• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

حجاب چشم و جلوگيري از روزمرّگي

نيوشا طبيبي

عادت كردن به امور روزمره، حجابي جلوي چشم آدمي مي‌كشد و باعث مي‌شود كه ديگر هيچ نعمتي به چشم نيايد و در نتيجه سمت خوب و خوش زندگي از ديد پنهان شود. اگر بتوان چشم را به «بد ديدن نيالود» و عادت به ديدن زشتي‌ها نكرد، اميد به زندگي چند برابر مي‌شود. ديدن خوبي‌ها، حس رضايتمندي به انسان مي‌دهد. باريك‌بيني و زودرنجي و بد ديدن‌ها، نااميدي و خستگي مي‌دهد. عادت كردن به خوب ديدن به معني چشم بستن بر كاستي‌ها و نارسايي‌ها نيست. به معني دم برنياوردن و سكوت كردن نيست، بلكه به معني اميدواري به آينده است، به معني ايمان به زندگي است.

هر كدام از ما ايرانيان درگير مشكلات عديده‌اي هستيم كه بعضي از آنها ريشه‌هاي عميقي دارند. شهروندان كشورهاي ديگر در جهان مانند ما - كمتر يا بيشتر- دچار مسائل مشابهي هستند؛ مشكلاتي كه گاه معضلات عمومي بشريت و شهرنشيني و تمدن امروز هستند و بعضي از آنها به جغرافياي خاصي تعلق دارند. اما شهروند بي‌دغدغه و بي‌مشكل در دنيا يافت نمي‌شود. مهم اين است كه مردم با اين مشكلات چگونه مواجه مي‌شوند و كدام كفه ترازوي زندگي‌شان را سنگين‌تر مي‌گيرند؟ جالب است كه شادترين مردم جهان لزوما به ثروتمندترين كشورهاي جهان تعلق ندارند. بسياري از شهرهاي شاد دنيا از آن كشورهاي فقير هستند. مردم كشورهاي لاتين يا همين ارمنستان در نزديكي كشورمان را ببينيد.

آرزوي داشتن سقفي بالاي سر و آب سالم و پاكيزه در دسترس و برق دايمي براي روشنايي و دسترسي به امكانات اوليه بهداشتي و پزشكي، در جهان امروز ما هنوز همگاني و عمومي نيست. اتفاقا عده قابل توجهي از مردم جهان حداقل از يكي از اين نعمات محروم هستند. به اين نوع محروميت‌ها شاخص دسترسي به شبكه اينترنت را هم اضافه كنيد. در مقابل مي‌خواهم توجه شما را به واقعيت‌هاي كشور خودمان معطوف كنم. امروز بيشتر ايرانيان – به‌طور حتم خوانندگان اين سطور - از دسترسي به همه اين امكاناتي كه بر شمردم برخوردار هستند. جريان يافتن آب پاكيزه خنك قابل شرب در لوله‌هاي خانه نعمتي است كه همين همسايه‌هاي ثروتمند جنوبي ما از آن برخوردار نيستند و بايد آب را با صرف هزينه هنگفت از دريا بگيرند و شيرين و حتي خنك كنند و در دسترس مردم‌شان قرار دهند. بيش از ۹۹ درصد روستاهاي ايران به شبكه برق متصل شده‌اند، يعني ديگر تقريبا جايي نمانده كه از نعمت برق استفاده نكند. به آمارهاي استفاده‌كنندگان اينترنت در ايران هم نگاهي كنيد تا ببينيد كه چه جايگاه خوبي در منطقه و حتي در مقايسه با اكثر كشورهاي جهان داريم. مي‌خواهم به عرض برسانم دنيا آنقدر براي ما تيره و تار نيست آن‌طور كه بعضي احساس مي‌كنند يا بعضي معاندان سعي در القاي آن دارند.

از كارهاي بزرگي كه دولت انجام داده و واقعا دستاورد مهمي براي ايران و انقلاب است، برقراري بيمه سلامت ايرانيان براي تك تك افرادي كه فاقد بيمه‌هاي درماني بوده‌اند، نتيجه بسيار مهمي است كه امروز به دست آمده. هر ايراني مي‌تواند با پرداخت پولي نسبتا اندك و با ارايه مدارك شناسايي و ظرف مدت چند دقيقه در پوشش اين بيمه قرار گيرد. بيمه‌گذاران با اين بيمه مي‌توانند از بسياري از خدمات پزشكي بهره‌مند شوند كه سهم مهمي از آن از طرف دولت پرداخت مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون