• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4439 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

طلا همچنان بالا مي‌رود

قيمت هر اونس طلا روز سه‌شنبه پس از رسيدن به بالاترين رقم از آوريل ۲۰۱۳ يعني ۱۵۱۸ دلار و ۳ سنت، اندكي تعديل شد و با رشد ۰.۳ درصدي نسبت به رقم پاياني بازه زماني قبل به ۱۵۱۵ دلار و ۳۲ سنت رسيد. قيمت طلا در بازار امريكا نيز ديروز با 0.6 درصد افزايش به 1526 دلار و 90 سنت رسيد. به گزارش رويترز، در حالي كه نگراني‌ها از اعتراضات هنگ‌كنگ و افت شديد ارزش پول ملي آرژانتين ترس از افت اقتصاد جهاني را بيشتر كرده و موجب شده تا سرمايه‌گذاران از بازارهاي پرريسك به بازارهاي امن‌تر كوچ كنند، قيمت طلا ديروز به بالاترين رقم طي بيش از 6 سال گذشته رسيد. ايليا اسپيواك، تحليلگر بازار ارز در موسسه ديلي اف ايكس گفت: «تمايل سرمايه‌گذاران به ريسك‌پذيري كاملا كاهش يافته است. بحران در آرژانتين و وخيم‌تر شدن اوضاع هنگ‌كنگ عواملي هستند كه به كند‌تر شدن رشد اقتصاد جهاني كمك مي‌كنند.»

او افزود: «بانك‌هاي مركزي جهان كار زيادي نمي‌توانند انجام دهند، زيرا نرخ بهره آنها هم‌اكنون در نزديكي پايين‌ترين رقم‌ها قرار دارد. سياستگذاران پولي ابزارهاي چنداني براي مقابله با كند شدن رشد اقتصاد جهاني در اختيار ندارند.» روز دوشنبه معترضان فرودگاه هنگ‌كنگ، پرترددترين فرودگاه باري جهان را به تعطيلي كشاندند. اعتراضات كه بيش از دو ماه پيش و به بهانه مخالفت با لايحه استرداد مجرمان از هنگ‌كنگ به چين آغاز شده، اكنون به درخواست‌هاي گسترده‌تر براي برقراري دموكراسي در اين منطقه خودمختار تبديل شده است. در قسمت ديگري از جهان، نگراني‌ها از تبعات شكست مائوريسيو ماكري در انتخابات رياست‌جمهوري آرژانتين و احتمال اتخاذ سياست‌هاي مداخله‌گرانه از سوي اين كشور موجب شده تا بازارهاي مالي اين كشور شاهد افت شديد شاخص‌ها باشند.

 

كسري بودجه دولت امريكا به ۱۲۰ميليارد دلار افزايش يافت

طبق اطلاعات وزارت خزانه‌داري امريكا، كسري بودجه دولت اين كشور در جولاي تا ۱۲۰ميليارد دلار افزايش يافت كه دليل آن افزايش هزينه‌ها در بخش بهداشتي و نظامي بود. وزارت خزانه‌داري امريكا اعلام كرد: هزينه‌هاي فدرال در جولاي 371ميليارد دلار بوده كه 23درصد نسبت به همين ماه در سال 2018 افزايش داشت، در حالي كه دريافتي دولت 251ميليارد دلار بوده و تنها 12درصد نسبت به جولاي 2018 بالا رفته است. كسري سال مالي جاري تا حالا 867ميليارد دلار گزارش شده كه در مقايسه با 684ميليارد دلار سال قبل بيشتر است. شرايط مالي دولت امريكا از 2016 بدتر شده است. بالا رفتن ميانگين سني جمعيت باعث شده افراد بيشتري نياز به مراقبت‌هاي بهداشتي و برنامه‌هاي بيمه سلامت براي سالمندان داشته باشند. افزايش هزينه نظامي هم كسري بودجه را در دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ بيشتر كرده است. ترامپ در آغاز رياست‌جمهوري خود در ژانويه 2017 قول داد، بخش نظامي كشور را تقويت كند. در همين ماه، كنگره امريكا يك بودجه دو ساله با حمايت ترامپ تصويب كرد كه هزينه‌هاي فدرال در بخش دفاعي و ساير برنامه‌هاي داخلي را افزايش مي‌دهد و بدهي فزاينده دولت را بالا مي‌برد. در ماه جولاي، واشنگتن 53ميليارد دلار در برنامه‌هاي دفاعي هزينه كرد كه نسبت به 43ميليارد دلار همين ماه در سال 2018 افزايش داشت. هزينه بيمه پزشكي سالمندان از 34ميليارد دلار به 66ميليارد دلار افزايش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون