• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4444 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد

همه آنچه يك فيلم در فضاي مجازي رقم زد

داستان دوباره سگ‌كشي

حميدرضا خالدي

 

فيلمي كه از نحوه كشتن سگ‌ها در مجموعه نگهداري سگ‌هاي كهريزك در روزهاي آغازين هفته جاري در فضاي مجازي منتشر شد، شهردار تهران را براي دومين بار در مواجهه دوستداران و حاميان حيوانات قرار داد. فيلمي كه بر اساس آن كاركنان اين مجموعه به عنوان تنها مركز نگهداري سگ‌ها در پايتخت، با تزريق آمپول‌هايي از اسيد به قلب‌شان به شكلي دردناك كشته مي‌شوند. انتشار اين فيلم در فضاي مجازي به موجي از انتقادهاي تند و اظهارنظرهاي احساسي كاربران فضاي مجازي منجر شد. اما با اين‌وجود شهرداري تقريبا تا يك روز بعد از انتشار اين فيلم واكنشي به آن نشان نداد و سكوت كرد. اما بالا گرفتن انتقادها در عرض چند ساعت چنان سرعت و شدتي به خود گرفت كه در نهايت شهرداري تهران را نيز وادار به واكنش كرد. منتها به جاي مديرعامل شركت ساماندهي كه به دليل بيماري در بيمارستان بستري بود، روابط عمومي شهرداري تهران به اين اظهارات پاسخ داد و مديركل آن در توييتي مدعي شد كه بر اساس پيگيري‌هاي انجام شده فيلم منتشر شده متعلق به سال 96 است و مدير حوزه كنترل حيوانات شهري در سازمان مسوول به عنوان ناظر پيمانكار نيز عزل شده است. اما همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد اين ماجرا به همين جا ختم نشد. با وجودي كه شهردار تهران نيز روز بعد و در جمع خبرنگاران دوباره اظهارات مديركل روابط عمومي‌اش را تكرار كرد، توييتي كه دو نفر از اعضاي شورا روز دوشنبه زدند به همراه تجمع بيش از 200 نفر از حاميان حيوانات باعث شد تا اين آتش همچنان شعله‌ور باقي بماند. حسن خليل‌آبادي عضو شوراي شهر تهران در توييتي كه روز دوشنبه زد با اشاره به بازديد سرزده‌اش از مجموعه كهريزك نوشت: «متاسفانه كشتار فجيع سگ‌هاي خيابانگرد صحت دارد. در بازديد شب گذشته‌ام از محوطه، شاهد حضور خودروي حامل لاشه سگ‌ها در محل بودم!» آرش ميلاني، عضو كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر نيز در توييتي مشابه با تاييد صحت سگ‌كشي به شيوه تزريق اسيد نوشت: خبر تزريق اسيد و كشتار غيرانساني سگ‌هاي خيابانگرد تهران متاسفانه صحت دارد و توسط يكي از پيمانكاران شهرداري تهران صورت گرفته است. قطعا موضوع را تا انتها پيگيري خواهم كرد و مقصران اين فاجعه در مجموعه شهرداري و پيمانكاران آن، با برخورد جدي سازماني و قضايي مواجه خواهند شد. گرچه هيچ يك از اين دو عضو شورا نگفتند كه بر اساس چه مستنداتي اين ادعا را تاييد مي‌كنند. اين توييت‌ها ولي كافي بود تا ساير اعضاي شورا كه انگار منتظر خط‌شكني در اين زمينه بودند نيز به يك‌باره دست به كار شوند و توييت‌هايي را عليه عوامل سگ‌كشي و تلويحا شهرداري تهران بزنند.

 

يك تجمع ديگر و حاشيه‌هايش

شهرونداني كه ساعت 11 تا 13 ظهر روز دوشنبه گذرشان به خيابان بهشت افتاده است حتما شاهد تجمع خيل چند صد نفري از حاميان حيوانات كه هر‌يك پلاكارد و شعاري را در محكوميت سگ‌كشي در دست داشتند و رسيدگي به اين پرونده را از شهرداري انتظار داشتند، بوده‌اند. تجمعي با شعارهاي تند عليه شهرداري و شهردار تهران كه در نهايت با دخالت نيروهاي انتظامي و دستگيري چند نفر از آنها پايان پيدا كرد. انتشار فيلم‌ها و عكس‌هاي اين تجمع و درگيري آنها با نيروهاي امنيتي باعث شد تا موضوع اين پرونده همچنان باز بماند و آتشي كه مي‌رفت تا كم‌كم رو به خاموشي گذاشته شود دوباره شعله‌ور شود؛ شعله‌اي كه حتي توييت‌هاي شهردار تهران هم نتوانست آتش آن را خاموش كند. پيروز حناچي در اولين توييت خود «ضمن احترام به نگراني دلسوزان حقوق حيوانات، بر اساس مباني انساني و ديني، احترام به همه مخلوقات خدا و توامان توجه به بهداشت و امنيت شهروندان را از وظايف مجموعه شهرداري مي‌دانم.

شهردار تهران در ادامه نوشت: از لحظه اطلاع از تخلف پيمانكار در سير قانوني ساماندهي حيوانات داراي بيماري‌هاي خطرناك، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطيان برخورد قاطع صورت پذيرد و پيگيري لازم براي تكرار نشدن آن به جديت دنبال شود. او در دومين توييت خود هم با تكرار مواضع شهرداري در برخورد با متخلفان از پيگيري شهرداري براي آزاد شدن دستگير‌شدگان تجمع اعتراض‌آميز مقابل شهرداري خبر داد. حميدرضا گودرزي، معاون امنيتي استاندار و دبير شوراي تامين استان تهران نيز همان شب با به حق خواندن خواست‌ها و مطالبات مردم و سمن‌ها (سازمان‌هاي مردم‌نهاد) در خصوص حمايت از حقوق حيوانات گفت: در اين تجمع گروهي از مردم به عنوان جمعيت حامي حقوق حيوانات حضور داشتند و اعتراض آنان نيز يك موضوع بسيار حايز اهميت است.

گودرزي البته حضور افراد سودجو را نيز دليلي براي به خشونت كشيدن تجمع ياد شده عنوان كرده و گفت: در اين تجمع مطالبه‌گرانه كه حق سمن‌ها و مردم بود متاسفانه يك عده افراد سودجو نيز سعي بر موج‌سازي داشتند كه با تدابير امنيتي شناسايي شدند.

معاون استاندار تهران همچنين از پيگيري مسوولان استان تهران و مراجع قضايي براي آزادي اين افراد خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه طي يكي، دو روز آينده تمامي آنها آزاد شوند.

با اين حال تجمع حاميان حيوانات و واكنش‌هاي تند آنها، با موج‌هايي از انتقادهاي مخالف آنها از سوي شهروندان هم همراه بود. در اين مخالفت‌ها، شهروندان مدعي بودند كه نبايد چنين مساله‌اي دليلي شود براي تجمعي به اين وسعت يا اين همه هجمه و جار و جنجال؛ آن هم در شرايطي كه كشور اين همه مشكل و مساله دارد و چنين اقداماتي فقط باعث سوءاستفاده رسانه‌هاي آن سوي مرزها و بهره‌برداري سياسي آنها خواهد شد. گروهي نيز در اظهارنظرهايي كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شد، معتقد بودند كه بخشي از تجمع‌كنندگان را افراد فرصت‌طلب و سودجويي تشكيل مي‌دادند كه مي‌خواهند با استفاده از تحريك احساسات حاميان و دوستداران حيوانات به منافع خود برسند. اين تجمع هر چه كه بود، عاملي شد تا موضوع ساده سگ‌كشي به يك‌باره به سوژه‌اي داغ براي رسانه‌هاي فارسي زبان آن سوي مرزها بدل شود و هر چند ساعت يك‌بار به نوعي دوباره به بازنشر آن بپردازند.

 

اصل يك تراژدي

ولي سوالات بسياري در مورد اين فيلم و واقعيت‌هاي پنهان و آشكار در پس پرده آن وجود دارد؛ اينكه چرا شهرداري اين‌ همه براي پاسخگويي اوليه تعلل كرد؟ يا اينكه اگر فيلم براي سال 96 است چرا مسوول مرتبط آن، بايد الان بركنار شود؟ يا اين سوال كه پيمانكاري كه خلع يد شده چرا دوباره به كار گرفته شده است؟

اما اصل ماجرا چيست؟ حدود سه سال قبل يعني سال 96 پيمانكار كنوني مركز نگهداري سگ‌ها در كهريزك به خاطر انتشار فيلمي توسط دوستداران حيوانات بركنار مي‌شود. او مدعي است كه يكي از پرسنل اخراجي‌اش درآن سال اين فيلم را گرفته و آن را به قيمت 15 ميليون تومان به طرفداران حيوانات فروخته است و الان دوباره، اين فيلم چند روزي است كه در فضاي مجازي منتشر شده است. با اين حال او سال گذشته هم مجددا و در قالب شركتي به نام« ...» در مناقصه نگهداري از سگ‌هاي ولگرد تهران كه توسط شركت ساماندهي مشاغل برگزار شده، شركت كرده و با مبلغ يك ميليارد و 700 ميليون تومان مجددا انتخاب مي‌شود و از تاريخ 10 تيرماه 97 كار خود را به عنوان پيمانكار آغاز مي‌كند. به بياني شهرداري پيمانكاري را كه قبلا به دليل تخلف، بركنار كرده بوده دوباره به عنوان پيمانكار مي‌پذيرد. يك منبع آگاه در اين زمينه به «اعتماد» گفت: به همين دليل هم بوده كه مدير مربوطه بركنار شده است، چون اين كار او به نوعي تخلف محسوب مي‌شود. از سويي گفته مي‌شود پيمانكار مزبور از چند هفته قبل ورود حاميان حيوانات را به كمپ ياد شده ممنوع كرده است.

همين نكات شنيده‌هاي «اعتماد» از جدال ميان دو پيمانكار و كشاندن اعتراض‌ها به شكل تجمع مردمي را قوت بخشيده است اما هنوز مشخص نيست كه تا چه اندازه اين شنيده‌ها مي‌تواند صحت داشته باشد.

 

شبي كه آنجا بودند...

با اين وجود شايد اصلي‌ترين دليلي كه حاميان حيوانات با استناد به آن، فيلم ياد شده را جديد و واقعي مي‌دانند، بازديد و توييت حسن خليل‌آبادي باشد. او با انتشار عكسي از پلاك يك وانت كه دقيقا همان پلاك وانتي است كه در فيلم سگ‌كشي هم ديده مي‌شود، مدعي شد در بازديدي كه از مركز نگهداري سگ‌ها داشته به اين نتيجه رسيده كه ادعاي حاميان حيوانات درست است و چنين اقدامي در اين مركز انجام مي‌شود. گرچه او در گفت‌وگو با «اعتماد» روايت ديگري از بازديدش را عنوان كرد. او در مورد آنچه در جريان بازديدش ديده است به «اعتماد» گفت: همان شبي كه فيلم منتشر شده به اتفاق تعدادي از همكاران و دوستان به مركز ياد شده رفتيم و حدود ساعت 23:15 به آنجا رسيديم. ولي جز چند نگهبان كسي آنجا نبود. رفتيم داخل و مجموعه را دوباره ديديدم. من براي بار دوم بود كه اين مجموعه را مي‌ديدم. چندي قبل هم به همراه آقاي مسجدجامعي و جمعي از خبرنگاران بازديدي از اين مجموعه داشتيم. آن شب اما به نظرم آمد كه تعداد سگ‌ها حتي بيشتر از دفعه قبلي بود. ولي كلا چيزي در مورد كشتن و از بين بردن سگ‌ها نديديم.

اين عضو شوراي شهر با اشاره به عكس پلاك وانتي كه منتشر كرده، گفت: همين طور كه دوستان داشتند فيلم مي‌گرفتند يكدفعه چشمم به وانت ياد شده افتاد. به دوستان گفتم از پلاك اين وانت هم عكس بگيريد تا ببينيم مشابه پلاك وانتي كه در فيلم منتشر شده ديده مي‌شود، هست يا خير؟ كه اتفاقا دقيقا مشابه آن بود.

خليل‌آبادي در مورد تحليل خود از اين بازديد و نحوه برخورد با سگ‌ها توضيح داد: ما آنجا چيز خاصي نديديم. ولي جميع جهات نشان مي‌دهد كه حتي اگر فيلم هم مال سال 96 باشد – كه البته هنوز اثبات نشده – اما باز هم ممكن است اين رويه ادامه داشته است چون پيمانكار همان پيمانكار بوده است. از سويي اينكه شهرداري پيمانكار و مدير مربوطه را عزل كرده يا سكوت طولاني اوليه شهرداري، خود نشان از اين دارد كه بالاخره چيزكي وجود داشته است.

اين عضو شوراي شهر تهران همچنين تاكيد كرد: شخصا معتقدم كه شهرداري در اين مورد اهمال كرده است. ضمن آنكه اگر شهرداري به جاي انكار و توجيه، از همان ابتدا شفاف ماجرا را تعريف و قبول مي‌كرد كه تخلفي صورت مي‌گيرد و بعد با متخلفان برخورد مي‌كرد، مسلما مردم و حاميان حيوانات هم تا اين حد حاشيه درست نمي‌كردند.

 

خليل‌آبادي، عضو شوراي شهر تهران در مورد تحليل خود از اين بازديد و نحوه برخورد با سگ‌ها توضيح داد: ما آنجا چيز خاصي نديديم. ولي جميع جهات نشان مي‌دهد كه حتي اگر فيلم هم مال سال 96 باشد – كه البته هنوز اثبات نشده – اما باز هم ممكن است اين رويه ادامه داشته است. چون پيمانكار همان پيمانكار بوده است. از سويي اينكه شهرداري پيمانكار و مدير مربوطه را عزل كرده يا سكوت طولاني اوليه شهرداري، خود نشان از اين دارد كه بالاخره چيزكي وجود داشته است.

او تاكيد كرد: شخصا معتقدم كه شهرداري در اين مورد اهمال كرده است. ضمن آنكه اگر شهرداري به جاي انكار و توجيه، از همان ابتدا شفاف ماجرا را تعريف و قبول مي‌كرد كه تخلفي صورت مي‌گيرد و بعد با متخلفان برخورد مي‌كرد، مسلما مردم و حاميان حيوانات هم تا اين حد حاشيه درست نمي‌كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون