• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4443 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد

پاسخ فرودگاه امام به ابهامات:

پروازهاي ما ارزان‌تر است

با وجود تمام ابهامات موجود درباره چگونگي انتقال پروازهاي داخلي به فرودگاه امام خميني (ره)، با انجام نخستين پرواز، تهران داراي دو فرودگاه شد كه در آنها پروازهاي داخلي انجام مي‌شود.

چگونگي مديريت پروازها و نحوه توزيع برنامه‌ها ميان اين دو فرودگاه، اصلي‌ترين سوال‌هايي بوده كه در سطح سياستگذاري همواره مطرح بوده‌اند و با اجرايي شدن اين طرح، حالا يك سوال جديد نيز به وجود آمده كه چگونه مي‌توان مقدمات انتقال مسافران پروازهاي داخلي به فرودگاه امام و جذب آنها را فراهم كرد.

با توجه به اينكه فرودگاه امام فاصله‌اي حدودا 40 كيلومتري با تهران دارد، بسياري از كارشناسان معتقدند در مسيرهاي كوتاه مسافران علاقه‌اي به انجام سفرهاي‌شان در اين فرودگاه ندارند و از اين‌رو احتمالا ايرلاين‌ها براي پر كردن پروازهاي‌شان در اين فرودگاه به مشكل برمي‌خورند.

از سوي ديگر كاهش تعداد پروازهاي بين‌المللي در ماه‌هاي گذشته و البته گسترش حضور فرودگاه‌هاي ديگر شهرهاي ايران در عرصه بين‌المللي باعث شده، بحث جذب مسافران پروازهاي ترانزيت نيز مانند گذشته مطرح نباشد.

با وجود تمام اين سوال‌ها، به نظر مي‌رسد مسوولان فرودگاه امام خميني (ره) بر تداوم پروازهاي داخلي در اين فرودگاه تاكيد دارند و براي آنكه بتوانند ايرلاين‌ها و سپس مسافران را به خود جذب كنند، طرح‌ها و تسهيلاتي را نيز در نظر گرفته‌اند. يكي از اين طرح‌ها، كاهش قيمت بليت پروازهاي داخلي در فرودگاه امام خواهد بود.

هرچند در ماه‌هاي گذشته و به دنبال افزايش قيمت ارز، ايرلاين‌ها براي انجام پروازهاي داخلي با نرخ‌هاي سابق به مشكل برخوردند و سازمان هواپيمايي كشوري سرانجام نرخ‌هايي جديد را ارايه كرد اما به نظر مي‌رسد مسوولان فرودگاه امام يكي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي خود را بر كاهش قيمت بليت‌ها استوار كرده‌اند.

معاون بهره‌برداري شركت شهر فرودگاهي امام خميني (ره)
در اين زمينه گفت: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و تسهيلات پيش‌بيني شده براي ايرلاين‌هاي داوطلب، انجام پروازهاي داخلي در فرودگاه امام، قيمت بليت اين پروازها نسبت به نرخ‌هاي كنوني ارزان‌تر خواهد بود و اين خود حق انتخاب دادن به مردم است.

حسن خوشخو در اين زمينه به ايسنا توضيح داد: از ابتدا برنامه‌اي براي انتقال همه پروازها به فرودگاه امام نداشتيم و تنها مي‌خواستيم بستري براي پاسخگويي به نيازهايي ايجاد كنيم كه تاكنون مغفول مانده بود. بنابراين براي اجراي اين پروازها درصدديم ضمن ايجاد تسهيلات براي ايرلاين‌هاي داخلي داوطلب، بليت اين پروازها ارزان‌تر از آن ‌چيزي باشد كه در حال حاضر هست.

او افزود: آنچه در سياستگذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها در نظر گرفته بوديم، ايجاد بستري براي انجام پروازهاي داخلي است كه اين موضع محقق و كيش اير اولين شركت هواپيمايي داوطلب شد. در اين ميان با شركت‌هاي هواپيمايي متعددي مذاكره كرديم و غير از كيش اير حدود هفت ايرلاين ديگر از جمله ايران ايرتور، تابان و غيره نيز اعلام آمادگي كردند كه بخشي از پروازهاي داخلي‌شان را به فرودگاه امام خميني(ره) منتقل كنند. اما اينكه چه زماني است و دقيقا پروازهاي داخلي ساير شركت‌هاي هواپيمايي داخلي در چه ايامي در فرودگاه امام عملياتي مي‌شود به خود اين شركت‌ها بستگي دارد.

معاون بهره‌برداري شركت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) ادامه داد: اين تصور عمومي ايجاد شده كه اگر يك مسافر از تهران قصد سفر به مشهد را دارد آيا از نظر اقتصادي برايش صرفه دارد كه به جاي استفاده از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خميني(ره) بيايد؟ اما بايد گفت چيزي كه از ابتدا به عنوان سياست براي ما وجود داشته، اين است كه بتوانيم پاسخگوي نيازهايي در اين زمينه باشيم كه پاسخ داده نشده و اگر كلانشهر‌هاي دنيا را رصد كنيد، متوجه مي‌شويد كه دو يا چند فرودگاه دارند كه حمل و نقل هوايي را پاسخ دهند.

خوشخو با بيان اينكه جمعيت چند ميليوني استاني مانند قم و شهرستان‌هايي مانند ساوه، كاشان و ديگر پتانسيل‌هاي جمعيتي نزديك به فرودگاه امام مي‌تواند نمونه‌اي از نيازهايي باشد كه پاسخ داده نشده يا اينكه كمتر به آنها توجه شده است و مردم در اين مناطق مي‌توانند پروازهاي داخلي را از طريق فرودگاه امام خميني (ره) انجام دهند و اين تنها يكي از سياستگذاري‌هايي بوده كه در اين راستا انجام شده است،

اظهار كرد: ايجاد بستري مانند فرودگاه امام خميني(ره) كه بتواند به پروازهاي داخلي كمك كند، سبب رونق صنعت هوايي و ايرلاين‌ها هم مي‌شود و اينكه بخشي از نيازهاي موجود را مي‌خواهيم جواب دهيم و اساسا چنين برنامه و هدفي نداريم كه همه پروازهاي داخلي استان تهران و حومه را به اين سمت و سو سوق دهيم. به عنوان مثال شايد براي مردم جنوب تهران به صرفه باشد براي پروازهاي داخلي به جاي فرودگاه مهرآباد از فرودگاه امام استفاده كنند.

معاون بهره‌برداري شركت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) با اشاره به پروازهاي ورودي بسيار زياد مسلمانان كه به فرودگاه امام مي‌آيند، گفت: اگر مسلمانان و شيعياني كه از كشورهاي مختلف به ايران مي‌آيند و مي‌خواهند به مقاصد مذهبي داخلي سفر كنند، بستري براي‌شان فراهم شود كه از همين فرودگاه بتوانند اين كار را انجام دهند يا آنكه مسافري از شهرهاي مختلف بخواهد به مقاصد خارجي برود، اين خود يك ويژگي و مزيت است كه در واقع براي پروازهايي با كانكشن داخلي يا خارجي محقق شده است. خوشخو اعلام كرد: يكي ديگر از نكاتي كه وجود دارد، اين است كه ايرلاين‌هاي داخلي كه به فرودگاه امام مي‌آيند، به جاي آنكه هواپيماي‌شان خالي بماند، ترجيح مي‌دهند پروازي حتي با قيمت‌هاي پايين‌تر داشته باشند و بنابراين مي‌توان گفت كه اين‌گونه از پروازهاي داخلي با توجه به اين وضعيت و حمايت‌هايي كه فرودگاه از ايرلاين‌هاي داخلي داوطلب مي‌كند، نسبت به پروازهاي داخلي ديگر در ساير فرودگاه‌هاي كشور، ارزان‌تر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون