• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

علي توكلي شهردار منطقه 19:

ساماندهي بساط‌گستران بازار بزرگ احساني پس از 12 سال محقق شد

ساماندهي بساط‌گستران بازار بزرگ احساني يكي از طرح‌هاي مهم انضباط شهري در سال‌هاي اخير است كه در پي مطالبات جدي مردم، معتمدين، ريش‌سفيدان و كسبه بازار، پس از 12 سال به دنبال درخواست‌هاي مكرر آنها انجام شد.علي توكلي، شهردار منطقه 19مي‌گويد: در محور اصلي خيابان احساني و كوچه‌هاي منتهي به بازار بيش از هزار نفر كسبه مشغول فعاليت هستند و حدود 250 غرفه براي استقرار بساط‌گستران احداث شده است. مشروح ديدگاه‌هاي او را درباره ساماندهي بساط‌گستران بازار بزرگ احساني در ادامه مي‌خوانيد.

هدف از اجراي طرح ساماندهي بساط‌گستران بازار بزرگ احساني چه بوده است؟

با توجه به اهميت برقراري انضباط شهري رفع سد معبر، تسهيل در رفت و آمد شهروندان و مرتفع كردن معضلات امداد‌رساني سازمان‌هاي خدمات‌رسان در اين معبر، اجراي اين طرح را در دستور كار مديريت شهري اين منطقه قرار داد و از جمله ويژگي اصلي اين طرح در نظر گرفتن كرامت انساني، ملاحظات معيشتي دستفروشان است به‌طوري كه براي ادامه فعاليت و كسب روزي حلال اين قشر، در نزديك‌ترين نقطه به خيابان شهيد احساني و بازار بزرگ عبدل‌آباد، بازاري با مجوز شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران احداث شد تا اين بساط‌گستران به لحاظ اقتصادي و روحي دچار آسيب نشوند.

بعضي طرح‌هاي ساماندهي دستفروشان با عدم موفقيت كامل مواجه مي‌شود، چه راهكاري براي تداوم طرح پيش‌بيني كرده‌ايد؟

با وجود دشواري بحث ساماندهي بساط‌گستران، اما در ساماندهي خيابان احساني همراهي بخشي از كسبه، معتمدين و مشاركت مردمي در تداوم اين طرح نقش موثري داشته است. از آنجايي كه بسياري از كسبه و اهالي محل دغدغه مسائلي مانند آسيب‌هاي اجتماعي، سرقت، عدم ايمني و دسترسي خودروهاي امدادي و خدماتي چون آتش‌نشاني و اورژانس را به اين معبر داشتند و نگران وقوع حادثه‌اي غيرمترقبه و خطرساز در اين محل بودند، سبب شد تا ما را در اجراي طرح همراهي ويژه‌اي كنند.البته يكي از اميدها و نقاط اتكاي ما در اجرا و تداوم اين طرح براساس همراهي كسبه و مشاركت اجتماعي شهروندان رقم خورد و بخش ديگري از اهداف ما از اجراي اين طرح تغيير بافت و كالبد فيزيكي معبر بود كه گفت‌وگو و همكاري‌هايي با سازمان زيباسازي شهر تهران براي ايجاد مبلمان شهري كه هم زيبايي بصري ايجاد كند و هم اين معبر را تبديل به پياده‌راه فرهنگي كند صورت گرفته است تا پتانسيل‌هاي بساط‌گستري به‌طور كامل برچيده يا كاسته شود.

جانمايي غرفه‌هابر چه اساسي بوده است؟

با توجه به مستندات و تصاوير ماهواره‌اي موجود، در نزديكي اين بازار هيچ زمين بايري وجود نداشت و تنها تعدادي بوستان در اطراف خيابان احساني موجود بود كه بوستان شهيد مطهري از لحاظ بعد مسافت و نزديكي به بازار بزرگ عبدل‌آباد انتخاب و جانمايي شد. در گام بعدي يكي از معبرهاي بوستان به عنوان محل راه‌اندازي غرفه‌ها و ادامه فعاليت بساط‌گستران تجهيز شد كه در حال حاضر نيز به دليل ساماندهي منظم غرف در مدت كوتاه، اين بازار رونق خيلي خوبي گرفته و مورد استقبال شهروندان است.

كسبه خيابان احساني چه تعدادي هستند و دستفروشان بر چه اساسي ساماندهي شده‌اند؟

در محور اصلي خيابان احساني و كوچه‌هاي منتهي به بازار بيش از هزار نفر كسبه مشغول فعاليت هستند و حدود 250 غرفه براي استقرار بساط‌گستران احداث شده است. درخصوص آمار دستفروشان اين معبر نمي‌توان آمار دقيقي را ذكر كرد ولي چند صد نفر در اين معبر مشغول به دستفروشي بوده‌اند كه به 3 دسته تقسيم مي‌شوند؛ افرادي كه از كسبه، معبر جلوي مغازه را اجاره مي‌كردند، بخش ديگر برخي اتباع غير قانوني بودند كه در قالب ساماندهي قرار نگرفتند و بخشي نيز دستفروشان مستقر در وسط معبر بودند كه تمركز اصلي در اختصاص غرفه‌ها روي گروه سوم قرار گرفت تا ملاحظات معيشتي و اقتصادي آنها تامين شود.

همچنين مقابل مغازه‌ها در معبر شكوفه في مابين خيابان‌هاي احد و احساني جمع‌آوري خواهد شد ضمن اينكه در مورد جمع‌آوري دستفروشان خيابان احد نيز جلساتي برگزار و پيگيري‌هاي لازم انجام شده است.

درخصوص رفع نازيبايي‌هاي موجود در اين بازار پس از ساماندهي چه اقداماتي انجام خواهد شد؟

يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه پس از اجراي طرح در اين معبر اتفاق افتاد، جمع‌آوري سايبان‌هاي غيرمجاز، نازيبا و خطرساز از حدود 600 واحد صنفي در حجمي بالغ بر 40 تن آهن و چند هزار مترمربع پليت بود كه يكي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي جمع‌آوري زوايد فيزيكي در شهرداري تهران با مشاركت مردمي در كمترين ميزان تنش و با آرامش حداكثري محسوب مي‌شود كه در سطح شهر تهران در طول سال‌هاي اخير در حوزه ساماندهي كم‌نظير بوده است.در راستاي يكسان‌سازي سايبان و تابلو‌هاي شهري با همكاري سازمان زيباسازي شهر تهران و هزينه خود كسبه نصب تابلو و سايبان سر در محل فعاليت كسبه در حال اجرا است كه اين مهم تاثير بسزايي در زيبايي بصري اين معبر خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون