• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4436 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد

خطباي نماز جمعه تهران و برخي كلانشهرها چه گفتند

حمايت از ظريف هشدار به منفعت‌طلبان

در نماز جمعه اين هفته تهران هم مانند هفته‌هاي گذشته بيشترين موضوعي كه مورد توجه قرار گرفت، سياست خارجي و مقاومت در برابر امريكا و تحريم‌هاي اين كشور عليه ايران بود. چنانكه خطيبان جمعه در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته در اقصا نقاط كشور، به تحريم محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشور واكنش نشان دادند و به اهميت و نقش مقاومت در پيشبرد اهداف انقلاب و نظام جمهوري اسلامي پرداختند.

 

اي‌ متخبط، وزير خارجه زبان كشور است!

آيت‌الله موحدي‌كرماني در خطبه دوم نماز عبادي_سياسي جمعه اين هفته تهران به تحريم وزير امور خارجه كشور از سوي امريكا واكنش نشان داد. به گزارش ايسنا، او خطاب به امريكا تاكيد كرد: «دنيا بداند مصداق بارز طاغوت در قرآن دولت امريكا به ‌ويژه حاكم فعلي، ترامپ است. اينها چه مي‌كنند؟ قراردادهاي بين‌المللي كه خروج امريكا از پيمان منع گسترش موشك‌هاي هسته ميان‌برد يكي از آنهاست را لغو مي‌كنند و به آن اعتنا نمي‌كنند. ترامپ از طرفي به‌دنبال مذاكره با ايران است و از طرف ديگر وزير خارجه ايران را تحريم مي‌كند. آخر اي‌متخبط اگر قرار شود مذاكره‌اي انجام گيرد كه نخواهد هم گرفت، قطعا مذاكره‌كننده وزير خارجه خواهد بود كه زبان كشور است. تو او را تحريم مي‌كني؟ اينها منطقي غير از زورگويي ندارند و زور مي‌گويند.»

خطيب نماز جمعه تهران همچنين با تاكيد بر توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري در مورد مقاومت گفت: «بايد بگويم مقاومت در برابر دشمن، تسليم دشمن نشدن و ايستادن بركاتي دارد. از بركات اين مقاومت اين است كه ايران توانست در برابر زياده‌خواهي استكبار به سركردگي امريكا بايستد و اين مهم است. ديگري اين بود كه به پيروزهايي دست يافت كه يكي از آنها حفظ انقلاب بود.» به ‌گفته آيت‌الله موحدي‌كرماني، هيمنه امريكا در دنيا فرو ريخت. ايران موفق شد پهپاد پيشرفته رادارگريز امريكا را با آن همه پيچيدگي و ارزش بزند. قرار گرفتن قدرت پدافندي ما در تراز قدرت موشكي از ديگر بركات مقاومت است. ديگر بركت حاصل از مقاومت تقويت جبهه مقاومت در منطقه عراق، سوريه، لبنان و فلسطين بود.

پياده شدن از قطار انقلاب به ‌خاطر زودرنجي از امام و رهبري

خطيب جمعه اين هفته تهران در خطبه اول هم با سفارش خود و ديگران به رعايت تقوا ادامه داد: «زودرنج هم نباشيد و اگر كار اشتباهي كرديد آن را بپذيريد. خيلي‌ها در انقلاب به دليل برخوردهايي كه امام و مقام معظم رهبري با آنها داشتند، رنجيدند و از قطار انقلاب پياده شدند. خدا به همه ما توفيق دهد تا به نصايح اهل بيت گوش دهيم و عمل كنيم.»

 

تلاش منفعت‌طلبان براي دوقطبي كردن جامعه

در ادامه مسائل مطرح شده در خطبه نمازجمعه‌هاي اين هفته كشور، حجت‌الاسلام سيد احمد علم‌الهدي در نماز جمعه مشهد با بيان اينكه در سيره سياسي اهل بيت (ع) ما به دو جهت بايد توجه كنيم، يكي از اين دو جهت را موضع‌گيري ائمه (ع) در مقابل دشمنان ولايت و جهت دوم را ناشي از نوع حركت اهل بيت (ع) دانست و بر كيفيت دفاع آنها در برابر توطئه‌هاي دشمن تاكيد كرد. او معتقد است كساني كه آن روز با ولايت مي‌جنگيدند، اكنون هم بر همان خط شيطاني حركت مي‌كنند. به گزارش مهر، امام جمعه مشهد با بيان اينكه «از روز وفات پيامبر(ص)، جريان ولايت‌ستيزي، دو شگرد را تا به امروز دنبال كرده است»، ادامه داد: «شگرد اول سكولارسازي ديانت است، خود اين سكولارسازي جامعه يعني به مردم بفهمانند اداره جامعه شما ربطي به دين شما ندارد، چرا كه اگر مردم بخواهند سياست، مديريت و مملكت‌داري را از دين و قرآن بگيرند سراغ اهل دين مي‌روند و آنهايي كه در راس امور بودند سواد دين نداشتند.»

حجت‌الاسلام علم‌الهدي گفت: «شگرد دوم اين بود آنجايي كه مقام ولايت نسبت به حكومت و ظلم و ستم آنها موضع گرفته و اعتراض مي‌كردند آنها او را به رقابت سياسي فرا مي‌خواندند تا به مردم بگويند اينها دو جريان سياسي هستند كه با هم رقابت دارند و در واقع هر يك به دنبال كسب قدرت هستند. آنها با اين ترفند مي‌گويند جريان دين در يك طرف و جريان بي‌ديني در طرف ديگر، اين رقابت سياسي است در نتيجه به دنبال به شكست رساندن ولايت يا پيروز شدن آن قصد دوقطبي كردن جامعه را دارند.» به گفته خطيب نماز جمعه مشهد، دليل به شهادت رساندن ائمه توسط حاكمان و جباران زمان، آن بوده كه آنها همواره در توطئه‌هايي كه عليه ولايت داشتند، شكست مي‌خوردند. او نتيجه گرفت كه امروز هم اگر امريكا حرفي از گزينه نظامي مي‌زند، به دليل شكست خوردن پي‌درپي توطئه‌هايش عليه اسلام و نظام اسلامي ايران است. علم‌الهدي خاطرنشان كرد: «امروز هم برخي جريان‌هاي منفعت‌طلب مي‌خواهند تا جريان ولايي را در مقابل جريان غيرولايي قرار دهند تا به منافع خودشان برسند.»

 

تحريم ظريف ناشي از نااميدي امريكا

از مذاكره بود

امام جمعه قم نيز گفت: دستگاه ديپلماسي كشور بايد تجربه مذاكره با امريكايي‌هاي پيمان‌شكن را فراموش نكند و به مذاكره با اروپا دلخوش نباشد. آيت‌الله سيد محمد سعيدي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته قم به اهميت و نقش مقاومت در پيشبرد اهداف انقلاب و نظام جمهوري اسلامي اشاره كرد و گفت: «مقاومت در ذات خود تحرك و جوشش و اقدام رو به جلو دارد و در حقيقت مقاومت يك فرهنگ است. نظام اسلامي از ابتداي انقلاب تاكنون به فضل الهي بر توطئه و نقشه‌هاي دنياي استكبار فائق آمده است و رو به جلو حركت مي‌كند.»

به‌گفته توليت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، در اين مسير هر قدر تحريم و تهديد دشمنان بيشتر مي‌شود، روند پيشرفت هم با سرعت بيشتري رو به جلو حركت مي‌كند. او هم مانند خطيب جمعه اين هفته تهران به مساله تحريم وزير امور خارجه اشاره كرد و ادامه داد: «امريكا با خروج از برجام و براي آنكه ايران را به پاي ميز مذاكره بياورد، اروپا را مامور اين كار كرد اما رهبر معظم انقلاب مذاكره با امريكا را ممنوع اعلام كردند و وقتي امريكايي‌ها از اين امر نااميد شدند، دست به اقدامي احمقانه و غيرديپلماتيك زدند و وزير امور خارجه ما را تحريم كردند.» آيت‌الله سيد محمد سعيدي معتقد است كه دستگاه ديپلماسي كشور بايد تجربه مذاكره با امريكايي‌هاي پيمان‌شكن را فراموش نكند و به مذاكره با اروپا دلخوش نباشد.

 

در نقد سادگي و وادادگي مسوولان

مقابل دشمن

ديروز آيت‌الله سيدمحمدرضا مدرسي، امام جمعه موقت يزد و عضو فقهاي شوراي نگهبان هم در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه يزد از مسوولان خواست دست از سادگي و وادادگي در برابر دشمن بردارند و با حقايق روبه‌رو شوند. او با اشاره به سابقه نفوذ در ايران گفت: «جاسوسي دشمنان و دخالت آنها در مسائل كشور، در طول تاريخ فجايع بسياري در كشور به بار آورده است.»

مدرسي تاكيد كرد: «كشور ما همواره زير ذره‌بين دشمنان بوده و دشمن همواره به دنبال وارد كردن ضربه به اسلام و شيعه است؛ بنابراين دست به اقداماتي مي‌زند كه ماهيت مذهبي ندارد اما در نهايت به مسائل ديني و اعتقادي ضربه وارد مي‌كند.» امام جمعه موقت يزد در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: «امروز برخي مسوولان اين كشور به قدري در برابر دشمن سادگي از خود نشان مي‌دهند كه تعجب برانگيز است. اين حكومت حاصل خون شهداست و امانت اسلام و امام است؛ بنابراين نمي‌توان تصميم‌گيري در مورد آن را به دست كساني سپرد كه دين، اسلام و نظام اسلامي را قبول ندارند.» مدرسي تاكيد كرد: «مسوولان كشور بايد در مقابل توطئه‌هاي دشمن بيدار ‌شوند و اين سادگي و بي‌توجهي خود نسبت به دشمن را كنار بگذارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون