• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4443 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد

اختلافات را به فضاي عمومي نكشانيم

محمدتقي رهبر

حرف و حديث‌هايي از روز شنبه با انتشار بخشي از صحبت‌هاي آيت‌الله يزدي خطاب به برخي مسوولان به‌ويژه آيت‌الله آملي‌لاريجاني در رسانه‌ها منتشر شد. روز يكشنبه هم رييس سابق دستگاه قضا و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در نامه‌اي بلند‌بالا به ادعاهاي مطرح‌ شده، پاسخ مبسوطي داد. اما به نظر بنده بيان اين اختلافات در رسانه‌ها اشتباه است. ما نبايد چنين اختلافاتي را به فضاي عمومي بكشانيم. دليل اين هم ايجاد فضاي تنش در فضاي عمومي و سطح جامعه است.

به جاي اينكه اين تنش‌هاي كلامي و انتقادات از يكديگر را به فضاي عمومي بكشانيم، مقامات، مسوولان و شخصيت‌هاي سياسي مي‌توانند طي گفت‌وگو‌هايي با يكديگر مسائل را حل‌و‌فصل كنند. راه‌هاي مختلفي هم براي كليد خوردن اين گفت‌وگوها وجود دارد. مسوولاني كه در مواردي ابهاماتي دارند يا سوالي براي‌شان به وجود آمده يا حتي نقدي بر عملكرد مقام مسوول ديگري دارند، مي‌توانند رودررو صحبت كنند. اگر امكان صحبت رو‌در‌رو وجود ندارد، مي‌توانند با فرستادن واسطه انتقادات را انتقال دهند يا اختلاف‌نظرها را
در ميان بگذارند.

به نظر بنده ايجاد تقابل و رودررويي و طرح چنين مباحث اختلاف‌انگيزي بدون درنظر گرفتن حق و باطل، آن هم در سطح عمومي و جامعه در شأن مسوولان جمهوري اسلامي نيست. فارغ از اين فضاي ميان روحانيت به گونه‌اي است كه اين‌گونه تنش‌ها را نمي‌پذيرد و براي شخصيت‌ افرادي كه درگير اين تنش‌ها هستند نيز امر شايسته‌اي نيست. افكار عمومي نيز اختلاف ميان روحانيت را نمي‌پذيرد.

خواهش و تقاضاي من از همه مقامات و مسوولان اين است كه روحانيون و علما مسائلي از اين قبيل را بين خودشان حل و فصل كنند. نقد را مطرح كنند يا پاسخي به انتقادات مطرح ‌شده، بفرستند اما حكمت ايجاب مي‌كند در فضاي رسانه‌اي و عمومي اين اختلافات را علني مطرح نكنند، چراكه با طرح اين مباحث دشمن سوژه پيدا كرده و بدون دانستن حق و باطل قضاوت مي‌كند.

پيشنهاد من اين است افرادي كه دچار چنين اختلافاتي مي‌شوند رودررو بنشينند، دو يا چند بي‌طرف را هم حكم قرار دهند و با يكديگر گفت‌وگو كنند. معمولا در حوزه‌ها صدها مساله بين فقها و طلبه‌ها ايجاد مي‌شود كه با گفت‌وگو حل و فصل مي‌شود و اساسا به فضاي عمومي كشيده نمي‌شود، چراكه امري طبيعي است و مي‌توان از اين الگو در اختلافات سياسي نيز بهره‌ جست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون