• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4446 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور

براي دفاع و دوستي ‌آماده‌ايم

رييس ‌جمهوري از سامانه بومي پدافند هوايي باور 373 رونمايي كرد

حسن روحاني در حاشيه مراسم گراميداشت روز صنعت دفاعي كشور كه روز پنجشنبه برگزار شد از سامانه بومي پدافند هوايي برد و ارتفاع بلند باور 373 بازديد و فرمان رونمايي از اين سامانه را صادر كرد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، حسن روحاني با توضيح وزير دفاع و كارشناسان حاضر در جريان ساخت قسمت‌هاي مختلف سامانه بومي پدافند هوايي باور 373 قرار گرفت سپس در جريان مراسم گراميداشت صنعت دفاعي كه با عنوان «صنعت دفاعي، پيشگام در رونق توليد و اقتصاد مقاومتي» برگزار شد، ابراز اميدواري كرد كه روابط ايران با همه كشورهاي دوست روزبه‌روز مستحكم‌تر شود.

 

امريكا؛ اعتراضات 96 و فشار اقتصادي 97

روحاني در اين مراسم كه با حضور مسوولان عاليرتبه كشوري و لشكري و برخي سفرا و وابستگان نظامي كشورهاي خارجي در ايران برگزار شد ضمن اشاره به توطئه جديد امريكا كه از سال 1396 عليه جمهوري ‌اسلامي آغاز شد، گفت:«آنها ابتدا به دنبال برنامه‌ريزي‌هايي براي ايجاد جنگ رواني و سياسي عليه ملت بودند سپس به جنگ اقتصادي روي آوردند. امريكايي‌ها در سال‌هاي 96 و 97 علامت‌هايي هم دريافت كردند كه شايد مشوق آنان براي ادامه توطئه‌افكني در اين سال‌ها بوده است. ... آنها تصور مي‌كردند كه توانسته‌اند، اغتشاش چند ماهه‌اي را در ايران كليد بزنند اما با تدبير مسوولان و اقدامات به موقع نيروهاي امنيتي، انتظامي و مسوولان نظام اين شلوغي‌ها ظرف چند روز برچيده شد».

در ادامه رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه امريكايي‌ها در سال 97 فشار اقتصادي را با خروج از برجام عليه ملت ايران رقم زدند به ساير اقدامات امريكا عليه جمهوري اسلامي اشاره كرد و گفت:«خروج امريكا از برجام به معناي عهدشكني، پيمان‌شكني، زيرپا گذاشتن قوانين بين‌المللي و تروريسم اقتصادي است. امريكا به خيال اينكه مي‌تواند جمهوري اسلامي ايران را به واسطه اين خروج غيرقانوني تحت فشار قرار دهد، همه ننگ‌ها را به جان خريد.».

 

استحكام بيشتر جمهوري ‌اسلامي تا صدها سال

رييس‌جمهوري در ادامه، ديدار خود با يكي از سران كشورهاي اروپايي در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در سال گذشته را روايت كرد و گفت:«در اين ديدار اين مقام اروپايي به نقل از رييس‌جمهور امريكا مي‌گفت كه اگر اروپايي‌ها با ترامپ همراهي كنند و با ايران همكاري نداشته باشند 3 ماه ديگر، نظامي به نام جمهوري اسلامي ايران در منطقه نخواهد بود. به آن مقام اروپايي گفتم، آقايي كه اين ادعا را كرده خودش خواهد رفت و حزبش هم از قدرت ساقط خواهد شد اما جمهوري اسلامي براي صدها سال ديگر مستحكم‌تر خواهد ماند».

روحاني با بيان اينكه امروز يك سال از آن ملاقات گذشته است، بيان كرد:«در سال 97 امريكايي‌ها توطئه اقتصادي را عليه مردم ما طراحي كردند. اين توطئه در بازار باعث ايجاد عدم تعادل شد و مردم تا حدي نگران شدند اما با آگاهي و هوشياري خود مقتدرانه مقاومت كردند و امسال كه تحريم امريكا از سال گذشته شديدتر شده و از هر زمان ديگري اين تحريم‌ها سنگين‌تر است، مردم نشان دادند كه اين تحريم‌ها نمي‌تواند در مقابل مقاومت آنها اثري داشته باشد».

 

امريكا شكست خورده؛ ما موفق ميدان هستيم

رييس‌جمهوري با بيان اينكه هيچ ‌وقت امريكا به اين اندازه از نظر حقوقي و سياسي، ضعيف‌تر، مهجورتر و منزوي‌تر نبوده است، گفت:«وزير امور خارجه امريكا همين 2 روز قبل در سازمان ملل غم و غصه سال آينده خود را در مورد ايران اظهار كرده و گفت كه اگر برجام باقي بماند، سال آينده تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران برداشته مي‌شود».

رييس‌جمهوري با بيان اينكه امروز شاخص‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي به ما مي‌گويد كه وضع ما نسبت به سال گذشته به مراتب بهتر است و مردم آرامش بيشتر دارند و ثبات اقتصادي بيشتر شده است، گفت:«آمارهاي مربوط به تورم، افزايش صادرات غيرنفتي و رشد بورس، بيانگر اين واقعيت است كه شرايط امسال ما بهتر از سال گذشته است. سال گذشته در بنزين قدرت صادرات نداشتيم اما امروز صادر‌كننده بنزين و گازوييل هستيم. گاز را به كشورهاي مختلف صادر مي‌كنيم».

 

فرصت تحريم براي پيشرفت

روحاني با بيان اينكه فشار اقتصادي مشكلاتي را براي مردم ايجاد كرد، توضيح داد:«تحريم‌ها و فشار اقتصادي دشمن، فرصت‌هاي بسيار خوبي براي توسعه و پيشرفت ما فراهم كرد... بيچاره‌هايي كه به هواپيماها، ناوچه‌ها، پهپادها و ناوهاي هواپيمابر خود تكيه كرده بودند، آرزوهايشان بر باد رفت».

روحاني با بيان اينكه دعواي اصلي ما با امريكا نظامي و اقتصادي نيست، گفت:«ما با امريكايي‌ها مشكل تفكر، ديدگاه و جهان‌بيني داريم و اختلاف ما استراتژيك است. ما به عنوان يك ايراني مسلمان و فرهنگ‌دوست معتقديم هر ملتي اول بايد به فكر منافع خود باشد كه حق اوست اما حق تجاوز به ديگران را ندارد و بايد به حقوق ديگران احترام بگذارد. اما امريكايي‌ها مي‌گويند همه دنيا بايد فداي امريكا شود و هر چه ما اراده مي‌كنيم بايد همان شود كه اين غيرقابل قبول است. ... تفكر امريكايي‌ها اين است كه زمين‌هاي ديگران را بخرند يا به زور بگيرند! در روزهاي اخير هم پيشنهاد خريد جزيره‌اي از دانمارك را مطرح كردند!» او تاكيد كرد:«اعتقاد ما اين است كه امروز همه ملت‌ها صاحب احترام هستند و بايد به حقوق ملت‌ها و مردم در منطقه و خارج از منطقه احترام بگذاريم. ... ما در ايران هميشه متكي بر راي مردم بوده‌ايم. از آغاز انقلاب، نظام اسلامي كار خود را با راي مردم آغاز كرد و در ادامه با راي مردم پيش رفته و در ادامه نيز با راي مردم فعاليت خواهد كرد».

 

به‌ دنبال باور قدرت نظامي

روحاني اعلام كرد:«تفكر امريكايي‌ها اين است. آنها مي‌گويند اگر بخواهيم نفت بخريم و آن را از تنگه هرمز عبور دهيم، امنيت تنگه را برقرار مي‌كنيم و اگر منافع ما نباشد، كاري به آن نداريم و ديگران اگر مي‌خواهند نفت ببرند، امنيت را خودشان بايد تامين كنند اما ما مي‌گوييم آبراه‌هاي بين‌المللي بايد براي همه امن باشد. در باب‌المندب ما منجي كشتي‌هاي عبوري بوديم».

رييس‌جمهور همچنين تاكيد كرد:«در برابر زورگويي بايد تمام قدرت خود را به‌ كار بگيريم، اينجا ديگر ميز مذاكره جواب نمي‌دهد. وقتي دشمن از موشك و هواپيما عليه ما استفاده مي‌كند، ما هم بايد به دنبال باور قدرت نظامي خود باشيم».

 

اسقاط نظام؛ يك خيال واهي

روحاني سپس با خطاب قرار دادن امريكايي‌ها گفت: «بدانيد كه مسير اشتباهي را انتخاب كرده‌ايد ... فرض كنيد ما يك هزار بشكه نفت كمتر صادر كنيم چه چيزي به شما مي‌رسد جز اينكه كينه شما در دل ملت‌هاي منطقه و مسلمانان بيشتر مي‌شود و راه آينده را كاملا مسدود مي‌كنيد، چيزي به دست شما نمي‌آيد. اگر شما مي‌خواهيد نظام ما را ساقط كنيد و دوباره به كشور ما برگرديد و اهداف خود را در منطقه ما دنبال كنيد، بدانيد كه اين يك خيال واهي است... بياييد تحريم‌ها را‌ برداريد و به راه و اراده ملت ايران احترام بگذاريد در اين صورت راه فرق مي‌كند».

روحاني با تاكيد بر اينكه بدون ايران، امنيت منطقه تضمين نمي‌شود و امنيتي به وجود نخواهد آمد، گفت:«ايران تامين‌كننده امنيت منطقه، تنگه هرمز، خليج فارس است و در صورتي كه شما از مسير اشتباه خود برگرديد و دست از تجاوز ‌برداريد براي تامين امنيت همه منطقه آماده است».

رييس‌جمهور با بيان اينكه ما آماده مذاكره و رفع سوءتفاهم هستيم، گفت:«دست از تجاوز و فشار و تحريم‌ برداريد و دوستان خود را تشويق نكنيد كه با ايران ارتباط نداشته باشند، ‌منطقه امن به نفع همه است.» روحاني در پايان سخنان خود تاكيد كرد:«ما براي دفاع و دوستي آماده‌ايم. همچنان كه در مقابل هر تجاوزي مي‌ايستيم و با قدرت تجاوز را دفع مي‌كنيم».

 

پيشرفت محسوس ايران در حوزه پدافندي

پيش از سخنان رييس‌جمهور در اين مراسم امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح طي سخنراني گفت:«امروز صنعت دفاعي، پشتوانه بسيار محكمي براي بخش‌هاي مختلف صنعت كشور و علم و فناوري است. صنايع دفاعي كشور با تمركز بر تحقيق، توسعه و توليد از همه ظرفيت‌هاي كشور به ويژه در دانشگاه‌ها و مراكز علم و فناوري استفاده كرده و خوشبختانه دستاوردهاي زيادي داشته است.» وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خاطرنشان كرد:«با توسعه فناوري و دقت‌افزايي امروز در جايگاهي قرار داريم كه همه موشك‌هاي جمهوري اسلامي ايران با اثربخشي بالا، دقيق و نقطه‌زن هستند.» اميرحاتمي در پايان گفت:«در حوزه پدافندي پيشرفت‌هاي محسوسي حاصل شده و امروز نه تنها براي مقابله با تهديدهاي عمومي هوايي سامانه‌هايي را در اختيار داريم بلكه براي مقابله با هواپيماهاي رادارگريز و پهپادها نيز توانمندي بالايي در كشور وجود دارد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون