• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4456 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ شهريور

شريعتمداري:

حذف يارانه سه دهك‌ پردرآمد از پايان شهريور كليد مي‌خورد

وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي از طرح دولت براي شناسايي دهك‌هاي پردرآمد و حذف يارانه آنها از پايان شهريورماه خبر داد.

چندي پيش در هيات دولت مصوبه‌اي تصويب شد كه طي آن دو وزراتخانه كار و رفاه اجتماعي و وزرات كشور و سازمان هدفمندي يارانه‌ها مكلف هستند يارانه سه دهك ثروتمند جامعه را حذف كنند . هيات وزيران در جلسه ۱۶ تير ۱۳۹۸ به پيشنهاد سازمان برنامه و بودجه كشور و با همكاري وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي، نفت، نيرو و تعاون، كار و رفاه اجتماعي و به استناد بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور، آيين‌نامه اجرايي اين تبصره را با هدف تعيين منابع و مصارف يارانه تصويب كرد. هر چند كه موانعي همچون نبود اطلاعات صحيح از دهك‌هاي ثروتمند، كار حذف آنان را سخت مي‌كرد، اما با اين مصوبه دولت موظف شد با استفاده از بانك‌هاي اطلاعاتي نسبت به شناسايي و حذف سه دهك درآمدي از فهرست يارانه‌بگيران اقدام كند.

در اين راستا روز گذشته محمد شريعتمداري گفت: دولت شناسايي دهك‌هاي پردرآمد را با دقت و وسواس بيشتري انجام مي‌دهد و تلاش مي‌كنيم كه حذف يارانه سه دهك‌ را از پايان شهريورماه آغاز كنيم.

وزير كار درباره حذف يارانه دهك‌هاي پردرآمد افزود: مهلت يك ماهه مندرج در آيين نامه اجرايي مصوب دولت كه مقرر كرده بود ظرف يك ماه دستورالعمل اجرايي، ابلاغ شود به پايان رسيده است. اما در آن آيين‌نامه اشاره شده وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه و وزارت كشور اقدام به انتشار دستورالعمل كند.

عضو كابينه دوازدهم ادامه داد: قرار است استانداران در سطح كشور براي شناسايي اقشار با درآمد بالا همكاري كنند و از شبكه استانداري‌ها، فرمانداري‌ها و شهرداري‌ها و شوراي شهر براي كسب اطلاعات و تكميل بانك اطلاعات استان‌ها كمك بگيريم و چون اشتراك مساعي در تنظيم اين مقررات بيش از يك ماه زمان برده هنوز ابلاغ به استانداران صورت نگرفته و به محض اينكه تمام شود دولت ابلاغ مي‌كند.

او اظهار داشت: همه دستگاه‌ها نظرات خود را به‌طور كامل نداده‌اند و تلاش مي‌كنيم تا هفته آينده به پايان برسد و نتيجه به استانداران ابلاغ شود.

شريعتمداري گفت: حذف دهك‌هاي پردرآمد با مشاركت استانداران سراسر كشور خواهد بود و هر ميزان از سه دهك اول كه با كمترين خطا شناسايي شده باشند را حذف مي‌كنيم.

او تاكيد كرد: انتخاب سه دهك در شرايط اقتصادي حاضر سخت است و ما نيز نمي‌خواهيم به جامعه‌اي كه جزو طبقات متوسط است فشار بياوريم، بنابراين دولت با دقت و وسواس بيشتر اين كار را انجام مي‌دهد.

اواسط هفته، محمد خدابخشي، عضو هيات‌رييسه كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص حذف يارانه‌بگيران ثروتمند گفت: در حال حاضر حدود ۷۸ ميليون نفر يارانه نقدي دريافت مي‌كنند كه با شناسايي سه دهك پردرآمد، حدود ۲۳ ميليون نفر را مي‌توان از فهرست يارانه‌بگيران خارج كرد.

خدابخشي با اشاره به تكليف قانوني دولت در شناسايي سه دهك بالايي درآمدي و حذف يارانه نقدي ثروتمندان، اظهار كرد: بر اساس اظهارات مسوولان دولتي از جمله محمدباقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه، دولت و مشخصا وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در حال تمهيد مقدمات و ايجاد سامانه جامع براي شناسايي سه دهك پردرآمد جهت حذف از فهرست يارانه‌بگيران نقدي هستند. او معتقد است با حذف اين تعداد از يارانه‌بگيران حدود ۱۲ هزار ميليارد تومان منابع آزاد مي‌شود كه مي‌توان براي رونق توليد به كار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون