• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4451 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۷ شهريور

تنيس يواس اوپن 2019 آغاز شد

نزاع بزرگان بر سر آخرين جام

علي ولي‌اللهي

 

 

مسابقات تنيس يو‌اس اوپن چهارمين گرانداسلم فصل است كه هر ساله در ماه آگوست آغاز مي‌شود. فصل مسابقات گرانداسلم تنيس با اوپن استراليا آغاز مي‌شود، با رولاند گاروس و ويمبلدون ادامه پيدا مي‌كند و در نهايت به يو‌اس اوپن مي‌رسد. در اين تورنمنت بهترين تنيسورهاي جهان براي كسب دو هزار امتياز و جايزه بيش از سه ميليون و پانصدهزار دلاري با يكديگر رقابت مي‌كنند. از سال 1973 به بعد، يواس ‌اوپن تبديل به اولين گرانداسلمي شد كه جايزه نقدي مردان و زنان را به صورت برابر در نظر گرفت. جوايز نقدي رقابت‌هاي امسال رقمي بالغ بر 57 ميليون دلار است كه به نفرات برتر در هر بخش اهدا مي‌شود. اين مسابقات در پنج بخش مردان، زنان، دوبل مردان، دوبل زنان و دوبل ميكس برگزار مي‌شود. يواس‌ اوپن در سال‌هاي ابتدايي تاسيسش كه برمي‌گردد به سال 1881 روي چمن آغاز به كار و سپس چند دوره روي خاك رس ادامه پيدا كرد و در نهايت به زمين هاردكورت منتقل شد. همچنين تا پيش از سال 1968 اين مسابقات در فضايي بسته به انجام مي‌رسيد و بعد از اين سال مسابقات در فضاي باز برگزار مي‌شود.

تنيسورهاي مدعي در حالي وارد مسابقات تنيس يو‌اس اوپن شده‌اند كه نواك جوكويچ صرب بخت اول كسب عنوان قهرماني در بخش مردان محسوب مي‌شود. قصاب بلگراد همين دو ماه پيش در ويمبلدون موفق شد عنوان قهرماني را با شكست دادن فدرر در يكي از جذاب‌ترين و طولاني‌ترين فينال‌هاي تاريخ تنيس به دست آورد. بعد از جوكو، رافائل نادال و راجر فدرر بخت‌هاي بعدي قهرماني هستند. در بخش زنان نيز نائومي اوزاكاي ژاپني شانس نخست قهرماني معرفي شده است. بعد از اين تنيسور نيز اشلي بارتي استراليايي و كارولينا پليشكووا از جمهوري چك در رده‌هاي بعدي حضور دارند. نواك جوكويچ و نائومي اوزاكا قهرمانان دوره قبل تنيس يواس اوپن هستند. نكته جالب توجه اين است كه سال گذشته جوكويچ به عنوان بخت ششم قهرماني وارد مسابقات شده بود و توانست سومين عنوانش را در فينال آزاد امريكا تصاحب كند و اوزاكا به عنوان بخت بيستم قهرماني. اوزاكا سال گذشته اولين قهرماني‌اش را در يواس اوپن جشن گرفت. همين مساله نشان مي‌دهد كه ممكن است در رقابت‌هاي امسال هر اتفاقي بيفتد.

در رقابت‌هاي قديمي يواس اوپن بيشترين تعداد قهرماني پيش از سال 1968 (كه مسابقات به فضاي باز آورده شد) متعلق به ريچارد سيرز، بيل لارند و بيل تيلدن هر سه از امريكا با هفت عنوان قهرماني است. بعد از سال 1968 نيز جيمي كانرز و پيت سمپراس از امريكا و راجر فدرر از سوييس با پنج عنوان قهرماني بهترين ركورد را برجاي گذاشته‌اند. بيشترين قهرماني متوالي نيز پيش از سال 1968 متعلق به ريچارد سيرز با 6 قهرماني متوالي و بعد از اين سال متعلق به راجر فدرر با 5 قهرماني متوالي است. تنيسور سوييسي كه امسال در 38 سالگي وارد مسابقات شده است، بين سال‌هاي 2004 تا 2008 موفق شد پنج سال پياپي كاپ قهرماني يو‌اس اوپن را به خانه ببرد. آخرين باري كه فدرر به فينال آزاد امريكا راه يافت، برمي‌گردد به سال 2015. فدرر در آن سال مقابل جوكويچ با نتيجه 3 بر 1 شكست خورد و دوم شد. در بخش زنان بهترين عملكرد تا قبل از سال 1968 متعلق است به مولا مولاري كه هشت عنوان قهرماني را به ثبت رسانده بود. بعد از 1968 نيز كريس اورت و سرنا ويليامز با 6 قهرماني ركورددار محسوب مي‌شوند. سرنا ويليامز امسال به عنوان بخت هشتم عنوان قهرماني وارد مسابقات شده است. سرنا هم‌اكنون 37 ساله است. ويليامز سال گذشته موفق شد خودش را تا فينال برساند اما آنجا مغلوب حريف ژاپني خودش شد.

هم‌اكنون كه اين متن را مطالعه مي‌كنيد، دور اول مسابقات تنيس يواس اوپن برگزار شده است. در بخش مردان و زنان تمامي مدعيان توانسته‌اند با شكست دادن رقبا راهي دور بعد مسابقات شوند. جوكويچ با نتيجه 3 بر صفر از سد كاربالس بائنا از اسپانيا گذشت. رافائل نادال با همين نتيجه جان ميلمن از استراليا را شكست داد و راجر فدرر نيز موفق شد با نتيجه 3 بر 1 از سد تنيسور هندي سوميت ناگال بگذرد. فدرر در اين مسابقات غافلگير شد و ست نخست را با نتيجه 6 بر 4 واگذار كرد. در بخش زنان نائومي اوزكا با نتيجه 2 بر 1 آنا بلينكوا از روسيه را شكست داد. اشلي بارتي نيز با همين نتيجه زارينا دياس از قزاقستان را برد و راهي مرحله بعد شد. تنيسور ناشناس قزاق در اين بازي موفق شد، ست اول را با نتيجه 6 بر 1 برنده شود. سيمونا هالپ نيز به عنوان بخت سوم قهرماني تنيس زنان با نتيجه 2 بر 1 نيكول گيبز از امريكا را شكست داد. از مسابقات جالب مرحله اول، رقابت سرنا ويليامز و ماريو شاراپوا بود. شاراپوا تنيسوري است كه سابقه قهرماني در يواس اوپن را در سال 2006 در كارنامه دارد.

شاراپوا در سال 2016 به خاطر مصرف مواد نيروزا به مدت دو سال محروم شد و بعد از بازگشتش از محروميت هنوز نتوانسته به جايگاه سابقه خودش برگردد. تنيسور معروف روسي در بازي اول مقابل رقيب قديمي‌اش از امريكا در دو ست پياپي با نتيجه 6 بر 1 مغلوب شد و با رقابت‌ها خداحافظي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون