• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

همتي پس از قرارگرفتن دلار در كانال 10 هزارتومان:

گفته بودم كه روي ارز سرمايه‌گذاري نكنيد

همزمان با كاهش نرخ ارز در بازار غيررسمي رييس بانك مركزي نيز مي‌گويد پيش از اين به مردم هشدار داده بود كه حاصل سرمايه‌گذاري در اين بازار ضرر و زيان خواهد بود.

عبدالناصر همتي در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت به كاهش نرخ ارز اشاره كرده و گفته است: بازار ارز و سكه نوسان و ريسك دارد و تقريبا ثابت شده نكاتي كه درباره سرمايه‌گذاري در اين بازار گفتم از سر دلسوزي بود تا سرمايه مردم به ضرر بدل نشود. او به مردم توصيه كرده كه «اگر در بازار سرمايه يا در بانك سرمايه‌گذاري كنند ضررش خيلي كمتر خواهد بود.» اشاره همتي به كاهش نرخ ارز در روزهاي اخير و ورود نرخ دلار به كانال 10 هزار توماني است كه در دو روز گذشته رخ داده است. هر چند جريان نزولي نرخ ارز با مقاومت‌هايي در بازار آزاد نيز مواجه شده و دلالان و بازيگران بزرگ بازار، ‌سطح مقاومتي 11 هزار تومان را رها نمي‌كنند، اما سياستگذار پولي اميدوار است با تداوم تمهيدات اصلاحي خود در بازار، نرخ ارز را در سطوح پايين‌تري تعديل كند. البته بخشي از موفقيت بانك مركزي براي تداوم اين شرايط در آينده به ميزان ذخاير ارزي موجود نيز بستگي دارد. همتي در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت ذخاير و درآمدهاي ارزي دولت چگونه است، اظهار كرده: شرايط خوبي داريم. اگر خوب نبود كه وضع بازار ارز آن‌طور كه امروز مشاهده مي‌شود، نمي‌شد. ثبات وجود دارد و وضع ارزي‌مان خوب است. ما همان‌طور كه قبلا هم گفتم با احتياط خيلي زيادي ذخاير ارزي‌مان را استفاده مي‌كنيم و خوشبختانه واردات كالاهاي اساسي و ضروري و مواد اوليه موردنياز كارخانجات را از طريق سامانه نيما تامين مي‌كنيم. او افزود: ذخاير اسكناس‌مان هم خيلي خوب است به‌طوري كه وضع امروز در 6 سال گذشته بي‌سابقه بوده و ما هيچ مشكلي در اين زمينه نداريم. اميدوارم اين وضعيت روز به روز بهتر شود تا بتوانيم كارهاي اساسي را براي رشد و توسعه كشور انجام دهيم. رييس بانك مركزي در پاسخ به اين پرسش كه دولت چه برنامه‌اي براي بهبود وضعيت اقتصادي كشور دارد، گفت: ما نياز داريم كه فعاليت‌هاي توليدي‌مان رونق بيشتري بگيرد، به هر حال شوكي كه سال گذشته در توليد ما رخ داد، رشد اقتصادي ما را منفي كرد و نياز داريم براي مثبت كردن آن توليدات ملي را بيشتر كنيم كه برنامه‌هاي بانك مركزي براي حمايت از توليداتي كه جنبه مولد دارند را در دستور كار قرار داده‌ايم. همتي تصريح كرد: البته ما تراز تجاري‌مان را هم بالا مي‌بريم، ضمن اينكه تورم‌مان در مرداد ماه زير يك درصد بوده است.او در پاسخ به اين پرسش كه چرا قيمت برخي كالاهاي مصرفي پس از كاهش نرخ ارز، پايين نيامده است، توضيح داد: بازار كالا و محصولات ديگر مقداري چسبندگي دارند و از زماني كه قيمت ارز بالا رفت، قيمت اين كالاها هم افزايش يافت اما تجربه ثابت كرده كه اين قيمت‌ها براي حركت به سوي كاهش، مقداري چسبندگي دارند و اميدوارم با تداوم ثبات ارز آن قيمت‌ها هم كاهش يابد.

 

پاسخ به سوالي درباره اينستكس

همتي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران پيشنهاد فرانسه براي اينكه رقم بزرگي را به عنوان اعتبار خريد نفت در اينستكس قرار دهد تاييد مي‌كند يا نه، گفت: قرار نيست فرانسه اين رقم را در اينستكس بگذارد، قرار شد مبالغي را به اين موضوع اختصاص دهند اما هنوز در حال مذاكره هستيم تا ببينيم چه مي‌شود. او درباره مبلغ اين اعتبار كه گفته شده 15ميليارد دلار است، گفت: البته پيشنهاداتي داده شده و اجازه بدهيد به نتيجه برسد تا راجع به آن صحبت كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون