نشين كشمير، سفير هندوستان را از اسلام‌آباد اخراج كرده است و سطح روابط دو كشور را كاهش مي‌دهد. همچنين به درخواست پاكستان قرار است، جلسه اضطراري سازمان همكاري اسلامي براي بررسي وضعيت كشمير برگزار شود. بر اساس تصميم دولت اسلام‌آباد كليه مبادلات تجاري ميان پاكستان و هندوستان تا اطلاع ثانوي متوقف مي‌شود.

توافق احتمالي آنكارا و واشنگتن براي ايجاد منطقه امن سوريه وزير دفاع تركيه در سخناني مذاكرات آنكارا و واشنگتن

درباره ايجاد منطقه امن در شمال سوريه را «مثبت» و «سازنده» خواند. برخي منابع تركيه، عصر چهارشنبه از توافق ميان تركيه و امريكا براي ايجاد منطقه امن در مرزهاي شمالي سوريه با تركيه خبر دادند. تركيه تهديد كرده است در صورت عدم تامين مطالباتش براي تامين امنيت مرزها با سوريه به مناطق تحت كنترل امريكا و گروه‌هاي كرد متحد اين كشور در خاك سوريه لشكركشي خواهد كرد. به گزارش ايسنا به نقل از سايت شبكه روسيا اليوم خلوصي آكار، وزير دفاع تركيه در سخناني اظهار كرد كه مذاكرات كنوني ميان امريكا و تركيه درباره ايجاد «منطقه امن» در شمال سوريه «مثبت» و «سازنده» است. او افزود: امريكا ديدگاه تركيه درباره منطقه امن را درك مي‌كند و گفت‌وگوها با هيات امريكايي در جريان است و منتظر تكميل شدن آن در ساعت‌هاي آتي هستيم. آكار گفت: ديدگاه‌هاي دو طرف درباره تشكيل منطقه مذكور به يكديگر نزديك است. اين مقام تركيه‌اي با بيان اينكه آنكارا به واشنگتن اطلاع داده كه ترجيح مي‌دهد دو طرف در شمال سوريه با يكديگر همكاري كنند، تاكيد كرد، روند آماده‌سازي تركيه براي ايجاد منطقه امن به اتمام رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون