• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

يك رويكرد و دو نگاه

موسوي تبريزي: روحاني براي اصلاحات هزينه بود نبوي: آدرس غلط ندهيم

فارغ از اصولگرايي و اصلاح‌طلبي در درون جريان چپ نيز همواره درباره دولت و مجلس نگاه‌هاي متفاوتي وجود دارد كه گاهي هم اين نگاه‌هاي متفاوت با چاشني صفر و صدي همراه مي‌شود؛ نگاهي كه در نتيجه آن، مجلس و دولت يا تماما مظهر خير و بركت و بدون ايراد تلقي مي‌شوند يا منبع و منشا تمام ناكامي‌ها، خلأها و نارضايتي‌هايي كه امروز وجود دارد. در اين ميان اما افرادي هم هستند كه معايب و محاسن را به صورت يك مجموعه درنظر مي‌گيرند مانند بهزاد نبوي و موسوي تبريزي كه هر دو از مقامات مسوول در سال‌هاي اول انقلاب تلقي مي‌شوند و امروز در دسته اصلاح‌طلبان تعريف مي‌شوند. البته همين نگاه متعادل نيز مي‌تواند با گرايش‌هاي حمايتي و مقابله‌اي عجين شود.

در همين راستا حجت‌الاسلام موسوي تبريزي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب درباره عملكرد دولت و مجلس بحث خود را با اين جمله شروع مي‌كند كه «اگر دولت و مجلس دلسوز هستند، بايد فكري نسبت به مشكلات بكنند.» هرچند او براي دولت و مجلس از نهادهاي ديگري مثل بنياد مستضعفان و ... طلب ياري مي‌كند اما انتقادهاي جدي را متوجه دولت‌ مي‌كند. او در بخشي از مصاحبه‌اش با «فارس» اين را هم عنوان مي‌كند كه «من نمي‌گويم دولت هيچ كاري نكرده؛ چون الحمدالله كارهايي كرده است. البته در قبال اين آمار و ارقامي كه مي‌گويند حتي من كه اطلاعات دارم هم قانع نمي‌شوم و فكر مي‌كنم كه آمار و ارقام درست به رييس‌جمهور و مسوولاني از اين دست نمي‌دهند و ثانيا حتي اين آمارها نسبت به نيازها خيلي كمتر است و مشكل از اينجا ايجاد مي‌‌شود.»

موسوي تبريزي معرفي روحاني و عملكرد او را هزينه‌اي براي جريان اصلاحات معرفي مي‌كند و مي‌گويد: «اصلاح‌طلبان هزينه دادند و واقعا آقاي روحاني در طيف اصلاح‌طلبي تعريف نمي‌شد.»

 

آدرس غلط دادن ممنوع

نقطه ‌مقابل نگاه موسوي تبريزي را مي‌توانيم در نظرات بهزاد نبوي مشاهده كنيم. او درباره نااميدي‌ها و نارضايتي‌هاي امروز به «انصاف ‌نيوز» مي‌گويد: «ما فكر مي‌كنيم يأس و نارضايتي مردم ناشي از عملكردهاي خُردِ عمر يا زيد است. تصور ما اين است كه عملكردهاي خُردِ تك تك نمايند‌گان فراكسيون اميد و يا حتي دولت آقاي روحاني عامل يأس و نارضايتي مردم است؛ اين تفكر به مردم نشاني غلط مي‌دهد؛ وقتي مي‌گوييم «بياييم اينها را ارزيابي كنيم كه از يك سوراخ دوبار گزيده نشويم» او مي‌گويد: «مردم فكر مي‌كنند كه مثلا ۳۰ نماينده تهران مي‌توانستند فيلي هوا كنند كه همه مشكلات كشور از بين برود و نكردند؛ با وجود اينكه معتقدم هم دولت و هم مجلس به طور طبيعي ضعف‌هايي دارند، اما بايد به اين نكته دقت كرد كه شرايط فعلي كشور و فعل و انفعالاتي كه رخ مي‌دهد به شكلي است كه اولا قوي‌ترين دولت‌ها و مجلس‌ها هم از عهده اين مشكلات به‌سادگي برنمي‌آيند، ثانيا بسياري از اين مشكلات محصول و معلول عملكرد اينها نيست؛ كسان ديگري كارهايي مي‌كنند كه اينها مجبورند پيامدهاي‌شان را تحمل ‌كنند» انتقاد بهزاد نبوي درباره نوع نگاه به مجلس و دولت به مصوبه شوراي عالي سياستگذاري يعني همان مساله پايش نمايندگان ليست اميد نيز مي‌رسد و مي‌گويد: «اين حرفي كه برخي دوستان مبني بر ارزيابي عملكرد نمايندگان مي‌زنند، باعث مي‌شود كه مردم فكر كنند تمام مشكلات كشور ناشي از عملكرد نمايندگان فراكسيون اميد و يا كل مجلس بوده و يا ناشي از عملكرد دولت بوده؛ در صورتي كه مشكلات بزرگ‌تر از اين حرف‌هاست.»

 

معامله‌گر فقط مجلس‌ دهم نبود

نبوي درباره انتقادهايي كه به مجلس مي‌شود به‌ويژه درباره زد و بندهايي كه رواج پيدا كرده و گاهي خبرهاي آن به گوش مي‌رسد نيز مي‌گويد: «در مجلس‌هاي قبلي هم معامله‌گر داشته‌ايم. نماينده‌اي در يكي از مجالس قبلي، ده‌ها بار وزير صنايع و معادن را با سوال به مجلس كشاند و عمده سوالاتش هم راجع به شركت ايران‌خودرو بود. مديرعامل شركت ايران‌خودرو در آن مقطع با من آشنا بود، يك ‌بار كه در اين آمد و شدهاي وزير به مجلس همراه او آمده بود، پرسيدم كه «فلان نماينده با تو چه مشكلي دارد كه روزي يك سوال از وزير در مورد ايران‌خودرو مي‌كند؟» و او گفت: «خدا شاهد است كه تا به ‌حال بيش از ۱۶۴ نفر را براي استخدام به من معرفي كرده و من نمي‌توانم اين تعداد را استخدام كنم، مشكلش اين است!» نبوي ادامه مي‌دهد: «فكر نكنيد اين مجلس، اولين مجلسي است كه در آن رانت‌خواري و از اين دست مسائل اتفاق مي‌افتد؛ متاسفانه در مجالس قبلي هم داشتيم؛ البته در آن حد گسترده‌اي هم كه حرفش را مي‌زنند، نه در اين مجلس داريم و نه در مجالس قبلي داشتيم. يكي از اين افراد كه بعضا در VOA صحبت مي‌كند خيلي زود در مجلس راه‌هاي رانتخواري و... را ياد گرفت، جزو اصلاح‌طلبان هم بود. اما كل مجلس كه اين نيست. تا وقتي در كشور ما دموكراسي نهادينه نشود، احزاب نيرومند واقعي ايجاد نشوند، وضع چنين است؛ در حال حاضر شايد چند صد حزب داريم كه خيلي از آنها فقط خود شخص است و شايد اقوام نزديكش! حزب فقط يك سكوي پرش و وسيله است براي اينكه بتواند مقام و امكاناتي در اختيار بگيرد.»

 

ره صدساله اصلاحات

بهزاد نبوي در پاسخ به انتقادات و ضعف‌هاي امروز مي‌گويد: «شما بايد ۱۰۰ سال دموكراسي مستمر را پشت سر بگذاريد تا احزاب قابل قبولي ايجاد شوند و در سايه اين احزاب نامزدهايي كه فقط به دنبال منافع ملي هستند به مجلس بروند. بسياري از نماينده‌ها و حتي سياسي‌هاي‌مان دنبال منافع ملي نيستند؛ براي‌شان رسيدن به پست و مقام ارجحيت دارد و اينكه چه به ‌روز ملت و كشور مي‌آيد اهميتي ندارد؛ به اين دليل كه ما هنوز تجربه دموكراسي و تحزب‌مان كم است. بنابراين بايد زمان بگذرد تا بتوانيم اين روند را طي كنيم. به شرط اينكه دموكراسي تداوم داشته باشد، اگر چهار روز بستند و خفه كردند و بعد دوباره باز كردند، اين دوباره از صفر شروع كردن است و براي رسيدن به آن مرحله‌اي كه اشاره كردم تداوم دموكراسي لازم است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون