• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4439 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد

هر روز 8 نمايش در جشنواره آييني و سنتي اجرا مي‌شود

تجربه تنوع نمايش‌هاي ايراني را از دست ندهيد

گروه فرهنگ و هنر

مراسم افتتاحيه نوزدهمين جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي شامگاه يكشنبه ۲۰ مرداد و همزمان با شب عيد سعيد قربان در خانه طباطبايي‌هاي شهر كاشان برگزار شد. جشنواره در دوره جديد با تمركززدايي از تهران بخش اصلي را به شهر تاريخي و فرهنگ دوست كاشان انتقال داده كه با استقبال مسوولان اين شهر نيز مواجه
شده است.

 

نشان فرهنگ‌دوستي مسوولان كاشان

ابريشمي راد، شهردار كاشان در سخناني با ابراز خوشنودي از برگزاري جشنواره بطور همزمان در كاشان گفت: «جشنواره نمايش‌هاي آييني متعلق به جامعه و يك اتفاق مردمي است. وقتي صحبت از يك جشنواره است فقط هدف برگزاري يك رويداد نيست چون در گذر زمان يكي از مسائلي كه به وجود مي‌آيد گسست فرهنگي است و اميدواريم اين نوع گسست‌ها از طريق جشنواره برطرف و كمك شود تا نسل جديد با هنرهاي قديمي اين سرزمين بيشتر آشنا شوند.»

حجت‌الاسلام انصاري، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان بيان كرد: «يكي از زبان‌هايي كه اين فرهنگ را مي‌تواند معرفي و به نسل‌هاي آينده منتقل كند هنر نمايش يا همان تئاتر است. نظام جمهوري اسلامي با درك صحيح هنر و به خصوص هنر نمايش در تثبيت و انتقال فرهنگ چنان نقشي داشته كه ۳۰ سال است اين جشنواره را تدارك ديده و بايد به اهالي هنر و هنرهاي نمايشي تبريك گفت كه آيين‌هاي ملي، خانوادگي و نيز مذهبي مثل تعزيه را در قالب هنر به مردم و دنيا منتقل مي‌كنند.» حسين والي‌نژاد در اين مراسم يك اجراي «بحر طويل» و «غديرخواني» داشت و داود داداشي و علي فتحعلي نيز يك قطعه «سياه‌بازي» در ايوان بزرگ خانه طباطبايي
اجرا كردند.

 

انتقاد دبير جشنواره و وزارت علومي كه نمي‌شنود

داوود فتحعلي‌بيگي، دبير جشنواره نمايش‌هايي آييني و سنتي پيش از ظهر سه‌شنبه در حاشيه سفر خود به كاشان در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به دغدغه‌مندي در حوزه نمايش‌هاي آييني و سنتي از بي‌توجهي دانشگاه‌ها نسبت به اين‌ گونه مهم هنري انتقاد كرد: «دانشگاه‌هاي هنر و تئاتر ما ارزش اين‌گونه نمايش‌ها را نمي‌دانند.» اظهارنظري كه در سال‌هاي اخير بارها از سوي فتحعلي‌بيگي مطرح شده اما گوش كسي در وزارت علوم بدهكار نبوده و نيست.

 

بناهاي قديمي تهران ميزبان جشنواره

در اين دوره سالن‌هاي چهارسو و سايه مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالار حافظ، تالار هنر و تالار محراب به عنوان سالن‌‌هاي ميزبان جشنواره محسوب مي‌شوند. اما علاوه بر اين سالن‌ها، عمارت كاظمي در خيابان پانزده خرداد نيز ميزبان آثار هنرمندان حاضر در جشنواره است. طبق برنامه هر شب در تماشاخانه‌هاي تهران هشت نمايش روي صحنه مي‌رود. نمايش‌ها از تنوع متعادلي برخوردارند و مخاطب مي‌تواند بر حسب سليقه دست به انتخاب بزند. از مجلس شبيه‌خواني و نمايش سياه‌بازي گرفته تا نمايشي براساس متن بهرام بيضايي. حتي علاقه‌مندان به آثار رئاليستي محمود استادمحمد نيز بي‌نصيب نمي‌مانند. از شيراز گرفته تا بوشهر و تهران آثار منتخب به صحنه مي‌روند. براي نمونه در محوطه تئاتر شهر نمايش «لال بهيگ» از مسجد سليمان براي عابران اجرا شد كه نشان مي‌دهد مسوولان به تنوع شيوه‌ها و محيط‌هاي اجرايي نيز توجه نشان داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون