• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

سوالات و ابهام‌هاي فرار متهم اول اخلال در بازار ارز

10 روز پس از آغاز محاكمه اخلال‌گران بازار ارز، حالا خبر مي‌رسد كه سالار آقاخان، ‌متهم اصلي اين پرونده از كشور متواري شده است. خبرگزاري «تسنيم» كه اين خبر را منتشر كرده مدعي است كه «سالار آقاخان متولد 1370 است كه سرنخ دستيابي پليس آگاهي به احمد عراقچي معاون معزول بانك مركزي در جريان اخلال در بازار ارز بوده است.» آن گونه كه در كيفرخواست اين پرونده مطرح شده، متهمان 159 ميليون و 800 هزار دلار و 20 ميليون و 500 هزار يورو ارز را از بانك مركزي خارج كرده و در بازار آزاد فروخته‌اند. نخستين جلسه محاكمه ۹ تن به عنوان متهمان پرونده اخلال ارزي شامل معاون ارزي بانك مركزي، صرافان و دلالان مرتبط با اين بانك، در شعبه دوم «دادگاه ويژه مفسدان اقتصادي» برگزار شده است و حالا اصلي‌ترين متهم اين پرونده به صورت «غيابي» محاكمه خواهد شد.

سالار آقاخان كيست؟

به نظر مي‌رسد پليس و عوامل امنيتي كه در سال گذشته بازار پرالتهاب ارز را رصد كرده و به دنبال عوامل اخلال‌گر در بازار بودند؛ نخستين كساني باشند كه رد سالار آقاخان، جوان 28 ساله‌اي كه حلقه ارتباط برخي از مديران بانك مركزي با دلالان بازار آزاد ارز بوده را زده‌اند. غلامحسين محسني اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه در زمان دستگيري متهمان اخلال در بازار ارز، ‌روايت جالبي از اين فرد دارد. او مي‌گويد: «ناجا در تحقيقات خود ديد كه يك تيم از عوامل اصلي به صورت غيرمجاز و عمده ارز را خريد و فروش مي‌كنند و نهايتا به اسم سالار آقاخان رسيد كه اين فرد را بيستم اسفندماه سال 97 دستگير كردند. البته اينجا هم بانك مركزي به ميدان آمد و گفت: اقدامات اين افراد با دستورات ما بوده است؛ اما اين بار ديگر قوه قضاييه به اين حرف‌ها توجه نكرد و پرسيد كه بر چه اساس اين مطالب را مي‌گوييد؟ در فروش غيرقانوني ارز و سكه نيروي انتظامي به وحيد مظلومين و پسر اين فرد و همچنين عوامل اين فرد آقاي محمد سالم و آقاي سالار آقا‌خان رسيد و اعلام كرد يكي از عواملي كه در بازار به صورت غيرمجاز و خيلي عمده ارز خريد و فروش مي‌كند و معاملات آتي دارد، شخصي به نام سالار آقا خان است.» يكي از كليدي‌ترين جملات سخنگوي قوه قضاييه در يك ماه اخير اين است كه «بعد از دستگيري سالار آقاخان از وي تحقيقات مي‌شود و سپس به احمد عراقچي مي‌رسند و اين فرد مطالبي را مي‌گويد كه در نتيجه آن از آقاي سيف (رييس كل وقت بانك مركزي) تحقيق مي‌كنند» بر اساس همين تحقيقات است كه بعدها احمد عراقچي با تامين قرار وثيقه آزاد و سيف هم ممنوع‌الخروج شد.

چگونه فرار كرد؟

گفته مي‌شود كه سالار آقاخان در زمان دستگيري مورد تاييد متهمان كنوني اخلال در بازار ارز قرار گرفته و همين فرآيند متواري شدن او را آغاز كرده است. محسني اژه‌اي در اين باره مي‌گويد: «بازپرس وقتي مي‌بيند بانك مركزي و معاونت اقتصادي وزارت اطلاعات، آقاخان را تأييد مي‌كنند و مي‌گويند اقداماتش با هماهنگي آنها بوده، او را آزاد مي‌كند و آقاخان نيز از اين فرصت سوءاستفاده كرده و تا همين امروز متواري است؛ يعني بر خلاف آنچه تصور مي‌شود، آقاخان در جلسات دادگاهي كه اين روزها براي مسوولان و مقامات سابق بانك مركزي از جمله سيف و عراقچي برگزار مي‌شود و متهم رديف اول پرونده نيز هست، حضور ندارد و محاكماتش غيابي است.» اما گذشته از اين اظهارات به نظر مي‌رسد كه نقاط پرابهامي در پرونده فرار متهم رديف اول اين پرونده وجود دارد كه هنوز قوه قضاييه براي آن پاسخي ارايه نداده است. سالار آقاخان، ‌پس از اينكه با قيد وثيقه در اسفندماه سال 96 از زندان آزاد شده، ‌بار ديگر اوايل مردادماه سال گذشته بازداشت شده است. اما باز هم با قيد وثيقه آزاد شده است. او در واقع كسي است كه از نظر دادگاه «عامل قاچاق و فروش ارز در بازار به قيمت بالاتر» شناخته مي‌شود. روزنامه جمهوري اسلامي در اين باره پيش از اين خبر داده بود كه «سالار آقاخان ممنوع المعامله نبوده و به همين دليل موفق شده تا تمام اموال خود را بفروشد و به خارج از كشور برود و معلوم نيست اموال مكتسبه‌اي كه دستگاه قضايي آنها را ناشي از تخلف قاچاق مي‌داند، به كجا برده است.جالب‌تر اينكه سه همدست وي كه در بازار اقدام به فروش يا به قول دادگاه قاچاق دلار مي‌كرده‌اند، متواري شده و ظاهرا در خارج از كشورند.»

از سوي ديگر، گفته مي‌شود بانك مركزي در ۲۸ مرحله ارز را به بازار تزريق كرده؛ ‌در تمام اين مراحل، نمودارها حكايت از كاهش قيمت ارز دارد و پايين آمدن قيمت ارز نمي‌تواند اخلال در نظام اقتصادي تلقي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون