• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4443 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد

3 جوان فلسطيني در مرز غزه به شهادت رسيدند

ديواركشي براي مقابله با ترس

ميثم سليماني

 

 

شنبه شب ساعاتي پس از آنكه رسانه‌هاي محلي اعلام كردند 3 راكت از سمت نوار غزه به سرزمين‌هاي اشغالي شليك شده است در حمله‌اي كه اسراييل به شمال نوار غزه داشت، دست‌كم 3 فلسطيني به شهادت رسيدند. گفته مي‌شود در اين حمله حداقل يك فلسطيني ديگر به‌ شدت مجروح شده است.

سخنگوي وزارت بهداشت فلسطين اعلام كرد، صبح روز يكشنبه 3 جنازه به بيمارستاني در نوار غزه آورده شد. علاوه بر اين 3 جنازه، يك فردي كه به ‌شدت مجروح شده بود نيز به بيمارستان منتقل شد. گفته مي‌شود اين شهدا همگي جوان بوده‌اند كه به ترتيب 27، 26و 24 سال سن داشتند.

ارتش رژيم اسراييل در بيانيه‌اي كه اواخر روز شنبه صادر كرد، گفت كه يك هلي‌كوپتر و تانك به افرادي كه مدعي هستند در امتداد حصار در مرز ميان سرزمين‌هاي اشغالي و نوار غزه بودند، شليك كرده است. گفتني است، نوار غزه به وسيله حصارهايي از سرزمين‌هاي اشغالي جدا شده است. بر اساس گزارش رسانه‌هاي محلي در حمله‌اي ديگر در بامداد روز شنبه، حملات هوايي از سوي اسراييل به بخش‌هايي از نوار غزه صورت گرفت. حمله‌اي كه به يك كارخانه توليد محصولات زراعي بود اما اسراييل مدعي شده بود كه اين انبار متعلق به جنبش مقاومت فلسطين در غزه است و از آنجا براي پوشش استفاده مي‌كند از همين رو آنجا را مورد هدف قرار داده است. گفته مي‌شود در حمله شنبه شب نيز نيروهاي اسراييل چند ساعت پس از حمله در مرز با غزه اجازه حضور تنها آمبولانس‌هاي فلسطيني را در اين منطقه دادند. ارتش اسراييل مدعي است كه 3 راكت از نوار غزه به سمت اسراييل شليك شده كه دو مورد آن توسط سپر دفاع موشكي گنبد آهنين رهگيري شده است.

اما هيچ يك از گروه‌هاي مسلح در نوار غزه مسووليت شليك اين راكت‌ها را برعهده نگرفت و در حمله اخير هيچ اسراييلي آسيب نديد. اسراييل در سال 2008 تاكنون
3 جنگ در غزه انجام داده است. وزارت بهداشت غزه گفت: از آغاز اعتراضات بازگشت كه از ماه مارس سال گذشته آغاز شد، ارتش اسراييل 300 تظاهر‌كننده را كشته و بيش از
17 هزار نفر ديگر را زخمي كرده است. اين اعتراضات كه از 30 مارس 2018 آغاز شد يك خواسته به حق داشت و آن حق بازگشت آوارگان فلسطيني به خانه‌هاي خود بود. اسراييل سال 1948 در شرايطي تاسيس شد كه هزاران نفر را از خانه‌هاي خود بيرون راند و آنها را آواره كرد. اكنون نيز 12 سال است كه نوار غزه را تحت محاصره قرار داده و مردم در شرايط سخت معيشتي به سر مي‌برند.

به گزارش الجزيره از زماني كه اسراييل و حماس در ماه مه ‌به آتش‌بسي غيررسمي دست پيدا كردند، تظاهرات‌ نيز در مرز با اسراييل كاهش پيدا كرد. البته اين آتش‌بس در حالي به دست آمد كه يك درگيري جدي ميان نيروهاي مقاومت و اسراييل درگرفت كه اگرچه زمان آن كوتاه بود اما سنگين‌ترين درگيري پس از سال 2014 به حساب مي‌آمد.

اسراييل تحت اين آتش‌بس كه با نظارت و ميانجي‌گري مصر و سازمان ملل متحد به دست آمد، موافقت كرده تا اقداماتي را براي كاهش محاصره فلج‌كننده غزه انجام دهد. با اين حال فلسطيني‌ها معتقدند كه اجراي اين توافق به كندي پيش مي‌رود و اسراييل كماكان در راستاي فشار اقتصادي و محدود كردن فعاليت‌هاي ماهيگيري قدم برمي‌دارد.

طي 3 هفته اخير به ‌طور چشمگيري تنش‌هاي ميان اسراييل و نوار غزه افزايش يافته است. ارتش اسراييل عنوان كرده از 3 موشك شليك شده يكي از آنها به محوطه يك شهر مسكوني صهيونيستي اصابت كرده است. هر چند هيچ آسيب جسمي وارد نشده اما به نظر مي‌رسد اين موشك تخريب‌هايي به بار آورده است. ديشب دومين شب پياپي بود كه آژيرهايي در شهرك‌هاي نزديك مرزهاي نوار غزه به صدا درآمد تا مردم به پناهگاه بروند. در روزهاي اخير نيز تنش‌ها در مرز به‌ شدت افزايش يافته و ارتش رژيم اسراييل سعي مي‌كند، فلسطيني‌هايي كه نزديك به مرز شوند را دور كند. اورشليم پست در گزارشي عنوان كرده كه ارتش رژيم اسراييل به دنبال ساخت يك ديوار اضافي است تا جلوي نفوذ فلسطينيان را بگيرد. طبق گزارش شبكه 12 تلويزيون اسراييل وزارت جنگ اسراييل اعلام كرد كه ارتفاع اين ديوار 6 متر خواهد بود و طول آن نيز 9 كيلومتر است. اين ديوار بناست حد فاصل سديروت و ياد مردخاي كشيده شود تا جلوي ورود فلسطيني‌ها به مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي را بگيرد. گفته مي‌شود، اسراييل در تلاش است كه تكميل اين ديوار را تا پايان تابستان به پايان برساند و حتي قصد دارد، ديوارهاي آن به نحوي در عمق زمين كار گذاشته شود كه جلوي ساخت تونل‌هاي زيرزميني نيز گرفته شود. با اين حال برخي علاقه‌مند هستند كه يك جنگ تمام عيار ديگر را با مقاومت فلسطين به راه اندازند. شهردار سديروت كه موشك سوم به اين منطقه برخورد كرد، روز گذشته گفت كه بايد اجازه يك حمله تمام عيار به نوار غزه صادر شود. او مدعي شد كه ما بايد هم‌اكنون يك اقدام جدي انجام دهيم و در يك عمليات نظامي حماس را در نوار غزه ريشه‌كن كنيم بدون اينكه منتظر زمان ديگري باشيم. او مدعي شد كه فقط زور مي‌تواند آنها را متوقف كند. اما بايد گفت كه اسراييل بارها قصد داشته كه اين كار را انجام دهد اما توان آن را نداشته است. اسراييل كاتز، وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي احتمال هر گونه حمله زميني به نوار غزه را رد كرد و به راديو ارتش گفت: آنچه در سيدروت رخ داد بدون پاسخ نخواهد ماند. او گفت كه ما در حال اتخاذ يك سياست براي شروع يك عمليات گسترده نيستيم بلكه به دنبال آن هستيم كه توان بازدارندگي خود را حفظ كنيم.

اما در حال حاضر نكته اينجاست در حالي كه اسراييل روزي مدعي بود كه بناست از نيل تا فرات حكومت خود را گسترش دهد حالا هر روز دنبال يك ديواركشي جديد است و سرزمين‌هاي تحت كنترل خود را محدود مي‌كند و با ديوار كشيدن قصد دارد، امنيت خود را هر چه بيشتر حفظ كند.


اسراييل مسوول جنايت عليه مردم فلسطين است

جنبش جهاد اسلامي فلسطين روز گذشته در بيانيه‌اي رژيم صهيونيستي را مسوول كامل جنايت عليه ملت فلسطين برشمرد. به گزارش فارس در اين بيانيه آمده است كه هدف قرار دادن 3 جواني كه از تروريسم سازماندهي شده، محاصره مستمر و يورش‌هاي روزمره به مسجدالاقصي و تعرض به اسرا و توسعه شهرك‌سازي به خشم آمده‌ بودند در راستاي جنگ علني عليه ملت فلسطين و استمرار محاصره ظالمانه صورت گرفته است.

طبق گزارش شبكه فلسطين‌اليوم، جهاد اسلامي همچنين بر حق ملت فلسطين براي مقاومت و مقابله با تمامي اشكال تجاوزات صهيونيست‌ها تاكيد كرد. جنبش حماس نيز تاكيد كرد كه هدف قرار دادن جوانان در شمال نوار غزه «جنايت جديد اشغالگر اسراييلي است كه به كارنامه سياه آن عليه ملت فلسطين، سرزمين و مقدسات آن افزوده شد».بنابر گزارش وبگاه «عربي ۲۱»، «فوزي برهوم» سخنگوي جنبش حماس افزود كه استمرار اين جنايت‌ها و محاصره ظالمانه عليه نوار غزه باعث انفجار اوضاع اين منطقه خواهد شد.وي گفت كه جوانان قرباني ظلم رژيم اشغالگر و محاصره تحميلي بر نوار غزه هستند و رژيم صهيونيستي مسوول كامل اين جنايت‌هاست و ضروري است كه در اسرع وقت اين محاصره رفع و تمامي اشكال خشونت و جنايت صهيونيست‌ها عليه ملت فلسطين و مقدسات آن متوقف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون