• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

استفاده از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي در رستوران‌هاي خرمشهر ممنوع شد

خرمشهر پيشقدم در نه به پلاستيك

گروه اجتماعي| خرمشهر در مرداد خبرساز شد.
رضا جاويد، رييس اداره حفاظت محيط‌زيست خرمشهر استفاده از ظروف پلاستيكي يكبار مصرف در اغذيه‌فروشي‌هاي اين شهرستان را ممنوع اعلام كرده؛ دستوري كه با واكنش مثبت فعالان محيط‌زيست در شبكه‌هاي اجتماعي روبه‌رو شده است. جاويد به خبرگزاري ايرنا توضيح داده است:
«به منظور حفاظت از محيط‌زيست و پيشگيري از بروز هرگونه بيماري‌، طرح استفاده از ظروف گياهي و حذف ظروف پلاستيكي با شعار «نه به پلاستيك» با همكاري اداره صنعت، معدن و تجارت به تمام اغذيه‌فروشي‌هاي سطح شهر خرمشهر اعلام شده تا از ظروف جايگزين گياهي استفاده كنند.» به گفته جاويد در نخستين گام به تمام آش‌فروشي‌هاي خرمشهر اعلام شده تا از ظروف گياهي استفاده كنند. رييس اداره حفاظت محيط‌زيست شهرستان خرمشهر از همكاري اداره‌هاي صنعت، معدن و تجارت و شبكه بهداشت و درمان براي اجراي اين طرح خبر داده است. توضيحات جاويد نشان مي‌دهد كه دست‌كم آش‌فروشي‌هاي اين شهر تا پيش از اين تصميم، غذاي داغ را در ظروف يكبار مصرف عرضه مي‌كرده‌اند كه فارغ از مشكلات محيط‌زيستي، مخاطرات بهداشتي هم به همراه داشته، زيرا مطابق اعلام وزارت بهداشت استفاده از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي براي بسته‌بندي غذاهاي گرم افزايش خطر ابتلا به سرطان را در پي دارد؛ خطايي كه در بسياري از مراكز عرضه غذاي گرم در كشور در حال تكرار است. به گزارش خبرگزاري صداوسيما، زهرا عبداللهي، مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره ضررهاي اين ظروف گفته است: «ظروف يكبار مصرف برحسب نوع و كيفيت‌شان بر سلامت افراد تاثير دارند. يك‌سري از ظروف شفاف هستند و براي مواد غذايي داغ مناسب نيستند، زيرا از آنها تركيباتي آزاد مي‌شود كه تركيبات منومري ناميده شده و وارد مواد غذايي، چاي و آبجوش مي‌شود و نهايتا سرطان‌زا هستند. يك‌سري از ظروف يكبار مصرف هم شفاف نيستند و اصطلاحا مي‌گوييم از فوم ساخته شده‌اند و سفيدرنگ هستند و مقاومت‌شان نسبت به حرارت بيشتر است و تا 80-‌70 درجه حرارت را تحمل مي‌كنند اما اگر حرارت بيش از اين شود سرطان‌زا مي‌شوند، پس بايد دقت شود نحوه ضررهايي كه ظروف يكبار مصرف مي‌زنند بسته به جنس اين ظروف و بسته به درجه حرارت مواد غذايي و مايعات فرق خواهد كرد.» حالا خرمشهر يك گام به جلو برداشته تا دست‌كم ظروف پايه گياهي جايگزين ظروف پلاستيكي شود. «محمد حويزاوي» شهردار اسبق خرمشهر با استقبال از تصميم رييس اداره محيط‌زيست اين شهر به «اعتماد» مي‌گويد، زيست شهري خرمشهر نيازمند بهبود است به شكلي كه دوباره اين شهر احيا شود و گردشگران از آن بازديد كنند. از نظر حويزاوي، افزايش كيفيت بهداشتي رستوران‌ها و توجه به ملاحظات محيط‌زيستي در مراكز عرضه غذا در اين شهر مي‌تواند به بهبود محيط‌زيست شهري بينجامد. «احمد» يكي از كسبه خرمشهر هم در گفت‌وگو با «اعتماد» تصميم رييس اداره حفاظت محيط‌زيست خرمشهر را اقدام اورژانسي توصيف كرد: «حاشيه كارون بايد از زباله پاك شود. نمي‌شود كارون زير بار زباله نفس نكشد و ما به زندگي خودمان ادامه دهيم.» او اظهار اميدواري مي‌كند در گام بعدي جوانان خرمشهري در كمپيني محدوديت‌هاي مصرف ظروف يكبار مصرف را افزايش دهند و خرمشهر به شهري محيط‌زيستي شهره شود. استفاده بي‌رويه از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي در ايران يكي از چالش‌هاي جدي محيط‌زيست و نظام سلامت است. سال گذشته ايسنا از قول يك كارشناس سازمان حفاظت محيط‌زيست گزارش كرد كه در ايران سالانه 185 هزار تن پلاستيك توليد مي‌شود و كشور ما جزو 10 كشور داراي بيشترين ميزان مصرف ظروف يكبار مصرف قرار دارد. براساس برآوردهاي صورت گرفته، هر تهراني روزانه به‌طور متوسط سه پلاستيك وارد چرخه محيط‌زيست مي‌كند كه امروزه به عنوان يكي از مشكلات زيست‌محيطي اين كلان‌شهر به‌شمار مي‌رود.

پيش از اين احمد حمزه، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نظارت غيرقابل قبول وزارت بهداشت و وزارت صنعت در بازار ظروف يك ‌بار مصرف گفته بود: استفاده از ظروف يك ‌بار مصرف در حال حاضر به اندازه‌اي در كشور رواج و گسترش پيدا كرده است كه مردم در حالت عادي و در مصارف روزانه خود نيز از ظروف يك ‌بار مصرف استفاده مي‌كنند. به گفته او نظارت بر توليد بهداشتي و استاندارد نيز برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است كه اين وزارتخانه نيز بايد به وظايف خود به درستي عمل كند؛ بنابراين مجموعه‌اي از دستگاه‌ها بايد ميزان مصرف صحيح ظروف يك ‌بار مصرف را كنترل كنند. حمزه تصريح كرده بود: انتظار مي‌رود وزارت بهداشت و درمان و وزارت صنعت و معدن نظارت حداكثري را بر عرضه و توليد بهداشتي و استاندارد ظروف يك‌ بار مصرف در جامعه داشته باشند، هر چند در حال حاضر مشكلات بسياري در بخش‌هاي مختلف وجود دارد كه موارد اينچنيني مورد توجه قرار نمي‌گيرد.

بايد ديد با پيشقدم شدن خرمشهر در ايجاد محدوديت براي استفاده از ظروف يك بار مصرف اين اقدامات به ساير شهرهاي ايران هم تسري مي‌يابد يا خير؟


«محمد حويزاوي» شهردار اسبق خرمشهر با استقبال از تصميم رييس اداره محيط‌زيست اين شهر به «اعتماد» مي‌گويد، زيست شهري خرمشهر نيازمند بهبود است به شكلي كه دوباره اين شهر احيا شود و گردشگران از آن بازديد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون