• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4446 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور

كمپاني از تيم اندرلخت به عنوان مربي اخراج شد

يك پيش‌بيني و دو عاقبت

سامان سعادت

 

 

گوارديولا در يكي از مصاحبه‌هايش وقتي با اين سوال مواجه مي‌شود كه كدام يك از شاگردانش مي‌توانند مربي بزرگي شوند بعد از كمي مكث و فكر كردن از دو بازيكن نام مي‌برد: ژاوي و كمپاني. گوارديولا به اين نكته اشاره مي‌كند كه اين دو بازيكنان باهوشي هستند كه قدرت رهبري خوبي در زمين مسابقه دارند و مي‌توانند در آينده مربيان بزرگي شوند. هر دوي اين بازيكنان سابقه كاپيتاني تيم‌هاي تحت هدايت پپ را در كارنامه داشتند و جام‌هاي بسياري را به عنوان كاپيتان بالاي سر برده بودند. نكته جالب توجه اينجاست كه هم كمپاني و هم ژاوي دقيقا چند ماه بعد و با آغاز فصل جديد فوتبال در كشورهاي بلژيك و قطر، به عنوان سرمربي كارشان را آغاز كردند. كمپاني به عنوان مربي بازيكن تيم اندرلخت و ژاوي به عنوان سرمربي تيم السد.

نتايج دو تيم تحت هدايت ستاره‌هاي سابق بارسلونا و منچسترسيتي در هفته‌هاي اول نشان مي‌دهد كه پيش‌بيني گوارديولا 50 درصد درست از آب درآمده است. ژاوي نتايج فوق‌العاده‌اي با السد در همين هفته‌هاي اول كسب كرده. او السد را در جدال با رقيب سنتي و قدرتمندش يعني الدوحيل پيروز و راهي دور يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا كرد. همچنين در اميركاپ قطر هم موفق شد الدوحيل را شكست دهد تا بعد از چند بازي كه تعدادشان به انگشتان يك دست هم نمي‌رسد، اولين جامش را در كسوت مربيگري دشت كند. ژاوي گر چه در يك تيم آسيايي مربيگري مي‌كند اما كارشناسان را متقاعد كرده كه مي‌تواند همان هوش مهندسي دوران بازي‌اش را روي نيمكت هم نشان بدهد. اما هزاران كيلومتر دورتر از قطر، اوضاع در بلژيك براي ديگر ستاره‌اي كه پپ تصور مي‌كرد مربي خوبي از آب در مي‌آيد فاجعه‌بار پيش رفت.

ونسان كمپاني از ابتداي فصل و بعد از دبل قهرماني با سيتي‌زن‌ها در ليگ برتر راهي كشورش شد. او به تيم اندرلخت پيوست و همزمان هدايت اين تيم را نيز بر عهده گرفت. او تيمي را تحويل گرفت كه فصل قبل در جايگاه چهارم ايستاده بود اما همچنان با اختلاف زياد پرافتخارترين تيم بلژيك به حساب مي‌آيد. هدف اين بود كه كمپاني اندرلخت را به جايگاه اصلي‌اش برگرداند. فصل براي كمپاني و تيمش با شكست دو بر يك مقابل تيم اوستنده آغاز شد. سپس دو تساوي بدون گل اطمينان به كمپاني را در مديران اندرلخت از بين برد. در نهايت شكست چهار بر دو اين تيم مقابل كورتربيك در هفته چهارم ضربه نهايي را به كمپاني وارد كرد و كارش را به اخراج كشاند.

در جلسه مديران اندرلخت قرار بر اين شد كه كمپاني فقط هدايت تيم را داخل مستطيل سبز به عنوان كاپيتان بر عهده بگيرد و نيمكت به شخص ديگري سپرده شود. مديران اندرلخت ولش سيمون ديويس، دستيار كمپاني را به عنوان سرمربي تيم منصوب كردند تا شايد او بتواند تيم را از رتبه سيزدهم جدول نجات دهد.

حال وضعيت عجيبي براي كمپاني به وجود آمده است. او كه تا ديروز در جايگاه سرمربي تيم قرار داشته و ديويس را تحت فرمان مي‌ديده، بايد از دستورات او پيروي كند. دليل اين امر هم قرارداد كمپاني به عنوان بازيكن با اندرلخت است. در دنياي فوتبال وقتي يك مربي اخراج مي‌شود، ممكن نيست همان موقع و در همان تيمي كه از آن اخراج شده دوباره زير نظر دستيار يا بازيكن سابقش مشغول به كار شود. اما كمپاني مجبور است با اين وضعيت كنار بيايد. سرمربي جديد تيم بلژيكي درباره سرمربي سابق اندرلخت گفت: «كمپاني بايد تمركزش روي رهبري هم تيمي‌هايش در زمين باشد اما او تنها يكي از آنها است.» همين جمله نشان مي‌دهد كه سرمربي جديد حواسش به سرمربي سابق تيم كه هنوز ممكن است قدرت داشته باشد، هست.

شايد در آينده شرايط مربيگري ژاوي و كمپاني متفاوت شود. شايد وقتي كمپاني از فوتبال خداحافظي كرد و تمركزش را تمام و كمال روي هدايت تيمش از بيرون گذاشت، بتواند نشان دهد كه گوارديولا در موردش اشتباه نمي‌كرده. تنها چيزي كه امروز مي‌توان گفت اين است كه فعلا كت مربيگري براي كمپاني باتجربه كمي گشاد است و او بايد چند سال ديگر شانسش را دوباره امتحان كند. شايد در كشور و تيمي ديگر.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون