• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

فعالان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا از وضعيت خود گفتند

ارزيابي گذشته يا پيدا كردن مقصر

نمودار اظهارنظرهاي چهره‌ها، احزاب، مقامات اجرايي و نظارتي و انتشار آنها در رسانه‌ها بالا و پايين مي‌شود؛ گاه تحت تاثير توجه به خبري ديگر قرار مي‌گيرد و گاه اخبار ديگر را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد اما ساكن نمي‌ماند. چنانكه برخي اظهارنظرها در آخرين فعل و انفعالات رخ داده حول موضوع انتخابات مجلس از جهاتي گوناگون قابل ‌بررسي است؛ در اين ميان حميد ملانوري، مديركل سياسي وزارت كشور كه به عنوان نماينده دولت در جايگاه بي‌طرفي قرار دارد، با اشاره به اينكه احزاب ركن اصلي افزايش مشاركت سياسي مردم در انتخابات هستند، گفته است: «گرايش‌هاي سياسي بايد مشاركت سياسي را سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرار دهند.»

با اين همه اما در ميان خبرهاي مربوط به انتخابات مجلس به خبرهايي جناحي‌تر از جمله برگزاري نخستين دوره آموزش مجازي احزاب اصولگراي كشور با هدف كادرسازي و تربيت نيروهاي جوان با حضور اعضاي سه حزب موتلفه اسلامي، جامعه جوانان متحد اسلامي و جامعه اسلامي حاميان كشاورزي ايران برمي‌خوريم. هرچند اخبار مهم‌تر انتخاباتي عمدتا مربوط به اظهارنظر يكي، دو چهره اصلاح‌طلب و اعضاي جبهه پايداري اختصاص دارد و هر دو جريان به نوعي به آسيب‌شناسي عملكرد خود در دوره‌هاي گذشته پرداخته‌اند.

گام دوم ارزيابي عملكرد فراكسيون اميد

پس از صحبت‌هاي كرباسچي و حرف و حديث‌هاي بعد از آن بود كه لزوم بازبيني در سازوكار و تصميم‌گيري شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاح‌طلبان ايران) مطرح شد و از محمدرضا عارف تا ديگر افراد اين شوراي عالي به اظهارنظر و واكنش نسبت به آن پرداخته و از چند و چون آسيب‌شناسي و نقد درون‌گفتماني گفتند.

در آخرين واكنش به اين موضوع بود كه جواد امام، عضو هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاح‌طلبان ايران) نسبت به وجود كميته‌اي 8 نفره براي اصلاح اين شوراي عالي رديه‌اي داد. امام در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينكه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان آمادگي پذيرش نقد و انجام اصلاحات را دارد، مي‌گويد: «پيش از اين كميته‌اي براي آسيب‌شناسي عملكرد شوراي عالي تشكيل شده است اما من از تشكيل كميته هشت نفره براي اصلاح شوراي عالي بي‌خبرم.» امام با تاكيد بر اينكه نقدها به عملكرد شوراي عالي حتما بايد شنيده شود و تلاش ما هم برطرف كردن ايرادات شوراي عالي است، به وجوه اين انتقادات پرداخت و اهم اين انتقادات را مربوط به تهيه ليست انتخاباتي، ارجحيت راي شخص به راي احزاب در اين شورا و رهبري تصميم‌گير در اين شورا عنوان كرد.

همچنين در رابطه با برخي انتقادات به عملكرد فراكسيون اميد و شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، شامگاه دوشنبه هيات رييسه و برخي ديگر از اعضاي فراكسيون اميد مجلس دهم با اعضاي مجمع روحانيون مبارز ديدار كردند كه در گزارش اصلي شماره ديروز به تفصيل مورد بررسي قرار گرفت. روايت‌هاي مختلف از مسائل مطرح‌ شده در اين جلسه اما پس از 24 ساعت از آن جلسه، در ايرنا و چند خبرگزاري ديگر بازتاب يافت. محمدعلي وكيلي، عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه مجلس به ايرنا گفته است: «در ابتداي اين جلسه محمدرضا عارف گزارش مفصلي از فرآيند انتخابات در سال‌هاي ۹۲، ۹۴ و ۹۶ ارايه كرد و در ادامه گزارشي از فرآيند تشكيل فراكسيون اميد و نامگذاري ليست اصلاح‌طلبان ارايه شد. در ادامه اين جلسه رويكرد تعاملي فراكسيون اميد و كارنامه اين فراكسيون بررسي شد.» او در ادامه به سخنان خود در اين جلسه مبني بر وجود استانداردهاي دوگانه اصلاح‌طلبي اشاره كرد و افزود: «در انتهاي اين جلسه آقاي خاتمي بر حضور پاي صندوق راي تاكيد كردند. وكيلي، مدير مسوول روزنامه ابتكار همچنين معتقد است كه اين جلسه نقطه‌عطفي در اصلاح ذهنيت مجمع روحانيون نسبت به عملكرد فراكسيون اميد بوده است. موضوعي كه پيش‌تر محمدعلي ابطحي، عضو مجمع روحانيون مبارز و عليرضا رحيمي، عضو اصلاح‌طلب هيات رييسه مجلس از آن به «اعتماد» خبر داده بودند.

جبهه پايداري عامل عدم وحدت

در آن سوي بازي سياست ايراني اما مشكل و دردسر همچنان همان دردسر هميشگي است: «دستيابي به وحدت.» هر چند به نظر مي‌رسد اين حلقه مفقوده «وحدت»، بيش از هر چيز از نبود توافق روي يك ليدر، يك تعريف دقيق و روشن از اصولگرايي و تشتت نيروهاي اصولگرا در قالب جبهه‌ها، تشكل‌ها، احزاب و شوراهاي متعدد نشأت گرفته است و عجيب آنكه در اين حال و اوضاع متشتت، هر يك از چهره‌ها، گروه‌ها و تشكل‌هاي اصولگرا، ديگري را مقصر شرايط بحراني در اين جريان معرفي مي‌كنند. احمد سالك، عضو شوراي مركزي جبهه پايداري در اين شرايط از خسارت‌هاي عدم دستيابي به وحدت گفته و با اشاره به رويكرد مستقل جبهه پايداري در مناسبات سياسي و انتخاباتي به خبرآنلاين گفته است: «بعضي گروه‌ها به دليل تفكرات خاصي كه دارند، مستقل عمل مي‌كنند، اما در شرايط كنوني بايد اختلافات را كنار بگذارند؛ چراكه ما امروز در شرايطي هستيم كه بيشتر به وحدت نياز داريم.» نماينده اصولگراي اصفهان در مجلس با اشاره به شكست اين جريان در انتخابات سال‌هاي گذشته، تمامي مصيبت سال‌هاي اخير را به پاي اختلافات دروني گذاشته و جالب آنكه تلويحا جبهه پايداري را مسوول اين وضعيت مي‌داند، چراكه به‌ گفته او تشكل‌هايي همچون اين تشكيلات اصولگرا در سال‌هاي اخير به شكل مستقل پا به رقابت‌هاي انتخاباتي گذاشته‌اند. سالك در راستاي ارايه راهكار براي برون‌رفت از اين بحران گفته است: «بهترين محور وحدت بين اصولگرايان، جامعه روحانيت است.» موضوعي كه البته خود مخالفاني جدي در جريان اصولگرا دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون