• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4456 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ شهريور

محمدرضا عارف مطرح كرد

راي اميد به وزراي پيشنهادي، بر پايه پروسه‌اي دموكراتيك

محمدرضا عارف درباره راي فراكسيون اميد به 2 وزير پيشنهادي «آموزش و پرورش» و «ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري» گفته است: «تصميمي كه گرفته شد، پروسه‌اي منطقي را طي كرد و ما چندين جلسه با وزراي پيشنهادي گذاشتيم و حتي شخصا يك جلسه نيز با اين عزيزان داشتم.» رييس فراكسيون اميد كه با «اعتماد» گفت‌وگو مي‌كرد، ادامه داد: ما در فراكسيون براي هر دو وزارتخانه، كارگروه تخصصي تشكيل داديم و از طريق اين كارگروه‌ها جلساتي را با وزراي پيشنهادي برگزار كرديم و حتي يك جلسه محدود سياسي داشتيم؛ يعني در اين جلسات فقط موضوعات سياسي مطرح شد و بعد هم يك جلسه مجمع برگزار كرديم و در يك پروسه دموكراتيك، موضوع را به راي گذاشتيم كه هر دو وزير پيشنهادي در فراكسيون راي آوردند.

عارف در پاسخ به پرسشي درمورد تعداد اعضاي حاضر در جلسه نهايي مجمع فراكسيون گفت: البته نمي‌توانيم به‌ عدد بگوييم كه در اين جلسه چند نفر بودند اما خوشبختانه هر دو راي آوردند. البته آقاي «حاجي‌ميرزايي» تقريبا همين نسبتي كه در صحن راي‌گيري شد، در فراكسيون نيز راي بيشتري آورد؛ يعني او 10 الي 15 درصد بيشتر از مونسان راي آورد؛ بنابراين اينكه هر دوي آنها راي بياورند، قابل پيش‌بيني بود. اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس با بيان اينكه، امسال، سال آخر مجلس است و معمولا در سال‌هاي آخر، مجلس و دولت با يكديگر همراه مي‌شوند، خاطرنشان كرد: «اينكه چه كساني موافق بودند و چه كساني مخالف، به نظر نمي‌تواند موضوع قابل‌بحثي باشد؛ چراكه بحث انتخاب وزير و بررسي شايستگي‌هاي او يك مساله تخصصي است. مضاف بر آنكه به نظر مي‌رسد در اين مدتي كه مسووليت داشتند، به نظرم خوب كار كردند.

رييس فراكسيون اميد همچنين در پاسخ به اين پرسش كه اگر اين افراد در سال نخست دولت معرفي مي‌شدند هم از مجلس راي اعتماد مي‌گرفتند، گفت: «به نظرم اين سوال در شرايط سياسي امروز جايي ندارد؛ به هر حال آنها با دولت هماهنگ هستند.»

عارف در پاسخ به پرسش ديگري در باره اينكه چرا پروانه سلحشوري، عضو فراكسيون اميد و ناظر مجلس بر ميراث فرهنگي، برخلاف نظر فراكسيون در جايگاه مخالف نطق كرد و با توجه به اينكه رياست كارگروه بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي ميراث فرهنگي و گردشگري در فراكسيون اميد را برعهده داشت، موضوعاتي كارشناسي و سياسي، ازجمله بحث پيگرد قانوني مديران كلي كه توسط مونسان منصوب شده بودند را در اين نطق پيش كشيد، گفت: «بعضي مسائل در حد بحث است و بايد مورد بررسي قرار بگيرد. مثلا اگر پيگرد قانوني وجود دارد، بايد در دادگاه پيگيري شود. معمولا اين شبهات مطرح مي‌شود ولي بايد راي اين افراد را هم در نظر بگيريم. مثلا فردي كه رايش در فراكسيون موافق بود اما به عنوان مخالف صحبت كرد.»

عارف درباره علت آراي بالاتر حاجي‌ميرزايي نسبت به مونسان برخلاف برخي گمانه‌زني‌ها نيز گفت: آقاي حاجي‌ميرزايي نسبت به آقاي مونسان شناخته شده‌تر بود؛ چراكه ايشان در دولت دوم اصلاحات، 4 سال مديركل يكي از دفاتر ما بود و كارهاي خوبي هم در اين مدت انجام داد .ايشان دبير كميسيون «نشان‌ها» بود و همچنين مديركل دفاتر مديران ارشد بود كه در ارزيابي وزرا، كار بسيار دقيقي براي اولين و آخرين‌بار انجام داد. يعني در همان سال‌هاي 84 -83 ما ارزيابي خوبي از وزرا داشتيم و كارنامه خوبي تدوين شد و تمام نقاط ضعف و قوت وزرا در آن مشخص شد. بحثم اين است كه ذهنيتي مثبت نسبت به ايشان وجود داشت و خودش هم نگاهي راهبردي داشت. مضاف بر اين، آقاي حاجي‌ميرزايي چند سال هم قائم‌مقام نهضت بوده و ما با ايشان همكاري داشتيم.

عارف درباره مطالبات فراكسيون اميد از 2 وزير جديد نيز گفت: قطعا ما مطالباتي داشتيم و آنها را هم در جلسات خصوصي مطرح كرديم و هم در جلساتي كه قدري عمومي‌تر بود. بنابراين، باتوجه به شرايط اميدواريم تلاش كنند كه اين مطالبات را برآورده كنند. به‌ويژه در حوزه آموزش و پرورش كه معلمان عزيز مطالبات جدي دارند و اميدواريم پيگيري شود. او در پايان گفت: «در بحث وزارت ميراث هم دولت بايد عنايتي جدي‌تر داشته باشد؛ ما بايد توجه داشته باشيم كه بخشي از اشتغال از گردشگري تامين مي‌شود و بايد چيزي درحدود 200 تا 250 هزار فرصت شغلي در اين زمينه ايجاد كنيم. همچنين بايد حمايتي جدي از صنايع دستي داشته باشيم كه مي‌تواند منجر به پيشرفت و ارتقاي كشور در زمينه گردشگري نيز شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون