• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4439 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد

عارف، رييس فراكسيون اميد:

نظرات خاتمي، منش اصلي اصلاح‌طلبان است

محمدرضا عارف، نماينده مردم تهران در دهمين دوره مجلس و رييس شوراي ‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در اظهاراتي نقدپذيري را مشي اصلي اصلاح‌طلبان دانسته و با تاكيد بر لزوم تحقق اين مهم در جامعه اظهار كرد: «مشي اصلاح‌طلبان نقدپذيري است و ما هر نقد و انتقادي را مي‌پذيريم اما حداقل انتظارمان اين است كه افراد بايد اطلاعات و مستنداتي براي ادعاهاي‌شان داشته باشند. جريان اصلاحات جرياني است كه منش و خطش مشخص است و معتقد است در كنار خرد جمعي مي‌توانيم به نتيجه مطلوب برسيم.» عارف در بخشي ديگري از اظهارات خود درباره گفته‌هاي اخير سيدمحمدخاتمي در جريان ديدار با جمعي از اهالي رسانه مبني بر انتقاد از دولت و مجلس به دليل نپرداختن به موضوع جرم سياسي تصريح كرد: «مباحث و نقطه‌نظراتي كه آقاي خاتمي بيان مي‌كنند، منش اصلي اصلاح‌طلبان است. هميشه عنوان كرده‌ايم دوستان اگر نقدي دارند، بيان كنند زيرا معتقد هستيم در كنار نقد و نقادي معضلات و مشكلات ديده و برطرف مي‌شود. انتظارمان از دوستان اين است كه با نقدهاي جدي‌شان نسبت به عملكرد فراكسيون و شوراي ‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان ما را ياري و كمك كنند به همين جهت است كه شوراي ‌عالي سياستگذاري طي يك سال و نيم گذشته، فتيله فعاليتش را پايين كشيد؛ زيرا قصدمان بر اين است بر اساس نقدها و تحليل‌هاي كارشناسي شده گام‌هاي خود را براي ورود به ميدان ‌برداريم.»رييس فراكسيون اميد با بيان اينكه «اگر مي‌خواهيد بدانيد فراكسيون اميد چه كارهاي انجام داده است تعداد جلسات در هيات رييسه، مجمع و شوراي مركزي را نسبت به ساير فراكسيون‌هاي مشابه مجلس مقايسه كنيد»، يادآور شد: «اميدي‌ها لوايح و طرح‌هاي خوبي را در خانه ملت ارايه كرده‌اند؛ به ‌طور مثال طرح عفو عمومي كه رسانه‌ها به آن نپرداختند يكي از مهم‌ترين طرح‌ها بود، ابتدا در صحبت سالانه‌ام به آن اشاره كردم و سپس طرحش در فراكسيون آماده شد كه متاسفانه در صحن فوريتش راي كم آورد و در كميسيون ماند. طرح ديگر مساله جرم سياسي بود كه بسيار روي آن كار شد اما چه مي‌شود كرد ما در كميسيون قضايي تنها ۴ عضو داريم. لايحه بعدي تعيين تكليف فرزندان زنان ايراني كه با مردان خارجي ازدواج كردند، بود. مدت‌هاي زيادي اين طرح به بلاتكليف مانده بود كه بحمدالله به جاي خوبي رسيد. طرح بعدي جلوگيري از ازدواج دختران نوجوان بود كه با پيگيري فراكسيون به نتيجه رسيد. در بحث بازداشتي‌هاي محيط زيستي به شخصه چندين جلسه با خانواده آنها گذاشتم كه مي‌توانيد از آنها سوال كنيد».

تحميلي‌ها به ليست اميد

عارف در بخش ديگري از اظهارات خود در مواجه با سوالي درباره عملكرد نهادهايي كه با حمايت اصلاح‌طلبان روي كار آمدند، اظهار كرد: «نمي‌خواهم وارد بحث دولت شوم؛ اما معتقدم آنهايي كه نقد جدي مي‌كنند بايد پاسخگوي اين ۶ سالي كه گذشته است، باشند. من خرد جمعي را در سال ۹۲ پذيرفتم و اگر امروز بيش از حد نقد داشته باشم شايد تلقي ديگري شود. جالب است همان دوستاني كه عامل تصميم سال ۹۲ شدند، امروز مدعي و طلبكارند. با اين حال ما از روند اصلاح طلبي در مجلس دفاع مي‌كنيم. همه مي‌دانند ليست اميد در چه شرايطي بسته شد و چه كساني به اين ليست تحميل شدند همان‌ها كه امروز ما را در مجلس گرفتار كردند. جالب است اين افراد امروز حضور ما را در انتخابات سالانه هيات رييسه نقد مي‌كنند! نمي‌گويند چه عاملي باعث شد كه اين گونه در انتخابات سالانه ورود كرديم؟ آيا جز تحميل افرادي به ليست بود؟ حضور اين افراد را پذيرفتيم و تمكين كرديم اما حالا مشاهده مي‌كنيد كه مدعي شده‌اند! همين جا اين را هم تاكيد كنم اگر ضرورت داشته باشد و براي ارتقاي جايگاه گفتمان اصلاحات احساس كنم برخي مطالب گفته شود حتما اين موضوعات را باز خواهم كرد».نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه «راهبرد ما در انتخابات پيش‌رو ارايه يك ليست كاملا اصلاح‌طلبانه است»، خاطرنشان كرد: «جريان‌هاي سياسي ائتلاف مي‌كنند اما به ياد داشته باشيد كه اين كار بعد از پيروزي در انتخابات است؛ قبل پيروزي چه ائتلافي مي‌خواهيم داشته باشيم و وزن كشي كنيم؟ ما و جريان‌هاي ديگر براي انتخاب شدن به ميدان مي‌آييم پس از انتخابات و مشخص شدن نتايج ائتلاف‌ها صورت مي‌گيرد». عارف درباره اينكه منتقدان فراكسيون اميد مطرح مي‌كنند كه «چه اصراري وجود دارد هنگامي كه شوراي نگهبان كانديداي اصلاح‌طلبان را تاييد نمي‌كند، افراد به ظاهر اصلاح‌طلب در ليست قرار گيرند كه وقتي وارد مجلس مي‌شوند آنچه را كه تعهد كرده بودند از ياد ببرند و به گونه‌ ديگري عمل كنند، گفت: «اميدوارم كه هيات‌هاي نظارت در وهله اول طبق قانون و مُر آن عمل كنند و مساله جدي به نام ردصلاحيت نداشته باشيم».

معرفي بي‌مشكل‌ها

رييس شوراي ‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در بخش ديگري از اظهارات خود به يكي از دغدغه‌هاي اين روزهاي اصلاح‌طلبان درباره تاييد صلاحيت از سوي شوراي نگهبان در انتخابات پيش‌رو پرداخت و اظهار كرد: «گاهي پيشنهاد مي‌شود ۸۰ نفر را اعلام كنيد و هر كه را شوراي نگهبان تاييد كرد در ليست قرار دهيد. خير چنين نيست ما با تعاملي كه با هيات‌هاي نظارت و شوراي نگهبان داريم افرادي را معرفي خواهيم كرد كه مشكلي براي تاييد نداشته باشند و بايد تاكيد كنم كه جريان اصلاحات افراد متخصص، اهل فن، متعهد و شناخته شده كه براي حضور در مجلس مفيد باشند، كم ندارد.» عارف در پاسخ به اين سوال كه يكي از انتقاداتي كه به جريان اصلاحات وارد است، اين است كه در اين جريان سياسي، جوانگرايي و كادرسازي جايي ندارد و آيا در انتخابات پيش‌رو نيز همچون گذشته عمل خواهد شد يا خير، گفت: «سيكل هميشگي را در دقيقه ۹۰ شكستيم و شعارمان در انتخابات مجلس دهم كه ۳۰ درصد زنان و ۳۰ درصد جوانان و در مجموع ۵۰ درصد بود، عمل شد. در انتخابات شوراها هم همين گونه عمل كرديم.»او درباره اينكه گفته مي‌شود پس از دادگاه محمدرضا خاتمي شما مخالف پيگيري موضوع بوده‌ايد، اظهار كرد: «گله‌اي كه از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب دارم اين است كه يك خبر غلط و دروغ منتشر مي‌شود و ما مشاهده مي‌كنيم چقدر مانور روي آن داده مي‌شود اما هنگامي كه فراكسيون اميد با محمدرضا خاتمي ديدار مي‌كند، كمتر منعكس مي‌شود. ساز و كارها و تذكر ما در كميسيون مشخص است؛ زماني كه تذكرها فراتر از فراكسيون است افرادي را داريم كه ابتدا متن را تفاهم مي‌كنند بعد ما امضا مي‌كنيم و بايد بگويم قرار است من هيچ طرح و تذكري را امضا نكنم شايد در اين مدت كلا شايد ۷ يا ۸ طرحي كه سياسي و امنيتي بوده است، امضا كرده‌ام. در اين موضوع هم مطلبي عنوان شد من هم جواب ندادم و همه بر اساس يك خبر دروغ و جعلي واكنش نشان دادند.»

نماينده مردم تهران در بخش ديگري از اظهارات خود درباره پيش‌بيني‌اش از انتخابات مجلس 98 با توجه به عملكردهاي دولت و مجلس و موج نارضايتي موجود در جامعه نيز بيان كرد: «چرا اين پيش‌فرض‌ها را خودمان مطرح مي‌كنيم؟ گفتمان اصلاحات گفتمان اميد، نگاه به آينده، اداي وظيفه و تكليف است. اعتقادمان بر اين است كه تحت هر شرايطي بايد حضور جدي داشته باشيم. ما كه به شرط پيروزي در انتخابات به ميدان نمي‌آييم بر اساس وظيفه‌اي كه بدنه اجتماعي بر دوش ما گذاشته است، ورود مي‌كنيم. اما پيش فرض‌هايي كه امروز همه جا هست و اين آيه يأس خواندن‌ها خودش عامل شكست مي‌شود! امروز هستند عده‌اي كه با حمله به فرد، گفتمان و عملكردها ذهنيت مردم را تغيير مي‌دهند. رسانه‌ها بايد اين موارد را روشنگري و اصلاح كنند.» او همچنين درباره مقابله با فساد نيز گفت: «مهم‌ترين مساله ما در فراكسيون اميد فسادستيزي است، بارها هم اعلام كرديم اگر مستنداتي براي فساد افراد وجود دارد به ما ارايه شود، در ديدار با وزرا هم اين موضوع بيان شده است كه اگر سندي داريد مبني بر اينكه شخصي در حال باج‌خواهي و فساد است به ما بگوييد. خط قرمز ما در دولت اصلاحات فسادستيزي بود و افتخار ما اين است كمترين فساد را در ميان دولت‌ها داشته است، امروز هم خط قرمز ما فساد است و اگر كوچك‌ترين شبهه را در مورد فردي مشاهده كنيم بي رودربايستي بگويم جايش در ليست نيست».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون