• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4436 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد

ليدر مشهور باشگاه لاتزيو كشته شد

شليك به مغز جايگاه شمالي

علي كربلايي

 

 

«ايتاليا زادگاه عشق، فرهنگ، معماري، هنر، اپرا، مركز امپراتوري روم، كليساي كاتوليك و... و محل تولد اولتراها؛ درنده‌خوترين، سازماندهي‌شده‌ترين، بي‌قرارترين، سياسي‌ترين و قدرتمندترين تشكيلات هواداري فوتبال جهان است.» (از كتاب «ديوانه‌هاي فوتبال» نوشته دومينيك آتون، ترجمه وحيد نمازي، نشر چشمه). ايتاليا جايي است كه هوليگانيسم در فوتبال جهان از آنجا پا به عرصه وجود گذاشت. تشكيلات «ايريدو چيبيلي»، تشكيلات هواداري لاتزيو، بدنام‌ترين تشكيلات هواداري فوتبال در اروپا است. اين گروه افراطي، به دليل سياست‌هاي افراطي و سازش‌ناپذير و همچنين برخوردهاي شديد با دارودسته‌هاي ديگر بسيار معروف شده است. اين هواداران در جايگاه شمالي المپيكو رم مستقر مي‌شوند و با دريايي از پارچه‌نوشته‌هاي وحشت‌آور شناخته مي‌شوند. شعارهاي فاشيستي و ابراز ارادت به موسيليني، از ويژگي‌هاي بارز آنهاست. شعارهاي نژادپرستانه و ضديهود عليه بازيكنان حريف و بعضا بازيكنان خودي، از آنها چهره‌اي متفاوت در اروپا ساخته است. درگيري‌هاي آنها، گهگداري به كشته شدن نيروهاي پليس و هواداران رقيب منجر مي‌شود. دومنيك آتون، مستندساز معروف انگليسي، براي پايان‌بندي مستند جذاب «كارخانه‌هاي واقعي فوتبال» ايتاليا را انتخاب كرد و از لاتزيو شروع كرد. اما او اين شانس را پيدا نكرد تا با فابريتزيو پيشيلي، سردسته هواداران افراطي لاتزيو ديدار كند، چراكه او آن زمان در زندان بازداشت بود.

فابريتزيو پيشيلي، مخوف‌ترين چهره سكوهاي ورزشگاه‌هاي ايتاليا كه لقب ديابوليك يا شيطاني را يدك مي‌كشيد، در يكي از پارك‌هاي شهر رم، در روز روشن با شليك گلوله‌اي به سرش به قتل رسيد. اين قتل، باعث آشفته شدن وضعيت تشكيلات هواداري ايريدو چيبيلي شده و در آستانه شروع سري‌آ، وضعيت بخش آبي شهر رم را بحراني كرده است. برخي مي‌گويند اين قتل توسط ساير كارتل‌هاي موادمخدر و مافياهاي شهر رم انجام شده، برخي ديگر هم مي‌گويند ماجرا فوتبالي بوده. پليس فرضيه اول را منطقي‌تر مي‌داند و ماجرا را به موادمخدر مربوط مي‌داند. در ادامه، نگاهي مي‌اندازيم به وضعيت اولتراهاي فوتبال ايتاليا باتوجه ويژه روي گروه ايريدو چيبيلي به رهبري فابريتزيو پيشيلي.

اين گروه در دهه هفتاد ميلادي شكل گرفته و از همان ابتدا با عقايد سرسختانه نژادپرستانه و ضديهودش شناخته شد. آنها در اوايل قرن بيست و يكم، روي پارچه نوشته بزرگي كه به اهتزاز درآورده بودند، اعلام كردند: «به ببرهاي آركان افتخار مي‌كنيم.» ببرهاي آركان، يك گروه شبه‌نظامي در يوگسلاوي سابق به رهبري آركان بودند. شروع كار آنها از يك تشكيلات هواداري فوتبال براي حمايت از تيم ديناموزاگرب بود. اما در جنگ بالكان، اين گروه تبديل به يكي از مخوف‌ترين ماشين‌هاي كشتار شد و هزاران نفر را به شكلي وحشيانه كشتند و به صدها زن تجاوز كردند. دولت ايتاليا، با چنين اقدامي سرسختانه مقابله كرد و با هشدارهاي جدي ايريدو چيبيلي و اعضايش را تهديد كرد. اما واكنش ايريدو چيبيلي چه بود؟ آنها در بازي بعدي نمادهاي بزرگ صليب شكسته را به نمايش گذاشتند. آنها گفتند اگر ما صليب‌هاي شكسته را جمع كنيم دولت در ازايش چه‌كار مي‌كند؟ و موجي از شور نژادپرستانه بين آبي‌هاي شهر رم به وجود آوردند. اگر دي‌كانيو را به ياد بياوريد، حتما سلام نازي‌اش را هم به ياد داريد. او درست مقابل همين گروه از هواداران بود كه سلام نازي داد و تبديل به بت بزرگ آنها شد.

وضعيت آنها، مانند فيلم پدرخوانده است. فابريتزيو پيشيلي، كساني را رهبري مي‌كند كه با راحتي آدم مي‌كشند و با زورگيري و ارعاب هيچ مشكلي ندارند. البته هواداري از لاتزيو، شغل اصلي اين مردان نيست. اكثر آنها فروشندگان موادمخدر و زورگير هستند. در سال 2012، حمله صدها نفر از هواداران افراطي لاتزيو به تاتنهامي‌ها منجر به كشته شدن يك نفر با ضربه چاقو به گلو و زخمي شدن ده‌ها نفر شد.

گروه‌هاي افراطي ديگري در ايتاليا هستند كه معروف‌ترين‌هاي‌شان متعلق به آ.اس رم، اينترميلان و يوونتوس هستند. كوروانورد، گروه افراطي هواداران اينترميلان، رابطه‌اي نزديك با گروه لاتزيو و عقايدي شبيه به هم دارند. اغلب بحران‌هاي اخيري كه در سري‌آ به دليل نژادپرستي به وجود آمد، ساخته و پرداخته اين دو گروه بوده است. دشمن‌هاي اصلي ايريدو چيبيلي، «پسران رم» هستند. پسران رم، با اينكه مثل بقيه اسم عجيبي ندارند، اما در بزهكاري و وحشيگري دست‌كمي از آنها ندارند. دروگي‌هاي يوونتوس، از عجيب‌ترين گروه‌هاي هواداري افراطي در فوتبال اروپا هستند. درگيري‌هاي بين اين ‌دار و دسته‌هاي هواداري، تاكنون چند صد كشته گرفته و با وجود اينكه در سال‌هاي اخير كمي كنترل شده است، همچنان قرباني مي‌گيرد. يكي از هواداران ليورپول، همين سال گذشته بود كه طي درگيري با هواداران
آ.اس رم با چكش ضربه‌اي به سرش وارد شد و جانش را از دست داد. هر چند دادگاه فدرال ايتاليا، هواداران دخيل در اين ماجرا را محكوم و زنداني كرد، اما چيزي از تنش‌ها روي سكوها و اطراف استاديوم‌هاي فوتبال ايتاليا كم نشده است.

كشته شدن فابريتزيو پيشيلي، مي‌تواند آتشي بر انبار باروت اولتراها باشد يا اينكه آنها را كمي آرام كند. همه چيز در هفته‌هاي آتي مشخص خواهد شد. فعلا تنها چيزي كه مشخص است مغز جايگاه شمالي ورزشگاه المپيكو هدف قرار گرفته و اين مرد خشن كشته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون