• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4436 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد

حضور برون‌منطقه‌اي منشا ناامني در خليج‌فارس است

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به تلاش امريكا براي ايجاد يك ائتلاف نظامي در تنگه هرمز در حساب كاربري توييتر خود نوشت: «خليج‌فارس يك شاهرگ حياتي است و به همين دليل براي ايران كه از ديرباز تضمين‌كننده امنيت دريايي بوده، اولويت‌ امنيت ملي به شمار مي‌رود. با در نظر گرفتن اين واقعيت و صرف‌نظر از هجمه‌هاي تبليغاتي، هر گونه حضور برون‌منطقه‌اي طبق تعريف، منشا ناامني است. ايران براي حراست از امنيت خود ترديد نخواهد كرد.»

پيش از اين سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در واكنش به انتشار اخباري مبني بر اعلام آمادگي رژيم صهيونيستي براي حضور در ائتلاف نظامي امريكا به منظور تامين امنيت كشتيراني در خليج فارس گفت: جمهوري اسلامي ايران معتقد است اصل اين ائتلاف تنش زا است و هرگونه حضور احتمالي رژيم اشغالگر قدس در اين ائتلاف خودخوانده - كه وجود نامشروعش در خاورميانه اساس ناامني و بي ثباتي است - را تهديدي آشكار عليه امنيت، حاكميت و تماميت ارضي خود و عاملي بحران آفرين و بي‌ثبات‌ساز در منطقه خليج فارس تلقي مي‌كند و در چارچوب سياست بازدارندگي و دفاعي كشور، حق مقابله با اين تهديد و دفاع از خود را محفوظ مي‌دارد و در عمل به آن در چارچوب سياست دفاعي كشور، ترديدي ندارد و مسووليت كليه عواقب اين اقدام خطرناك برعهده رژيم امريكا و رژيم نامشروع صهيونيستي خواهد بود. موسوي در خصوص تلاش امريكا براي شكل دهي يك ائتلاف نظامي يا برگزاري نشست امنيت دريانوردي در آينده به بهانه تامين امنيت دريانوردي در خليج فارس گفت: ايران به عنوان يكي از كشورهاي منطقه خليج فارس با توجه به داشتن ۱۵۰۰ مايل ساحل در اين منطقه و بر اساس مسووليت تاريخي، خليج فارس را ادامه قلمروي سرزمين خود دانسته و خود را متعهد به تامين امنيت آن و امنيت تردد كشتي‌ها در اين منطقه مي‌داند و معتقد است حضور نيروهاي فرامنطقه‌اي در خليج‌فارس تحت هر نام و عنواني كه باشد نه تنها كمكي به تقويت امنيت در اين منطقه نمي‌كند، بلكه زمينه تنش و بحران را در منطقه حساس خليج فارس بيش از پيش فراهم مي‌آورد. موسوي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران مخالفت خود را با شكل‌گيري اين گونه ائتلاف‌ها اعلام و آن را اقدامي تنش آفرين و فريبكارانه مي‌داند و برگزاركنندگان، شكل‌دهندگان و اعضاي آن را به عنوان عاملان موثر در ايجاد تنش و بحران احتمالي آتي ناشي از آن در منطقه تلقي خواهد كرد. به گزارش فارس، رژيم صهيونيستي از پيوستن به بخش اطلاعاتي ائتلاف دريايي امريكا در خليج فارس خبر داد و گفت كه اين اقدام در راستاي توسعه روابط با كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس است. روز جمعه نخست‌وزير استراليا هم اعلام كرد پس از گفتگوي تلفني با بوريس جانسون نخست‌وزير جديد بريتانيا پيوستن به اين ائتلاف را بررسي مي‌كند.

رييس جديد اينستكس نيامده، رفت

وزارت امور خارجه آلمان تاييد كرد كه رييس اينستكس به دلايل شخصي از سمت خود كناره‌گيري كرده است.

به گزارش ايسنا، به نقل از فايننشال تايمز، تلاش‌هاي اروپا براي ايجاد كانال مالي تسهيل تجارت با ايران [اينستكس]، روز پنجشنبه دستخوش روندي رو به عقب شد؛ چرا كه برند اربل، ديپلمات سابق آلماني كه به عنوان رييس جديد اينستكس تعيين شده بود در لحظه آخر مجبور به كناره‌گيري شد. بنا بر گزارش فايننشال تايمز اقدام اربل 72 ساله كه سفير سابق آلمان در تهران نيز بوده، به دليل يك گفت‌وگوي اخير او در شبكه اجتماعي يوتيوب بوده كه در آن رييس اينستكس با ايران ابراز همدردي كرده و رژيم صهيونيستي را با صراحت مورد انتقاد قرار داده است. با اين حال وزرات امور خارجه آلمان اعلام كرد: آقاي اربل به وزارت امور خارجه اعلام كرد كه به دلايل شخصي [ماندن در اين سمت] برايش مقدور نخواهد بود. اربل در ماه جولاي به جاي پر فيشر آلماني به عنوان رييس جديد اينستكس معرفي شده بود.

روحاني 9 مهر به ارمنستان سفر مي‌كند

نيكول پاشينيان، نخست‌وزير ارمنستان از دكتر حسن

روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايران دعوت كرد تا در نشست شوراي عالي اقتصادي اتحاديه اوراسيا كه قرار است اول اكتبر (۹ مهر) در ايروان پايتخت ارمنستان برگزار شود، شركت كند. به گزارش ايرنا به نقل از مديامكس ارمنستان، نخست‌وزير ارمنستان روز جمعه طي سخنراني‌اش در شوراي ميان دولتي اتحاديه اوراسيا در قرقيزستان اين موضوع را مطرح كرد. پاشينيان افزود: در راستاي توافق ميان رهبران كشورهاي عضو شوراي عالي اقتصادي اوراسيا من از رييس‌جمهوري ايران دعوت كرده‌ام تا در نشست آتي شوراي اقتصادي اوراسيا در ايروان شركت كند. ايران در سال ۱۳۹۵ به كميسيون اقتصادي اتحاديه اوراسيا پيشنهاد ايجاد يك منطقه آزاد تجاري ميان ايران و اين اتحاديه را مطرح كرد؛ پيشنهادي كه از جانب اعضاي آن نيز مورد استقبال قرار گرفت و طي دو سال مذاكرات متعدد و ارزيابي كمي و كيفي اقلام و ميزان تعرفه ترجيحي آنها، سرانجام اين موافقتنامه در تاريخ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسيد.

هشدار مسكو به شركت‌كنندگان در تظاهرات ضددولتي

ديپلمات ارشد امريكا در روسيه به دليل مداخله در امور داخلي اين كشور به وزارت خارجه احضار شده است. همزمان پليس مسكو در مورد فراخواني براي شركت در اجتماعات غيرقانوني در اين شهر كه قرار است امروز، شنبه براي چهارمين هفته متوالي ادامه يابد، هشدار داد. به گزارش تسنيم به نقل از تاس، وزارت امور خارجه روسيه تيم ريچاردسون، ديپلمات ارشد سفارت امريكا در مسكو را به دليل انتشار مطلبي در وب‌سايت اين سفارت درباره تظاهرات 12 مرداد، احضار كرد. ريچاردسون به دليل انتشار اطلاعاتي درباره تظاهرات غيرقانوني سوم آگوست در شبكه اجتماعي توييتر و وب‌سايت سفارت امريكا توبيخ كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون