• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4442 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد

مثلث عشقي نقل ‌و انتقالات اروپا به كجا خواهد رسيد؟

نيمار در شش و بش رئال و بارسا

سامان سعادت

 

 

ليگ فوتبال فرانسه از هفته گذشته آغاز شد و هفته اول لاليگا هم از دو شب قبل با شكست بارسلونا مقابل بيلبائو استارت خورد. اين در شرايطي است كه هنوز تكليف يكي از بزرگ‌ترين ستاره‌هاي مورد مناقشه ميان تيم‌هاي اين دو ليگ مشخص نشده. هر روز كه صفحه اخبار فوتبال اروپا را باز مي‌كنيم با خبري در مورد انتقال نيمار از پاريس به رئال يا بارسلونا مواجه مي‌شويم. خبرگزاري‌ها و خبرنگارها هر روز خبرهاي جديدي در مورد انتقال اين ستاره برزيلي درج مي‌كنند. گاهي او را نزديك به مادريد نشان مي‌دهند و گاهي در مسير شهر بارسلون. اما تا همين لحظه هنوز هيچ اتفاق خاصي نيفتاده است. با اين حال همه مي‌دانند احتمال اينكه پنجره نقل‌و‌انتقالات بسته شود و نيمار همچنان در پاريس مانده باشد، نزديك به صفر است. مخصوصا بعد از شعارهايي كه هواداران پاريس در بازي هفته اول تيم‌شان عليه ستاره برزيلي سر دادند.

حالا كه مي‌دانيم نيمار بالاخره راهي اسپانيا خواهد شد، اين سوال اساسي پيش مي‌آيد كه بارسلونا يا رئال؟ تا چند هفته قبل رئال اصلا وارد ماجراي انتقال نيمار به بارسلونا نشده بود اما به يك باره خبرگزاري‌ها از تشكيل يك 3 ضلعي عشقي ميان نيمار و بارسلونا و رئال خبر دادند. فارغ از وسوسه‌هاي مالي و چانه‌زني‌هاي حقوقي، اين مساله كه نيمار در حال حاضر بيشتر به درد كدام يك از تيم‌ها مي‌خورد، سوالي است كه كارشناسان در حال پاسخ دادن به آن هستند. گرچه ستاره‌ بازنشسته‌اي نظير گئورگه حاجي در جايي گفته است كه رئال با نيمار و هازارد به راحتي قهرمان اروپا مي‌شود اما ترديدهايي جدي در مورد اينكه نيمار به كار زيدان مي‌آيد، وجود دارد. اين ترديدها از زمان به خدمت گرفتن گريزمان توسط آبي‌اناري‌ها در اردوي بارسلونا نيز مشاهده مي‌شود. تا جايي كه والورده در مورد انتقال نيمار به بارسلونا گفت من فعلا برنامه‌هايم را با همين بازيكناني كه در اختيار دارم، مي‌چينم.

اگر بخواهيم نگاهي كلي به تركيب رئال مادريد با امكان حضور نيمار بيندازيم، متوجه مي‌شويم كه ترافيك سنگيني در خط هجومي رئال به وجود خواهد آمد. بنزما و هازارد دو بازيكن اصلي خط حمله رئال هستند و در كنار اين دو نفر يوويچ خريد جديد كهكشاني‌ها و وينيسيوس جونيور و گرت بيل نيز به چشم مي‌خورند. بدون شك با حضور نيمار دو يا سه تا از اين بازيكنان بايد نيمكت‌نشين محض بشوند تا جا براي نيمار باز شود. زيدان در كنار اينكه بايد تصميم بگيرد كدام يك از ستاره‌هايش را نيمكت‌نشين كند بايد تصميم بگيرد كه نحوه چيدمان اين بازيكنان به چه شكل خواهد بود. همين وضعيت در مورد بارسلونا نيز كاملا صادق است. با حضور مسي و سوارز و گريزمان در خط حمله جا دادن نيمار در آن ميان بسيار سخت به نظر مي‌رسد. همچنين فراموش نكنيم كه دمبله صد و چند ميليون دلاري نيز هنوز در نيوكمپ حضور دارد. پس باز هم شاهد نيمكت‌نشيني‌ ستاره‌هاي فوق گرانقيمت خواهيم بود. گرچه علاقه شخصي مسي به نيمار احتمالا باعث خواهد شد كه نيمكت‌نشين از ميان سوارز و گريزمان انتخاب شود. اتفاقي كه اعتراض هر كدام از اين ستاره‌ها را به دنبال خواهد داشت. راه ديگري كه والورده خواهد داشت اين است كه يكي از اين بازيكنان را در پشت خط حمله به كار گيرد يا دست به ابداع تركيب‌هاي تازه بزند! (البته اگر والورده در بارسلونا ماندني باشد. آن طور كه از اردوگاه آبي‌اناري‌ها به گوش مي‌رسد، تعداد زيادي از هواداران بارسلونا بعد از شكست تيمشان در هفته نخست مقابل اتلتيك بيلبائو در حال جمع‌آوري امضا براي اخراج والورده هستند.)

در چنين شرايطي دغدغه‌هاي شخصي نيمار مي‌تواند در انتخاب مقصد بعدي او حائز اهميت شود. نيمار براي اينكه زير سايه مسي نماند، راهي پاريس شد. او مي‌خواست نامبروان باشد اما در تيم پاريسي ستاره‌اي به نام كيليان امباپه چشم‌ها را بيشتر از نيمار به خود خيره كرد. همچنين نيمار متوجه شد، پاريس با وجود سرمايه‌گذاري‌هاي كلان هنوز راه زيادي تا تبديل شدن به يك باشگاه بزرگ دارد. در چند فصل گذشته همه فهميدند تيم بسته شده با دلارهاي نفتي قطري‌ها نمي‌تواند در اروپا حرفي بيشتر از رسيدن تا مرحله يك چهارم بزند. در فوتبال روز جهان نبردن چمپيونزليگ براي ستاره‌اي مثل نيمار تنها يك معنا دارد: اينكه خبري از توپ طلا نيست. جايزه‌اي كه نيمار براي رسيدن به آن حاضر است هر كاري بكند. او به خوبي مي‌داند اگر نتواند در طول دوران حرفه‌اي‌اش توپ طلا ببرد، هرگز نمي‌تواند در رديف بزرگان فوتبال كشورش قرار بگيرد.

نيمار 27 ساله است. او فرصت زيادي براي باقي ماندن در بالاترين سطح فوتبال جهان ندارد. پس انتخاب مقصد بين رئال يا بارسا شايد مهم‌ترين انتخاب زندگي‌اش باشد. رئال مادريد با توجه به اينكه ستاره‌اي در حد و اندازه‌هاي نيمار در تركيبش ندارد، گرچه نبايد از هازاد غافل شويم، اين فرصت را به ستاره برزيلي مي‌دهد كه تك ستاره تميش باشد. همچنين او با پيوستن به رئال، راهي تيمي مي‌شود كه تخصصش فتح ليگ قهرمانان است. از طرف مقابل نيمار با بازگشت به جمع آبي‌اناري‌ها مي‌تواند خيلي سريع‌تر در تركيب تيم جديد جا بيفتد و درخشش را آغاز كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون